Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har köpt ett Big Daddy set o provade detta med gäddfiske med fluga, och blev fast. Så nu tänkte jag att uppgradera setet. Så vad kör ni med förutom Big Daddy?

Någon som provat Scott Tidal?

Posted (edited)

Prövat lite olika och saltvattenspön blir lätt för styva och elaka mot handleden till gäddflugor i mitt tycke. Nu har jag ett Scott A4 909 som är kraftigt men en tanke laidback. Finns säkert många här som fiskar mer gädda än det jag gör som har bra tips. :)

Edited by Lilja_Norway
Posted

Jag använder lite äldre saltvattenspön och tycker att det fungerar bra. Jag testade tidigare med 10 fots spö men det tyckte jag blev tröttande så det har blivit 9 fotare,  Orvis T3 tipflex #8, TFO TiCrX #8 samt ett sage xi2 990. Jag har vid något tillfälle använt mitt Scott S3s 1090 men använder oftast klass 8 spöna eftersom det känns som en bra kompromiss för mitt fiske. Jag tar till 990 när det sitter riktigt stora eller tunga flugor på tafsen.

Posted

Körde från början GLX crosscurrent #10. Styvt som F, skickade iväg stora flugor när tajmingen satt. Dock blev jag trött efter en kvart.

Nu NRX #9 9 fot. En dröm att kasta med jfrt med GLX.

• Like 1
Posted

Jag kör med vision pikesettet. Bytte åt mej det i höstas för jag hade aldrig haft ett gäddspö och blev fast. Nöjd med spöt och linan men tror jag ska byta rulle.

• Like 1
Posted

Cts mx 909, lätt å smäckert spö, ett gött fiskespö till skillnad från Bd som är tungt påkigt å allmänt värdelöst[emoji33] [emoji33] [emoji4] [emoji4]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Posted

Jag har tidigare kört med guidelines rs v2#9 och vart supernöjd med den, fröjd att kasta med :) Nu har jag även skaffat mig ett Bromanodell #9/10 som jag endast provat 1-2ggr änsålänge men det verkar vara riktigt skönt det också! Inga som helst problem att skjuta ut flugorna :)

Posted

Kör själv med Big maman, big daddy å vision pike gillar alla men snabba spön är mer för mig så Big Maman är en klar favorit. Har haft Exp4an oxå var helt okej spö för dom priserna men gillade då mitt vision pike mera så jag sålde vidare det.

Posted

Kör själv med Big maman, big daddy å vision pike gillar alla men snabba spön är mer för mig så Big Maman är en klar favorit. Har haft Exp4an oxå var helt okej spö för dom priserna men gillade då mitt vision pike mera så jag sålde vidare det.

Vilket av big mama och big daddy är spöt i pikesettet mest likt? Eller är det för stor skillnad för att kunna jämföra? Vore roligt att veta.
Posted

Det är ett spö jag gärna skulle vilja känna på. Verkar vara fint.

Har Booster men får inte riktigt bra drag i den på längre kast. Hade NRX 909 tidigare. Men Scott A4 909 blev det jag hamnade på till slut.