Jump to content
Sign in to follow this  
Ingemar Jäg

Klassa sjunklina

Recommended Posts

Hej , jag har en sjunklina som har ett par år på nacken. Ytterst sällan använd. Har aldrig gillat sjunklinor...

Jag tror det är en sexa, men kan även vara en femma.

Kan jag väga första 9,15 metrarna och bestämma ur tabell?

Är det bättre att provkasta med trofasta spön i varierande klass och mäta ut punkten/sträckan. där linan " drar" bäst?

Vad säger ni?

Jag var på väg att först väga för att få en ungefärlig klassning. Sedan måste jag ju provkasta kombon kastare - spö - lina - tafs - mm.

Jag tackar för all hjälp.

Jag har också ett gammalt fint mikrometermått. Kan då ganska väl approximera cylindern som utgörs av linan. :) 

Edge är edge, jo, men vill nu Ingemar veta själv vilken linklass en lina har, ja det är väl inte helt fel?..

Vill man då VETA linklassen, ja då får man väga...thats it..., kasta med en lina kan man göra för att få reda på om spö och lina combon passar ens smak, och kastteknik på en viss längd,  inga problem med det, men Ingemar ville ju veta vilken klass LINAN har...att bedömma det mot hur linan uppför sig på ett spö man gillar är fan inte lätt...olika taperinga, där en vikt kan ligga olika långt fram eller bak i lintaperingen, olika längder på linan, olika hastigheter, olika raka linbågar...ja faktorerna är oändliga...

Tror det enda o enklaste är just att väga

...väldigt väldigt få människor kan känna skillnad på ett ynka gram i handen...men visst....supermänniskor lär finnas :D

Mäta diametern för att fastställa linklassen skulle väl i teorin kunna fungera, men i praktiken är även det problematiskt...olika fluglinor har ju olika densiteter, och naturligtvis då olika diametrar, och olika i både taperingen och runninglinen beroende på material, cord, densitet och tillverkningsmetod....visst, Har man en referenslina  i samma varumärke, i samma sjunkgrad och tapering,  och som är en konstaterad linklass .då kanske man skulle kunna mäta en viss punkt på linan och se om den är samma diameter naturligtvis :) .men man skulle även  bara ju kunna mäta upp 9.14 på båda linorna väga o jämföra iallfall :D

Och dagens lintillverkare är noga med att hålla sig exakt till det gamla aftm-systemet?

men är det vilken siffra som står på spolen och  lådan som efterfrågas, eller vilken viktklass linan har som är frågan?  

En måste ha en egen feeling om vad som funkar i sitt vatten.

men är det vilken siffra som står på spolen och lådan som efterfrågas, eller vilken viktklass linan har som är frågan?

Det är sant. Bäst blir det väl om han först väger och får en klass på pappret så att säga, och sen provkastar och finner ut om den passar. Då är det felsäkert! :)

Ojdå, här var det många bra svar. Varmt tack.

Den aktuella linan har tillbringat några år hos mig. Under säsong rullad på reservspole till en klass sexrulle. Under vintern bor den på ett lindat liggunderlag i väntan på vård och vår.

Den blev aktuell när jag började kasta mig igenom en del mindre ofta använda linor. Detta pga jag blivit nyfiken på alla dessa Switchspön. Nu senast Sameos Opal.

Hursomhelst. Det var hopplöst att få linan att arbeta med någonting i klass sex. Då blev jag nyfiknare. Och frågade EDGE.

Jag ville veta linvikten. Jag ville då veta om en sjunklina väges in som en vanlig flytlinas första 9,14 m. Det borde den ju göra.

När jag har en fast punkt kan jag försätta världen var det en Filosof/matematiker som skrev en gång. På samma sätt tänkte jag att ett hyfsat säkert ärvärde på klass/vikt skulle underlätta fortsatta testandet. Vi är ett par kompisar har i södern som börjat bli litet mer intresserade av Lina och hennes egenskaper.

Så än en gång . Tack för all engagemang och kunnande jag fått del av.

Edited by Ingemar

Det är sant. Bäst blir det väl om han först väger och får en klass på pappret så att säga, och sen provkastar och finner ut om den passar. Då är det felsäkert! :)

Håller helt med om detta. Jag är ledsen om ironin inte gick fram. Det ohämmade nörderiet är ju en del av edges tjusning.

Håller helt med om detta. Jag är ledsen om ironin inte gick fram. Det ohämmade nörderiet är ju en del av edges tjusning.

Klart den gick fram! Jag var ju själv ironisk i samma anda sen... :D

Som svar på bl a  dina frågor Osdmike kan jag säga att den har en mycket svag tendens till klump som börjar en dryg meter in på linan och är ca tio meter lång. Därefter smalnar den av under ca en meter till linans diameter. Men som sagt ytterst små skillnader. Jag skall gräva fram ett bättre skjutmått i eftermiddag . Nu har jag gått på känsel det bästa av sinnen. 

Alltså ja, troligen en WF-lina med tio meters klump.

Linan är ca 24,5 meter lång (uppmätt med flitig hjälp av min veterankatt :))

Vikten är 10,25 g på första 9,14 metrarna vilket bör klassa den som en #6.

Färgen är rent mörkgrön.

Hoppas min kropp blir kastklar i morgon så jag får öva mer med den.

• Like 1

Det bästa tycker jag, är att provkasta linan på olika spön och känna sig fram.

Jag testade att väga många olika fabrikat av linor för länge sedan, i olika klasser.(5,6 och 7.

Mätte upp 9,14m. och vägde resp. linklass.

En klass 5 lina kunde väga som en 6:a, en 6 lina kunde väga som en 7:a. o.s.v.

Ingen ordning alls.

Men det var många år sedan som jag gjorde testet.

Samma sak gäller kanske inte dagens linor.

Jag brukar kapa till egna linklumpar och börjar alltid prova ut dem på spöt. Jag gillar inte långa klumpar, så blir den för lätt när jag kapar ner den, så får de gå till ett lättare spö, och sen skaffar jag en tyngre till det tänkta spöt. (om det nu inte finns en lina som passar direkt;)

Väger, det gör jag efteråt.

Kloka ord och jag lär göra likadant. Tack.

Linor är en ganska snårig djungel, men rätt kul. Jag kunde bara inte begripa mig på sjunklinan jag frågade om här.

För säkerhets skull får jag väl tillägga att jag vägt, kapat, sytt och svarvat linor rätt många gånger med anständiga resultat.

Det som väckte min nyfikenhet denna gång var att jag inte fick sjunklinan att dra eller göra nåt annat som jag lärt den.

Men gryningen är fin, så det blir nya provkast idag :D

EDIT

Idag använde jag linan på ett Sameo Classic #6 och allt gick som smort. Jag tog medvetet ut en lång klump och kastade överhandskast. Det gick fint. Så antagligen är det inga problem om klumpen får verka ut ordentligt.

Edited by Ingemar

Ännu en fråga.

Är det en god idé att mäta upp sjunklinan i olika längder / vikter och kapa sjunktafsar av den? Jag är som sagt inte förtjust i sjunklina men sjunkande tafs eller tafsdel kan ju vara bra och öglor är ju lätta att göra och montera.

Edit

Eller ska jag sälja linan. Den är fräsch.

Edited by Ingemar

Tänker precis som du.

Gillar inte sjunklinor, så jag väger och kapar ner

och öglar gamla sjunklinor som jag har liggandes.

Det gäller bara att provdra dem med våg, så man vet att det håller.

• Like 1

Då blir det stor fiskevattengenomgång till frukost så jag vet vilka tafsmått jag behöver. Därefter åker lilla kokainvågen från Sameo fram och sen tape och sax :)