Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska snart åka och hämta lite regnbåge till vår sjö. Då priserna för transporten var hutlösa så tänkte vi hämta fiskarna själva i 1000 liters behållare.

Transporten tar va 60 min.

Klarar sig fisken den sträckan eller måste vi tillsätta syra på något sätt?

Tacksam för alla svar!

Posted (edited)

Kolla tråden nedan. Det finns hakar har jag erfarit då jag själv försökte ordna fram syrgas. "Har ni läkarrecept då?" fick jag höra. Hmmm, det gällde medicinskt godkänd syrgas. Industriell syrgas krävde abonnemang som kostade ung. 3000 kr/ år. Vi löste det genom att samarbeta med en dykarfirma som fick en fylld tub som tack för hjälpen.

Alla fisktransporter jag har kommit i kontakt med har bara använt ren syrgas från tub.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/om-att-fa-tag-pa-syrgas-t6255.html

Edited by magnolia
  • Like 1
Posted (edited)

Jag är bara en korkad lekman - men till akvariet duger ju vanlig luft för att syresätta vattnet. Det borde ju med andra ord funka utmärkt med komprimerad luft. Jag tänker mig en dyktub med en regulator ställd att friflöda lagom mycket...

Eller riktigt enkelt - vilken typ av pump som helst + en kraftkälla + en slang och ett hemmasnickrat diffusionsmunstycke.

Edited by Troutman
  • Like 1
Posted

Vi körde mycket fisk i tankar förr. Då lånade vi en syrgastub från en släktings verkstad och betalade enbart för återfyllningen.

Perforerad slang köpte vi från fiskodlingen.

• Like 1
Posted

Börjar fundera på om jag har nån kompis som är dykare...

Eller om jag ska införskaffa en syrepump.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Posted

Syrgas är ju koncentrerad luft dvs 5x mer än de 20 % som luften innehåller. Tror ändå att det kan funka med luftinblåsning tex mha en 12 volts kompressor om man kan dra förlängningsslang från cigarett uttaget. Det borde gå att testa att man får rejäl inblåsning.  Det viktigaste är ju att hålla en låg temp på vattnet. Skydda tanken från solljus.

För mycket syre i vattnet är inte heller bra för då blir fiskarna hyperaktiva.

Posted

Tanken kommer stå inne i en skåpbil så solen är jag inte så rädd för.

Tror ni det skulle funka med en eller flera syrapumpar som man har till betesfisk?

Posted

Syrgas kan du köpa från www.albee.se

När vi transporterar fisk så använder vi en kompressor och en tub med syrgas.

Syrgas syresätter och "tryckluften" tar med sig kvävet ur vattnet.

Kollaed fiskleverantören hur stort flöde de brukar ha på syret, för mycket syre blir lika stora problem som för lite syre.

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Posted

Jag är bara en korkad lekman - men till akvariet duger ju vanlig luft för att syresätta vattnet. Det borde ju med andra ord funka utmärkt med komprimerad luft. Jag tänker mig en dyktub med en regulator ställd att friflöda lagom mycket...

Eller riktigt enkelt - vilken typ av pump som helst + en kraftkälla + en slang och ett hemmasnickrat diffusionsmunstycke.

En luftpump tillsäter inte syre genom luftbubblorna, det är ytrörelsen den åstadkommer som gör det. Så en pump till reningsverk går lika bra. Till en stor regnbågsleverans med stora tätt packad fisk behövs nog syrgas.
Posted

Enig med tårta, bubblorna syresätter obetydligt är ytrörelse som syresätter vattnet..

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Varför skulle inte luftbubblorna bidra till syresättningen?? Dom ökar ju kontaktytan vatten/luft. Vattnet tar ju upp syre från luften. I så fall är ju akvariepumparna värdelösa?

Posted (edited)

Man använder inte bubblor vid syresättning i akvarium, bara som dekoration,, hållt på många år med akvarium förr, det ska vara bubbelfritt och tyst ett akvarium..

Det ända bubblorna gör att skapa lite rörelse på ytan som syresätter.

Edited by diesel82
Posted

Varför skulle inte luftbubblorna bidra till syresättningen?? Dom ökar ju kontaktytan vatten/luft. Vattnet tar ju upp syre från luften. I så fall är ju akvariepumparna värdelösa?

Luftbubblorna tillför extra syre också såklart. Akvarium filterpumpar syresätter genom att det sätter cirkulation på vattnet så vatten kan syresättas vid ytan för att sedan cirkulera ner till botten.

Hur som helst, en luftpump som pumpar bubblor igenom vattnet hjälper mycket antagligen, både via bubblor och cirkulationen som det skapar.

Posted

Man använder inte bubblor vid syresättning i akvarium, bara dom dekoration,, hålla på många år med akvarium förr, det ska vara bubbelfritt och tyst ett akvarium..

Det ända bubblorna gör att skapa lite rörelse på ytan som syresätter.

Vid odling och medicinerings-sammanhang används luftpumpar ofta uteslutande för syresättning och cirkulation. Ofta sätter man i luftpumpar när man behöver extra syresättning beroende på omständigheter. Ljudnivå är bara relevant för visningskar som ska vara fina och tysta i ett vardagsrum etc. Men för optimala förhållanden för andra typer av akvaristiska aktiviteter råder helt andra regler.

Posted (edited)

Vid odling och medicinerings-sammanhang används luftpumpar ofta uteslutande för syresättning och cirkulation. Ofta sätter man i luftpumpar när man behöver extra syresättning beroende på omständigheter. Ljudnivå är bara relevant för visningskar som ska vara fina och tysta i ett vardagsrum etc. Men för optimala förhållanden för andra typer av akvaristiska aktiviteter råder helt andra regler.

Ok du har koll på läget, men syresättnings/filter pumpar i akvarium genererar inga luftbubblor bara rörelse..

Edited by diesel82
Posted

Tillbaka till min topic!

Vad behöver jag för att transportera 30-40 fiskar i en tank på 1000 liter?

Kan jag använda en eller flera syrapumpar som används för betesfisk?

Posted

Ganska logiskt igentligen att bubblorna inte tillför värst mycket, är ju syre överför vattnet konstant hela tiden och vattnet kan ju knappast suga upp syret i bubblorna, dom bara passerar upp till ytan..

Posted

Ganska logiskt igentligen att bubblorna inte tillför värst mycket, är ju syre överför vattnet konstant hela tiden och vattnet kan ju knappast suga upp syret i bubblorna, dom bara passerar upp till ytan..

Bygerts inlägg på "zoopet" hävdar  ju att luftbubblorna avger syre till vattnet !!!! Det är ju en fysikalisk "reakation" diffusion som gör att syret i luften  löses i vattnet, ju kallare vatten desto högre syrehalt kan vattnet hålla. Bubblorna är ju till 78% kväve och fortsätter  ju upp till ytan det är bara en del av syret som tas upp ur bubblan.