Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

Lättviktsspö i splitcane

Recommended Posts

Har just avslutat årets spöbygge, mitt första hålbyggda, och dessutom min första egna tapering. Jag modifierade ett tredelat 9' South Bend för lina 7-8 till tvådelat 7' för lina 5-6 (hoppas jag...). Mekade med mått och stresskurva såpass mycket att jag tycker jag kan kalla taperingen min egen, döpte den till "The West Bend". Vikten stannade på 82 gram, vilket väl får anses lågt för splitcane...

Nu ser jag fram emot att få tillfälle till provkastning.

post-3513-0-32779300-1457425547_thumb.jp

post-3513-0-48661200-1457425558_thumb.jp

post-3513-0-36840300-1457425569_thumb.jp

post-3513-0-22111000-1457425583_thumb.jp

• Like 7

Tack Stefan!

Nu har jag även provkastat, fast bara på gräsmattan bakom huset.

Det gick bra, jag kunde kasta en bit in på piskställningens stenläggning med en Snowbee WF6.

Det är ungefär så långt jag kunnat kasta med alla mina spön. Jag börjar misstänka att det helt enkelt är så långt jag kan kasta, punkt.

Provade även en Snowbee WF7, och det gick också bra, kändes att spöet böjde sig mer bara, ända ner i handtaget. Att kasta kort, vilket ofta är ännu viktigare, gick också bra, kunde kasta bara tafsen och få den att vända över den bit av en piprensare jag hade som fluga utan problem.

En hemgjord #5-lina gick inte särskilt bra, kändes alldeles för lätt.  Har tydligen lyckats bygga ännu ett #6-7-spö, trots att Hexrod anser det vara #4.

Tack Stefan!

Nu har jag även provkastat, fast bara på gräsmattan bakom huset.

Det gick bra, jag kunde kasta en bit in på piskställningens stenläggning med en Snowbee WF6.

Det är ungefär så långt jag kunnat kasta med alla mina spön. Jag börjar misstänka att det helt enkelt är så långt jag kan kasta, punkt.

Provade även en Snowbee WF7, och det gick också bra, kändes att spöet böjde sig mer bara, ända ner i handtaget. Att kasta kort, vilket ofta är ännu viktigare, gick också bra, kunde kasta bara tafsen och få den att vända över den bit av en piprensare jag hade som fluga utan problem.

En hemgjord #5-lina gick inte särskilt bra, kändes alldeles för lätt. Har tydligen lyckats bygga ännu ett #6-7-spö, trots att Hexrod anser det vara #4.

Jag tror faktiskt att din klass 5 lina är egentligen lite lätt (om än mkt skön att kasta). Du kanske ska tillverka en ny klass 5 lina och lägga infler trådar för att få mer vikt i linan så kanske det känns bättre. :)

Det kan du nog ha rätt i. Jag har bara gått efter tabellerna i John Betts bok, och alla linor jag gjort har känts lite lättare än förväntat. kanske skulle väga dem för att se hur tunga de egentligen är.

Jag blev så nöjd med detta spö att jag byggde en tredelad version att ha med på längre resor. Det nya spöet kom att väga lite mer, 100 gram, eftersom jag gjorde handtaget av näver denna gång. Byggde även en extra topp då Russ på Golden Witch var vänlig nog att skicka med en extra hanholk gratis.

P2130006.JPG

P2130008.JPG

P2130007.JPG

• Like 4