Jump to content
Sign in to follow this  
Hulk Hogi

Fluorcarbon backing

Recommended Posts

Fick tips från en duktig laxfiskare som hört (inte provat själv) av andra laxfiskare att många kör typ 0,70 fluorcarbon som backing samt skjutlina, alltså ändå fram till klumpen på 2-handsspön.

Eftersom jag har tänkt dra en 5+ kg öring i sommar tänkte jag att man kanske bör tillämpa vissa laxfiske tekniker i strömmarna...

Synpunkter/erfarenheter på det?

Edited by HåkanG

Fick tips från en duktig laxfiskare som hört (inte provat själv) av andra laxfiskare att många kör typ 0,70 fluorcarbon som backing samt skjutlina, alltså ändå fram till klumpen på 2-handsspön.

Eftersom jag har tänkt dra en 5+ kg öring i sommar tänkte jag att man kanske bör tillämpa vissa laxfiske tekniker i strömmarna...

Synpunkter/erfarenheter på det?

Enda jag egentligen funderar över är.. VARFÖR?...borde bli väldigt dyrt! & onödigt!..Tanken kanske är att ha bra kontakt med fisk...men finns nog andra allternativ..å billigare.

Tror du menar vanlig nylon, fluorcarbon som backning och skjutlina kostar skjortan om du ska ha några hundra meter som laxfiskare. Syftet är väl endå att komma undan billigt på skjutlinan och kunna klippa om du får veck och slitage. Sen slipper du knutar.

Tror att vissa kör med nylon i typ 0,70 och av märket Berkley. Oklart vad modellen heter men du borde kunna leta i trådar här på Edge!

Som sagt, de kör med flourcarbon hela vägen. Var själv osäker på varför och ville därför slänga ut funderingen här. Polarn är en otroligt duktig laxfiskare och jag har ingen anledning att tvivla på honom, ville mest kolla om någon annan hade någon erfarenhet av det.

Som sagt, de kör med flourcarbon hela vägen. Var själv osäker på varför och ville därför slänga ut funderingen här. Polarn är en otroligt duktig laxfiskare och jag har ingen anledning att tvivla på honom, ville mest kolla om någon annan hade någon erfarenhet av det.

Flourcarbon..används endast närmast flugan!..vid skygg fisk!..& då oftast vid saltvattensfiske!..enl. mig(tror jag)..rätta mig om jag har fel..andra! :wacko: ..rätt stum lina i sig!..men som BACKING???

Edited by Ismo

Förstår inte varför man överhuvudtaget använder fluorcarbon.

Finns en tråd om detta och läs speciellt rensvinds kommentarer.

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/152855-fluorocarbon-framtida-milj%C3%B6hot/

ps. det har dragits gigantiska laxar lååångt lååångt innan ens nylonet fanns, så jag tror nog att 5+ öringar fixas galant med nylonlinor....oavsett var på rullen det sitter.

• Like 1

Alright, antar att folket säger nej med andra ord...

Jupp!

berkleys big game 0,70 NYLON är det som gäller. finns ett gäng byske fiskare som kör med detta. Om du har många rullar att fylla upp så blir det ju tok billigt, samt att du slipper en knut. Bla så kör en viss Anders cederberg med detta, och han har väl provat en del antar jag

finns att köpa bulk spolar av dessa….kolla på typ dogger.se. då du kommer från luleå ligger d ju nära till hands att din polare snappat upp detta från byske, dock tror jag att han missuppfattat att det var FC

finns att köpa bulk spolar av dessa….kolla på typ dogger.se. då du kommer från luleå ligger d ju nära till hands att din polare snappat upp detta från byske, dock tror jag att han missuppfattat att det var FC

Ok, låter rimligt. Tack för hjälpen

Hej.. Finns definitivt fördelar med FC, om man sväljer kostnaden. Det är stumt, fördelen är självklar. Det sjunker, nånting som antagligen uppskattas i sjunklinemeckat Byske, och det är nöttåligt, vilket uppskattas i sjunklinemeckat Byske, å annorstädes. Jag skulle tro att du inte missuppfattat rådet du fick..  mvh  borano20 

• Like 1

Hej.. Finns definitivt fördelar med FC, om man sväljer kostnaden. Det är stumt, fördelen är självklar. Det sjunker, nånting som antagligen uppskattas i sjunklinemeckat Byske, och det är nöttåligt, vilket uppskattas i sjunklinemeckat Byske, å annorstädes. Jag skulle tro att du inte missuppfattat rådet du fick.. mvh borano20

Ok. Jag trodde aldrig att jag missuppfattat det och tvivlar inte på vad han sagt, ville snarare höra andras synpunkter.

Hej.. Finns definitivt fördelar med FC, om man sväljer kostnaden. Det är stumt, fördelen är självklar. Det sjunker, nånting som antagligen uppskattas i sjunklinemeckat Byske, och det är nöttåligt, vilket uppskattas i sjunklinemeckat Byske, å annorstädes. Jag skulle tro att du inte missuppfattat rådet du fick..  mvh  borano20 

Finns många backingar i dagsläget som sjunker när den/dom blir blöta..& är stumma & nöt-tåliga. Slöseri enl. min mening att ha det som backing.

& när väl backingen ÄNTLIGEN!! :o  ..är ute..så är det rejäl fisk på.