Hoppa till innehåll

Lax sträcka i Norge! Gärna tips!


Meliuth

Recommended Posts

Hej.

Vi är ett gäng på 6 st som hade bokat en sträcka uppe i Orkla. Vi bokade i januari och igår fick vi mail om att de hade dubbel bokat oss med några andra så vi kunde inte komma den veckan.

Han kunde boka in oss den första veckan (V23) av säsongen men är det verkligen någon mening att lägga de pengar på en sådan tidig vecka?

Sträckan ligger ca 3-4 mil upp tror jag det var.

Ingen av oss har varit i Norge innan så är osäkra på hur tidigt laxen kommer in och hur långt upp de hinner komma.

Är väl inte det lättaste att hitta något nu men värt att kolla runt iaf.

Så är de någon som har något tips på en annan sträcka som passar för 6 personer så tar vi tacksamt emot det.

Mvh / Victor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lo Laksefiske heter sträckan på orklaguiden.

 

Lo är väl helt ok, jag har inte fiskat där, men det finns väl en drös med gamla forumrävar som frekventerat den sträckan.

Jag vet dock inte hur den varit på premiären historiskt, det kanske tar ett tag innan det börjar parkera fisk.

Går det fisk så kan det ju vara bra överallt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar Lo sträckan, även i år fast senare. Har aldrig fiskat den "tidigt" men jag tycker det är en mycket trevlig sträcka.

Skulle jag ha åkt upp den vecka ni har blivit erbjudna, skulle jag hellre ha satsat på Svinsöyen. Billigare och bra mycket att fiska på. Även

relativt nära till alla pooler. Ligger ngr kilometer nedan Lo

 

Länk: http://svinsoyen.no/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det är Loe eller Lo som menas, olika sidor av älven och där de är motfiske till varandra ser Loe defintivt att vara att föredra framför Lo laksefiske iallafall med flugspö. Däremot fortsätter Lo en bit längre uppströms där det ej är motfiske till Loe, där kanske det ser bättre ut. Nog tas det fisk tidigt i juni både på Lo och Loe iaf, men som på de flesta håll i norge är ju det tidiga junifisket säkerligen ett mkt större lotteri än exempelvis mitt i juli vad gäller att få fisk, men chansen att få en riktigt stor tidig fisk kan ju vara nog så spännande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Loe ligger inte för högt den tiden.allt nedanför björset dammen skulle jag sikta på den tiden och faktiskt resterande del av säsongen för den delen.

Loe  gav en c.a 7 kilos lax samt en större tappad premiär dygnet förra året (2.an)

 

Mvh Rikard

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det är Loe eller Lo som menas, olika sidor av älven och där de är motfiske till varandra ser Loe defintivt att vara att föredra framför Lo laksefiske iallafall med flugspö. Däremot fortsätter Lo en bit längre uppströms där det ej är motfiske till Loe, där kanske det ser bättre ut. Nog tas det fisk tidigt i juni både på Lo och Loe iaf, men som på de flesta håll i norge är ju det tidiga junifisket säkerligen ett mkt större lotteri än exempelvis mitt i juli vad gäller att få fisk, men chansen att få en riktigt stor tidig fisk kan ju vara nog så spännande.

 

Din Avatar är väldigt passande för denna tråd,är fisken fångad på Loe 1.2 eller 3?

 

Mvh R

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ettan såklart! Har faktiskt apropå ovan gjort ett kanon- bad på Loe, långt utvadad fiskar jag nacken till tvåan in mot land på andra sidan, precis då en lax hugger så vurpar jag o far ut för hela forsen, med hög spöföring och bra spänn lyckad jag så småningom få landat den laxen på blott 2,7 eller så.

Redigerad med Helljammer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ettan såklart! Har faktiskt apropå ovan gjort ett kanon- bad på Loe, långt utvadad fiskar jag nacken till tvåan in mot land på andra sidan, precis då en lax hugger så vurpar jag o far ut för hela forsen, med hög spöföring och bra spänn lyckad jag så småningom få landat den laxen på blott 2,7 eller så.

Har själv lyckats få in lite kall vatten i vadarbyxorna där, dock inte med konststycket att kroka lax och lyckas landa den. Gillar Loe, fina sträckor, men 3:an har varit givmildast genom åren.

Har fått en känsla att mycket tid läggs på ettan och trean. 2:an kommer lite i skymundan ( laga mat,äta,sova,toa m.m) vilket är lite synd tycker den är klart bättre än vad vissa tycker. Och framför allt om det blir en lite vattenhöjning då är den kanske vassast av de tre.

Vi åker 3 st och fiskar premiären i Orkla. De andra 2 vännerna kommer att fiska bl.a dessa pooler premiär veckan.

 

Mvh R

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trean på Loe fiskar vi knappt längre. Den verkar ha fyllts upp med sten så den är väldigt grund första halvan. Men djupfåran vid stranden är ju djup dortfarande. Men ingen vet nåt bra sätt att fiska där. Plus att trappan ner börjar bli bra sliten. Min avatar är fångad på ettan. Utanför dubbelstenen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade bara Loe 3 ett par timmar förra Säsongen, något har hänt med poolen kände inte riktigt igen den. Men tidigare har för egen del har området utanför udden varit hetast. men det har inte krävts någon spöbutt i armhålan eller hysterisk dubbelhandsindragning av linan. endast klumpen och någon meter skjutlina. Men även efter udden mitt på ,  mot andra sidan samt vid bräcket har gett några fiskar.

 

Mvh Rikard

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Tror inte jorden går under av att folk kokar sin kaffe med gas....största fördelen med spritkök är att den är nästan helt tyst och mer naturlig flamma som är njutsam att vila ögon på ibland när det inte finns något intressant i naturen att vila ögonen på....     Urbota trött på att lyssna på jetljudet på alla gas o bensinkök..
    • Vänligen ta alla frågor via PM, som jag skrev i mitt inlägg. Upptäckte din fråga nu av ren slump. Jag PM:ar dig.
    • Hardy kasettrulle vilken som. Pris efter skick. Stl 4000 5000 6000 Allt av intresse.
    • Bägge är slow intermediate (jag hade väl inte erbjudit en flytis om du frågar efter intermediate... ;)). Minns inte om Rion har intermediate running line eller inte, Sonar har flytande running line. Bägge är också 'halvklass upp'. Vad har du tänkt kasta flugmässigt och med vilket/vilka spön (jag fiskar själv mer intermediate än flyt) så ska vi se vad vi kan hitta för passande lina i gömmorna (håller som bäst på att städa;))?  Bägge linorna är aldelles ypperliga för streamerfiske - jag hade dock satsat på en Sonar. Har varit min standardlina för havsöring i snart 10 år.
    • Där kan det kanske finnas något, ja. Men du får hjälpa mig med vilka som är intermediate. Jag har inte den kollen...
    • A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor. B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt). C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina... Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina. Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus. Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva). -- SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem... Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...
    • OK. Idag blev det najs förhållanden med 2-4 m/s. Med vinden 45 grader från vänster var det lekande lätt att skicka ut infinityklumpen + ett par meter running line + en RIO Bonefish + 2 meter Stroft 0.35 skarvat i 3mm tafsring. Kastade en popper med märla som dropper, samt singelmärla. Fungerade perfekt. Det enda som inte samarbetade var fisken. Men det är så förbannat kul att kasta med ett klassiskt men ändå uppdaterat western style torrflugspö så det gjorde inget... För den som har läst (eller sett) 'A river runs through it' bör referensen till metronom vara uppenbar. Men - ett canespö går i fjärdedelstakt (tick-tock-tock-tock, tick-tock-tock-tock), det här går i halvtakt (tick-tock, tick-tock). Måhända får jag också hia mig lite i kastandet. Efter 20+ år med RPLXi 7wt, Loop Greenline 7wt, One 5w/6wt, Meridian 6wt samt då Radian 6/7wt är jag lite förstörd i timingen... Upplevde f.ö. samma sak när jag gick från One till Radian att det tog några pass att känna in det nya tempot. Att gå tillbaks till kortare <9 fot är dock en märklig men trevlig upplevelse. Makalöst energisnålt kastande - så pass att jag helt sonika bytte jag mitt Meridian mot ett Excocett 250 grain 8'8". Ska bli spännande att se hur det beter sig - och kul att testa ngt annat än Scott...
    • Se min annons. Finns använda SA Sonar 6wt (GPX/MPX-tapering/klumplängd - 12-isch meter) och Rio Seatrout 6wt (har för mig att den är tio, på ett ungefär).
    • Nån som har en liggande? Jag kommer använda den sällan, så inget dyrt. Hellre lite sliten och billig. Fabrikat och klumplängd tar jag ställning till när (om) det blir aktuellt. Tack!
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...