Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skagit eller scandi

Featured Replies

Hur många fiskar med skagit?

Hur mycket fiskar du med skagit?

Har skagit tagit över scandilinorna?

När,var i vilken situation funkar inte skagit för dig?

Jag fiskar både och. Fiskar skagit om jag vill få ner flugan på det djup jag vill snabbt. Jag fiskar en hel del vatten där det är mycket överhäng och noll utrymme för d-loop, då är skagit bra. Det har en tendens att blåsa mycket där jag fiskar vilket kan göra det svårt att få till bra ankringar. Med skagit blir det väldigt enkelt.

På lågvatten och i stora vatten skulle jag välja något annat. Blir en jävla massa skjutlina som ska hanteras vid långa kast.

Där jag fiskar (Norrbotten) händer det att någon testar en skagitklump. Men skulle tro att 90% är scandi.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

fiskar både scandi och skagit....allt beror på vattnet man är vid för tillfället. men har gått tillbaka till scandi till 80%....nu finns det ju så fina mellanting så som rios scandi klumpar.

Numera ligger mina Skagit linor på hyllan. Ersatta av Rio Scandi Versi T som klarar allt det fisket som Skagit gör och framförallt är mer harmoniska att kasta med.

Sent ska syndaren vakna

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Super Natural British Columbia

Winter Steelhead är det enda som räknas

Scandi 100%. Mindre plask = mer fisk  :) Går att scandikasta kort flytbelly med tung sinktip om man vill det. 

Var ifrågasättande från början och det glädjer mig att många nu insett att det var en "fluga" från USA.

LAXJUNKIE!

Mest scandi.

Fint med skagit när du vill fiska djupare med en fluga på storlek med en liten "höna"

Som Laxberndt har jag börjat fiska allt mer med Rio short versitip, och det är en mycket bra allroundlina.

Blandat. Skagit har sina fördelar och scandi sina. Första säsongerna med skagit använde jag det till en massa olika saker  i stort sett hela tiden för att det var kul med nåt nytt, men nu använder jag det främst då det verkligen är en fördel. Dvs när det är riktigt mkt trädöverhäng och hinder eller då man vill fiska en riktig disktrasa till fluga eller hänga ut en brutalt tung tub med rejält med sjunkspets ovan. Fiskade nog ca 30% skagit och resten scandi 2015.

Catch & Relapse