Hoppa till innehåll

Vad tror ni om Tröndelag 2016


Fritidsfiskare

Recommended Posts

Det blir nog skapligt, dvs bra i jämförelse med de sista(katastrofala) åren ( utom förra) men dåligt i jämförelse med hur det borde vara. För egen del blir nog fisket lidande av för få fiskedagar, jag kan inte leva på den kopiöst höga utdelningen per (få) fiskedagar jag haft i ett par säsonger hur länge som helst...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir väl som alla andra år, gissningar då det är extremt svårt att spå detta. En gissning är att det kan bli bra om folk nu har ägnat sig åt den C/R fångstbörserna visar. En tanke är att om folk nu ljugit så blir det sämre. Sen har vi den förbannade förbannade lusen och näten och därtill rymd oppdrettlaks...... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ha en viss aning om hur mycket fisk och i vilka storlekar det kommer komma upp varje år baserat på rekryterings och provfiskestatistik från tidigare år. Vill minnas att det ryktas om ett hyfsat år i mellanstorleken. Skall höra med min källa igen som jobbar med just detta inom veterinärinstitutet i tröndelag. Bor själv i Trondheim, men laxfiskar inte särskilt mycket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det pratas väl allmänt om att det finns chans till ett fint storlaxår i Tröndelag, pga den goda generationen som kom som smålax 2014 och mellanlax 2015. Mellanlax borde väl också bli ok som peke skriver.

Smålax brukar de väl kunna ge vissa prognoser baserat på utvandringen året innan men där är det väl större osäkerhet har jag fått för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ha en viss aning om hur mycket fisk och i vilka storlekar det kommer komma upp varje år baserat på rekryterings och provfiskestatistik från tidigare år. Vill minnas att det ryktas om ett hyfsat år i mellanstorleken. Skall höra med min källa igen som jobbar med just detta inom veterinärinstitutet i tröndelag. Bor själv i Trondheim, men laxfiskar inte särskilt mycket...

Jag fick klara besked. Förväntas storlax, men oxå många fiskare. Gäller att vara ute tidigt på säsongen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ryktas junom storlaxår. Gaula har tagit bort 100cm-regeln just därför, det har man inte gjort i Orkla så där kan det inte bli storlaxår.

Det ryktades ju om storlax även förra säsongen. Vi hade bra fiske i fjol. Och tack vara det relativt höga flödet slapp vi motfiske.

Mycket snö borgar för bra flöden i Orkla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...