Jump to content
Sign in to follow this  
Denho486

Det här med 2 handsspön.

Recommended Posts

12,6 7/8 funkar fint! Körde själv med 13,7 7/8 i ammarnäs funkade kanon och då var det lågvatten(Tänk om det går mycket vatten) Då är nog swish som en tandpetare !

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

13,7 7/8 du körde med är det ett Guideline? Isåfall är det mer en tandpetare än ett Tcx switch #8 ;)

Men som sagt, smaken är som baken!

Tror inte största fokus ligger i spöt om man ska lyckas med storöringsfisket.

Har fått lite nys om ett G Loomis glx stinger 12.6fot 7/8 kan det vara något tror ni, är det för kraftigt kanske är väll inget switch.

Det funkar perfekt till det fisket.

Edited by hcr sweden

Så är det säkert :) Jag har heller inga problem att använda 15 fotaren om det behövs i småälvar vid högvatten (våren) :)

Sen tycker jag mendningen funkar super med långa spön! Men alla är olika :)

Det kan jag hålla med om :)

• Like 1

Det funkar perfekt till det fisket.

Jag tycker inte att det någon större skillnad i "styrka" mellan en 12,6a och ett switch på 11,9. Den stora skillnaden är, enligt min mening, att switchspöet är slimmare (handtaget) och lättare, eftersom tanken är att man skall kunna köra enhands ibland.

Stingern 12,6 7/8 känns nästan som ett switch (har ägt ett sådant). Håller med om att detta skulle funka perfekt. Ett mkt bra spö för övrigt. Köp, om du får ett bra pris

Jag tycker inte att det någon större skillnad i "styrka" mellan en 12,6a och ett switch på 11,9. Den stora skillnaden är, enligt min mening, att switchspöet är slimmare (handtaget) och lättare, eftersom tanken är att man skall kunna köra enhands ibland.

Stingern 12,6 7/8 känns nästan som ett switch (har ägt ett sådant). Håller med om att detta skulle funka perfekt. Ett mkt bra spö för övrigt. Köp, om du får ett bra pris

Okey, äsch då spöet blev sålt. Så jag får fortsätta leta :) Edited by Denho486

Har lyckats få tag på ett sage one switch klass 7 på Ebay som fanns i Frankrike det är custom made från någon expert i England så väntar på det spöet nu! Gud vad spännande :D

Har lyckats få tag på ett sage one switch klass 7 på Ebay som fanns i Frankrike det är custom made från någon expert i England så väntar på det spöet nu! Gud vad spännande :D

Grattis till ett kanonspö :) kommer passa utmärkt till storöringsfisket. Bara skaffa en Rio scandi short versitip #7 och köra igång :)

Grattis till ett kanonspö :) kommer passa utmärkt till storöringsfisket. Bara skaffa en Rio scandi short versitip #7 och köra igång :)

Åå tack okey är det en bra och passande lina alltså? :D jag har hört eller läst att den linan är tvåhandsklassad och att man ska gå ner två klasser på switch spön men det kanske inte stämmer?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Åå tack okey är det en bra och passande lina alltså? :D jag har hört eller läst att den linan är tvåhandsklassad och att man ska gå ner två klasser på switch spön men det kanske inte stämmer?

Det beror vilket switchspö du har, Sage switchar är tvåhandsklassade. Så en #7 sitter perfekt.

Men det är som med allt smaken är som baken. Säkert någon som skriver att dom kör med #6 eller t.o.m #8 av rio scandi short versitip på det Spöt.

• Like 1

Det beror vilket switchspö du har, Sage switchar är tvåhandsklassade. Så en #7 sitter perfekt.

Men det är som med allt smaken är som baken. Säkert någon som skriver att dom kör med #6 eller t.o.m #8 av rio scandi short versitip på det Spöt.

Ahh jag förstår då blir det en 7!

Kan du kanske ge mig lite tips på hur det fungerar med tvåhandspö?

När jag fiskar med mitt enhandspö har jag bara en flytlina med olika tafsar sjunk flytande osv också kör jag en lite bit nylon lina i änden på tafsen bara.

Sage one 11,6 är riktigt grymt för det du vill använda det till.... Jag själv föredrar lite längre spön då det blir lite lättare att styra linan och Flugan dit man vill... Men man förlorar ju lite smidighet med det.... Som det skrivits endel här i tråden smaken är ju som baken....

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Sage one 11,6 är riktigt grymt för det du vill använda det till.... Jag själv föredrar lite längre spön då det blir lite lättare att styra

linan och Flugan dit man vill... Men man förlorar ju lite smidighet med det.... Som det skrivits endel här i tråden smaken är ju som baken....

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Okey det låter ju riktigt lovande med sage one :D

Sage One är mycket bra spö (jag gillar snabbare spön så jag bytte till Method 11,9). Jag kör Versitip #9 på min #8 (helt enligt RIOs rekommendationer). Jag skulle nog fundera på en #8lina till en #7a Sage One. Kolla dock RIOs hemsida för säkerhets skull, möjligen att det rekommenderas en klass högre för Method än för One (trots samma klass). Dock är Versitip rätt val av lina (har provat många olika)

Sage One är mycket bra spö (jag gillar snabbare spön så jag bytte till Method 11,9). Jag kör Versitip #9 på min #8 (helt enligt RIOs rekommendationer). Jag skulle nog fundera på en #8lina till en #7a Sage One. Kolla dock RIOs hemsida för säkerhets skull, möjligen att det rekommenderas en klass högre för Method än för One (trots samma klass). Dock är Versitip rätt val av lina (har provat många olika)

Rio kör med dubbla rekommendationer.

A och B. B klassen är för dom som vill känna spöt ladda mer. Passar bra till nybörjare och om man vill ha ett lugnare uppträdande på spöt.

För att göra det ännu grötigare finns det även bodysar i 6/7 7/8 8/9 etc om man vill lägga sig mittemellan :)

Edited by hcr sweden

sage one 11.6 klass 8  sitter rio scandi short 8  kanonbra på beroende på situation och fiskeställe brukar jag byta mellan 10 och 15fots spetsar på den .  funkar kalas med guideline compact på 31 gram med.   

Rena statushysterin med spön nuförtiden...  Något man kan skryta om vid lägerelden vem som har dyrast o finast..

Vet du inte ens vad du ska ha för linklass så är de ganska dumt o köpa något dyrt...finns mkt spön i lägre prisklasserna nuförtiden som är lika bra som dyra spön...

Jag har inte köpt dyra spön sen Sage SP gick ur tiden för jag märkte då att de började komma nästan lika bra spön för mindre pengar.....i dagsläget är skillnaden ännu mindre...om de ens finns nå skillnad mer än garantin..

Edited by Line-speed

När jag fiskar efter öring i tex ljustorpsån , så går jag med ett Echoglass switch 11 fot #7 eller ett hardy shadow 10 fot #8 . 

Fiskar jag i älvar så är det spön från  12'6 #8 , 15 fot #10-11  och 15'8 # 11.

Sen använder jag switchen i älven med .