Jump to content

Tips på riktiga kastkanoner enhands

Fruinga
 Share

Recommended Posts

Men i en fiskesituasjon så gjør man seg selv litt unødvendig vondt med å bruke for langklumpa line? Jeg tenker vannkast og korte presentasjoner som bare MÅ fungere, i tillegg til lange kast hvor man drar på skikkelig. En, i mitt tycke, god allround-line for ørretfiske er Loop Evotec 100, og den er fantastisk med f.eks. en 5,5 meters fortom (tafs) fordi den slår relativt aggressivt over (som dempes av, og fungerer godt med en lang presentasjonstafs). Den har også en baktapering som tåler litt overheng. Noe veldig mye lengre klump enn dette, så forsvinner fordelene med trange vannkast veldig fort, om vekten skal være konsentrert i nøytral eller baktung type. 

Men nå tenker jeg ørret og ikke sjøørret da. 

Edited by André_Brun

ni borde ha i signaturen att ni även har ngn typ av anställning hos LOOP.

så läsaren får vetskap att ni ev kan vara partiska ;)

men det kan ju vara en tillfällighet att varje gång det kommer på tal om ngt spö eller lina

att just LOOP va bästa prylen och inte har ngn som helst med eran involvering i märket ;)

gamla medlemmar vet gott och väl, men inte de nya

det här har jag betalt för att säga.... men jag använder Kockens kryddor iaf (gammal klassisk reklamfilm)

Om du tenker på meg nå, meek, så har jeg ingen ting med Loop å gjøre lengre. 

Jeg var i mange år sponset av Loop, og jeg var sjef for Team Loop Norge. så for et par år siden fikk Loop ny distributør i Norge, og de ville bygge opp sitt eget team med fokus på andre ting enn vi hadde. Og det synes jeg var helt ok og ryddig. No hard feelings, men jeg er ikke i Loop lengre. Men jeg gillar fortsatt spö, rullar, line fra Loop, og i mitt tycke må det være den ultimate troverdigheten. Det er fantastisk fine saker, og jeg bruker Loop den dag i dag, selv om jeg har fått tilbud om å bli sponset av andre merker. Sånn er det. 

• Like 2

Okej, tror du har rätt Staffan. Jag förstår vad du menar och tänker Andre, men ibland så är det bara distansen man vill åt och inte precisionen. Håller även med om att evotec 100 är en riktigt riktigt bra lina men tycker lite bättre om opti stillwater.

Lina och teknik är nog det viktigaste om du vill nå långt.

Men spöt har en del i det också.

Ett spö som jag nådde önskad längd i regnbågsdammar var Fenwick Tecna AV. 9' #5. (inga rekorlängder)

Är i mina ögon ett välbyggt och bra balanserat spö.

Vad jag gillade med spöt var att det gick att skicka iväg stora streamers utan problem och det var skönt att drillafisk på.

Fenwick är ofta underskattat och av den anledningen ofta billiga att köpa på begagnatmarknaden.

Sålde det vidare till en fiskekompis som också är nöjd.

Lina till detta var 40+ de äldre modellerna. Kastar långt men inte så snyggt.

ni borde ha i signaturen att ni även har ngn typ av anställning hos LOOP.

så läsaren får vetskap att ni ev kan vara partiska ;)

men det kan ju vara en tillfällighet att varje gång det kommer på tal om ngt spö eller lina

att just LOOP va bästa prylen och inte har ngn som helst med eran involvering i märket ;)

gamla medlemmar vet gott och väl, men inte de nya

det här har jag betalt för att säga.... men jag använder Kockens kryddor iaf (gammal klassisk reklamfilm)

Jomen det har jag ju, och skriver det också titt som tätt :) Viktigast av allt brukar jag hävda är... Tekniken!

• Like 7