Hoppa till innehåll

Tyngre sjunktafsar, över 850grain. VART finner man sådana?


Recommended Posts

Efter några turer till Sollefteå och Nipstadfisket så har jag märkt att vid lite högre vattenföring räcker det inte riktigt till med 850grain alla gånger. Eftersom man inte får köra med förtyngda flugor och sjunklina så är en tyngre tafs det enda alternativet. 
Jag har sökt med ljus och lykta efter 1100 grains tafsar utan att hitta nåt, så nu hoppas jag verkligen på att någon kan tipsa mig om vart jag kan få tag på tyngre doningar..

Tack på förhand!
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju sant som du säger. Hur ska jag balansera mer vikt i förhållande till tjocklek och antal kubik vatten i sekunden för att optimera det hela?
Finns det alternativ till 850:n, tex nåt tyngre än T20 men lika smalt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått tips i Mc.Gyver anda; att skarva ihop två T20 med superlim och lite krympslang, eller att ta en 850 och dra en eller 2 meter T20 med en krympslang runt och skarva ihop. :) Kommer att provas om vattenföringen kräver det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns 1150 grain osv men oftast är dom betydligt tjockare och skär inte vattnet lika bra som en 850  , hade du varit på havet eller i en sjö så hade den funkat bättre men inte i strömmande vatten.

Köp lead core och sätt på linan är du i match, det gjorde dom förr i tiden :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns 1150 grain osv men oftast är dom betydligt tjockare och skär inte vattnet lika bra som en 850  , hade du varit på havet eller i en sjö så hade den funkat bättre men inte i strömmande vatten.

Köp lead core och sätt på linan är du i match, det gjorde dom förr i tiden :)

Hej.. tyvärr ingen bra ide. Cortlands leadcore väger bara 13 grains per fot, och plastcoatingen gör den ganska grov, alltså rätt låg densitet. Gudebrods tror jag knappast att du hittar idag, den hade ingen plastcoating. Man använde leadcore förr bara därför att alternativ inte fanns. Nu har vi dom. Använd dom istället...  mvh  borano20 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått tips i Mc.Gyver anda; att skarva ihop två T20 med superlim och lite krympslang, eller att ta en 850 och dra en eller 2 meter T20 med en krympslang runt och skarva ihop. :) Kommer att provas om vattenföringen kräver det!

 

Du sänker ju bara densiteten och ökar diametern om du drar på en krympslang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...