Hoppa till innehåll

Hårda tider för tillståndslösa kraftverk


Brownie

Recommended Posts

Skönt att det äntligen kommit klara besked i frågan och att det rullat åt rätt håll! Finns det någon chans att detta domslut skulle kunna påverka andra gammeldags aktiviteter med orimlig miljöpåverkan - jag tänker på andra aktiviteter som baseras på urminnes hävd eller privilegiebrev som t.ex. gamla fällor och fisketillstånd. Dessa leder ju också i praktiken till att vandringsvägarna ändå är tilltäppta fastän fisktrappor finns - åtminstone för vandringsfisken? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastisk läsning! Lite offtopic, men om domstolarna dömer ut begreppet "urminnes hävd" som jämförbart med att ha tillstånd till en verksamhet, påverkar det utfallet i girjas-fallet?

Mvh "kan-inget-om-juridik"

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska berätta en solskenshistoria för er. Som liten grabb ägnade jag mycket tid åt framförallt försurningsproblematiken. Jag skrev brev och protesterade, inte mycket mer man kan göra som tolvåring. Som edsbybo plöjde jag alla Lidmanböcker och genomlevde hela min tonårsperiod med en känsla av lätt uppgivenhet, på miljöfronten i allmänhet och vattenfronten i synnerhet (försurning och utbyggnad). För övrigt var allt bra ska tilläggas.

För ett antal år sedan började jag fiska med en man som jag träffade genom andra vänner,vänskap utvecklades och idag umgås vi någon eller några gånger per år trots att vi bor i olika landsändar. Vid ett besök hos honom för några år sedan berättade han att han i sin tur fiskar mycket med en professor som faktiskt är den person som lade grunden till att vi i mångt och mycket kommit till rätta med försurningen. Han ledde forskningsprojekt och han slog på stora trumman och samlade ledande politiker från hela Europa som satte sig ned och skrev under ett dekret. Kul att i vuxen ålder kunna konstatera att jag inte befinner mig så långt från händelsernas centrum.

Samma känsla börjar jag få när det gäller miljövidrig vattenverksamhet. It's all about to happen! Det mest lysande exemplet på det -och här kommer solskenshistorian- är att vår familj för tre år sedan flyttade in i min gamla farmors hus. Vackert beläget alldeles vid havet och intill Nianåns utlopp i njutångersfjärden. Jag har alltid närt en dröm om att denna vackra skogså ska få fria vandringsvägar,och nu har det hänt, lagom till vår flytt. Tack för det alla inblandade! I det här forumet ger jag givetvis mest cred till dem som är medlem i, och arbetar med, Älvräddarna. Ännu en gång, inte så långt från händelsernas centrum, och det känns jävligt bra!

Over and out

Staffan

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...