Hoppa till innehåll

Fiskevård i Nossan?


Blåmesen

Recommended Posts

Halloj!

 

 

Som titeln antyder, undrar jag om det har förekommit fiskvård/biotopsvård i Nossan? Och om så är fallet, var/när?

Har sökt lite grann men inte hittat något. Kan tycka att den är skyddsvärd, då det finns, vad jag förstått iallafall, ovanligt många arter i Nossan (ca 25/30 arter har jag för mig).

Gått en del längs Nossan runt omkring Herrljunga senaste tiden, och finns en del dammar, gamla kvarnar och allt som det innebär..  Hade varit intressant om någon visste något om ämnet ifråga.

 

/Blåmesen 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det har säkert förekommit en del fiskevård. Eller borde ha gjort det. Jag har för mig gamle Nils Färnström skriver lite om flugfiske i Nossan, men minns inte i vilken bok. Det är väldigt fina kläckningar runt just Herrljunga. Eller var, kanske är bäst att säga. Hur det är nu vet jag inte. Men det är ju en lång å med möjligheter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Ska helt klart leta vidare i angående Nils Färnström!

Verkar faktigst inte finnas några uppgifter om något ev. fiskevårds eller biotopsvård arbete alls i Nossan (förutom länstyrelsens arbete ska tilläggas) efter att ha letat ett tag nu, iallafall inte i sjuhärad (eller så är jag bara kass på att googla).

Här finns det ju dock några vandringshinder, här i Herrljunga till exempel finns en gammal, och numera nedbrunnen kvarn (kan vara så att det är ett litet kraftverk i kvarnen idag, men den syns knappt.) där en fördämning från 1400 talet leder in vatten i en konstgjord kanal och så vidare till kvarnen. Marken precis uppströms fördämningen är också väldigt vattensjuk, något som jag skulle gissa beror på fördämningen.

Länstyrelsen ska ha beslutat att riva denna fördämning (saknar tillstånd idag om jag inte minns fel), dock är inte allt helt klart (tror jag, ska tillägas) då det ska finnas protester lokalt med angående det kulturhistoriska arvet samt att det är en fin plats att promera vid. Dock tror jag inte fisken håller med om det.. I somras såg jag (förutom att det saknas fisktrappa eller liknande) några fiskar som fastnat i en vattenfylld springa vid lågvatten mitt i fördämningen, svårt att ta sig därifrån då.. Förutom att det är ett vandrings hinder...

Men borde det inte gå att göra någon slags kompromiss genom att bygga en fisktrappa (eller liknande) i fördämningen? Ska visa var jag menar om jag hittar en bild på det.

Lite bilder tagna vid den aktuella platsen: (om jag får bilderna att fungera bara..)

post-19176-0-59930400-1461684820_thumb.j

Fördämningen. Nossan till vänster och kvarnfåran till höger.

Det syns knappt på bilden men mellan fördämningen och plattformen jag står på är det ett tomrum med en dammlucka (?) som man kanske kan bygga nån slags trappa i. Tar ny bild när jag kan så att man kan se det bättre.

post-19176-0-70167300-1461684916_thumb.j

Urkass bild på kvarnen och här nedanför utloppet från den, lovar att fixa bättre bilder här!

post-19176-0-39200200-1461685157_thumb.j

Utloppet från kvarnen

post-19176-0-68767000-1461685411_thumb.j

Precis nedanför fördämningen svänger ån vänster och bildar ett ca hundra meter långt delta. Bild tagen i Augusti förra året.

post-19176-0-39951500-1461685732_thumb.j

Deltat. Nedanför bron som man kan ana möts de olika fårorna igen.

post-19176-0-41496700-1461685831_thumb.j

Deltat och huvudfåran till vänster, och kvarn fåran till höger.

post-19176-0-05823800-1461685929_thumb.j

Här möts fårorna igen.

//Blåmesen

Redigerad med Blåmesen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Herrljunga ligger eländet?

/Per

 

Precis i utkanten av Herrljunga, mellan Herrljunga o Vreta. Kvarnvägen heter det har jag för mig..  

 

 

 

Kan ha fel men Färnströms bok ni far efter heter nog från pool till pool och i så fall bekriver han fisket i Tidan inte Nossan.

Aha, aja, ligger ju hyffsat nära iaf ;) Får nog ta och läsa lite om ett ändå.

 

 

 

Googlade lite. "I Nossan togs exempelvis de sista storöringarna på 30-talet."

 

Notis i Fiskejournalen 1975 sidan 63 http://www.fishinggarner.com/m2013/fj_10_1975.pdf

Imponerande att hitta den lilla notisen i en 41 år gammal upplaga!  Anledningen till att storöringarna försvann då var nog att man började mer med fabriker etc då.. 1953 var ån så förorenad att den varken kunde ges till djuren, vattna åkrarna med eller att bada i (fanns inte att läsa något om fiskar inte).  Och då ån började växa igen dikade man givetvis upp den..  Igen..  (Första gången var under tiden för första världskriget)

 

 

Förövrigt ska tydligen vattenkrafts/kvarn ägaren vara villig att bygga någon slags trappa, bara att det behövs tillstånd o en massa annat.. Den vill de, dem vill de, det där är reglerna och så vidare.. Ska forska lite om ämnet och återkomma i ärendet. Skickar lite fler och förhoppningsvis bättre bilder oxå.

 

Hej svejs!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilderna:

 

post-19176-0-81048700-1461785597_thumb.j

Den gamla fördämningen.Under lågvatten brukar det inte rinna vatten alls här.

 

post-19176-0-00647500-1461785753_thumb.j

post-19176-0-82222800-1461785785_thumb.j

Dammlucka (?), alltid varit stängd vad jag vet. Fiskväg här kanske? Fast då måste botten restureras ovanför skulle jag tro.. Ser nästan ut som om man befinner i Floridas träskmarker på sina ställen. Några kilometer upp finns dock en till (som blir allt mindre enligt Länstyrelsens elfiske) öringstamm med icke förstorda bottnar. 

 

post-19176-0-20056700-1461786243_thumb.j

post-19176-0-73023100-1461786543_thumb.j

post-19176-0-43473500-1461786568_thumb.j

post-19176-0-16531800-1461786615_thumb.j

Nån som vet vad detta är? 

 

post-19176-0-58316900-1461786736_thumb.j

Och kraftverket. Själva kvarnen är rätt kvaddad.. 2003 brann den ned.

Här skulle man sätta upp nått finmaskigt galler har jag hört, när/om detta skulle ske vet jag inget om än.

 

/Blåsmesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
På 2016-04-20 at 20:59 Blåmesen sa:

Halloj!

 

 

Som titeln antyder, undrar jag om det har förekommit fiskvård/biotopsvård i Nossan? Och om så är fallet, var/när?

Har sökt lite grann men inte hittat något. Kan tycka att den är skyddsvärd, då det finns, vad jag förstått iallafall, ovanligt många arter i Nossan (ca 25/30 arter har jag för mig).

Gått en del längs Nossan runt omkring Herrljunga senaste tiden, och finns en del dammar, gamla kvarnar och allt som det innebär..  Hade varit intressant om någon visste något om ämnet ifråga.

 

/Blåmesen

 

Vet tyvärr inte om det har gjorts någon biotopsvård i Nossan men det går fortfarande att få fin öring i den om du fiskar ovanför dammen. Jobbade i Herrljunga i 5 år och åkte förbi den där förbannade nerbrunna dammen ofta på väg till Fotofickan för lunch.

Här har du ett exempel ifrån AT på öringfångst: http://www.alingsastidning.se/2011/05/fiskekampen-fortsatter-med-tva-oringar/

Inga jättar men jag vet att det har tagits öring på 1,5 kg uppe i dammen vid Hudene utanför Herrljunga, det var också med i AT men hittar den inte nu, kanske bara i pappersutgåvan? Det var en ung grabb som tog den.

 

Hade en arbetskamrat som nu är 68 och har bott i Herrljunga hela sitt liv, Han berättade många anekdoter om öringfångster back in the days innan ån blev förstörd.

Mvh Utvandrad västgöte.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2016-08-05 at 21:03 Carl-Johan sa:

 

Vet tyvärr inte om det har gjorts någon biotopsvård i Nossan men det går fortfarande att få fin öring i den om du fiskar ovanför dammen. Jobbade i Herrljunga i 5 år och åkte förbi den där förbannade nerbrunna dammen ofta på väg till Fotofickan för lunch.

Här har du ett exempel ifrån AT på öringfångst: http://www.alingsastidning.se/2011/05/fiskekampen-fortsatter-med-tva-oringar/

Inga jättar men jag vet att det har tagits öring på 1,5 kg uppe i dammen vid Hudene utanför Herrljunga, det var också med i AT men hittar den inte nu, kanske bara i pappersutgåvan? Det var en ung grabb som tog den.

 

Hade en arbetskamrat som nu är 68 och har bott i Herrljunga hela sitt liv, Han berättade många anekdoter om öringfångster back in the days innan ån blev förstörd.

Mvh Utvandrad västgöte.

 Goddag och ber om ursäkt för ett "något" sent svar! 

Ja, förutom länstyrelsen sker ingen biotopvård/fiskevård. När jag och farsan var och spanade efter öringar med kameran sent i augusti träffade vi på ett par fiskare hade som försökt dra igång ett fiskevårdsprojekt för ett antal år sedan. Dessvärre gick det om intet pga bristande intresse.. De markägare de hann tala med då hade dock varit positiva så det lovar ju gott inför framtida projekt. :) 

Några öringar fångas allt varje år, finns några fiskare i området. Även jag lyckades (faktiskt!) fånga mina livs första öringar (små dock, men storleken är inte allt :wub: ) tidigare i år. Vore dock kul att få lite liv i hela nossan, med öringar, mörtar, musslor, nejonögon och diverse arter som finns i ån men inte har det allt för lätt.. 

Dämmet och kvarnen i Herrljunga återstår att se vad som sker med den, verkar inte som om Länstyrelsen planerat särskilt mycket angående just det ärendet mer än "standard" rapporten? (http://viss.lansstyrelsen.se/Measures/EditMeasure.aspx?measureEUID=VISSMEASURE0074350). 

Tittat lite på fiskevårdsprojektet borta i viskan, och var även med och hjälpte till (hoppas jag ;)) lite under deras "öppet hus" restureringsdagar i somras, så nu har man blivit lite inspirerad..

Tänkte väl starta en facebook grupp elr. något sådant, och så småningom kanske få ihop en liten fiskvårdsförening. Tar förmodligen ett tag innan man kan göra något men det är väl så att var sak har sin tid. :)

/Mvh

Blåmesen.

 

 

Redigerad med Blåmesen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...
På 2018-11-05 at 14:22 Lodjur sa:

Halloj!

Bra tråd, har läst igenom den under dagen.
Har det blivit något mer om en grupp eller dylikt @Blåmesen?  

Halloj! 

Nej, ingenting som jag är inblandad i iaf. Däremot är det möjligen en lokal naturfotograf som innan uppmärksammat miljöproblemen kring våra vattendrag i inlandet som verkar ha något på g. Önskar jag hade mer tid till att engagera mig ordentligt, men då jag har fullt upp med gymnasiet nu förtia har jag endast hjälpt till lite hos "ViskanNorrOmBorås" gänget några gånger. Det hade onekligen varit mycket intressant och roligt att dra igång något men då måste det ske i samklang med markägare och så vidare, annars tror jag det hade blivit tufft. Glädjande är hursom att det äntligen har elfiskats i några lokaler igen, så förhoppningsvis går nog framåt så småningom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...