Jump to content
Sign in to follow this  
laxminken

Finns nåt medel för hårt sittande spöholkar?

Recommended Posts

Hej!

Funderar om det finns nåt bra tips på medel, eller liknande att smörja på spöholkarna så de sitter ihop, men ändå går att plocka isär lätt?

Har haft stora problem sista åren med att de sitter ihop nåt så fruktansvärt att man nästan knäcker spödelarna innan de är isär.

Mottager gärna tips och tricks om detta..

/ Fredrik

Håller med om Grafitpastan ovan.

GREYS rekommenderar "Candle wax" om man inte har annat medel. Jag väljer att tolka detta som stearin av högre kvalitet, typ Liljeholmens). Tror inte vax från vaxljus är så bra, inte heller särskilt lättöverkomligt.

Kloka personer i branschen rekommenderar även eltape som säkring på holkarna under ett längre fiskepass. Då skulle ett större antal meningslösa holknära brott undvikas helt...och därmed många reklamationer,  garantibråk och onödiga kostnader som istället kunnat läggas på saft hos de olika parterna.

Jag antar att du redan känner till "bakom knä greppet" samt "tvåpersoners växelhandsfattningsgreppet". De gör underverk för kraftutväxling samt att dragriktningen bibehålles.

• Like 1

Håller med om Grafitpastan ovan.

GREYS rekommenderar "Candle wax" om man inte har annat medel. Jag väljer att tolka detta som stearin av högre kvalitet, typ Liljeholmens). Tror inte vax från vaxljus är så bra, inte heller särskilt lättöverkomligt.

Kloka personer i branschen rekommenderar även eltape som säkring på holkarna under ett längre fiskepass. Då skulle ett större antal meningslösa holknära brott undvikas helt...och därmed många reklamationer,  garantibråk och onödiga kostnader som istället kunnat läggas på saft hos de olika parterna.

Grafitolin är på gott och ont: kletigheten gör det lättare för skräp att fastna. Bör användas tunt hur som helst. Medlet fungerar sämre då det blir varmt; det blir väl mycket smörjmedel av det och fyller då inte sin funktion. Delarna får nog lättare att lossna då man kastar.

Tejpa holkar; även det har sina för- och nackdelar. Det kan invagga en i falsk säkerhet eftersom delarna kan glida isär under telpen och därmed kan de flyga iväg då man kastar. Jag tycker det är viktigt att då och då känna efter att delarna verkligen sitter ihop. Jag gör det regelmässigt efter cirka tio minuters kastande och sedan lite då och då. Tejpar gör jag numera aldrig.

Låt bli att trycka ihop så hårt, sen tejpa m eltejp. Ett ynka varv gör susen när man är ute å fiskar en hel v. Rek varmt!!!! Skulle inte våga smörja, med risk för att de glider ihop mer å spräcker honan.

Jag håller två läderbitar i händerna för bättre grepp, funkar bra för mig, ett tips jag fått men inte provat själv är att stryka spöholken runt näsborrarna innan montering, den smörjan ska tydligen vara överlägsen det mesta B-)

Fjällräven hade förr iaf en Grönlandsvalla som innehåller paraffin + bivax som jag använder på mina 

holkar med bra resultat, än har inte nån del lossnat och är lätt att ta isär. Gnid in tunt med handvärme.

Grundvax till löparskidor skulle funka det med skulle jag tro.  

• Like 1

Näsfett är jättebra. En gång i tiden spelade jag klarinett mycket seriöst som objekt på konservatoriet i Götet.

Då skulle vi alltid smörja vissa glidklaffar med näsfett. Till korkringarna i de olika instrumentdelarna hade vi vit talg som stank iller.

Jag läste i en annan tråd om detta problem. Där tog någon upp ett tips som tydligen skulle komma från någon slags flugfiskeguru. Det var så enkelt som att använda det mänskliga fettet, mao gnida med handen på hanen varje gång innan man sätter ihop spöt.

Har bara provat ett par veckor, men det har fungerat än så länge. Är säkert en bra effekt att man även får bort smuts/grus som kan kärva.

• Like 1

Jag använder holkvax. Fungerar precis som det sägs i reklamen: håller ihop spön som inte vill hålla ihop, underlättar delning av spön som inte vill delas.

Rekommenderas! Men kan kleta på tex bilklädsel...har jag upptäckt.

Dessutom gör jag som magnolia; kollar med jämna och ojämna mellanrum under fiskets gång att delarna sitter i ordentligt. Stearinljus ska funka också.

Lycka till hur du än gör!

• Like 1

Jag brukar dra hanholkarna på näsan eller bakom örat och det tycker jag fungerar bra. Utöver detta så brukar jag ha ett par kirurg/vinylhandskar i benfickan vilket gör underverk med att dra isär spödelar som sitter ihop för hårt.

Rumpfett från krickand eller gräsand. Smörj både hona och hane samt spigott. Vrid trekvartsvarv, kolla noga så att varje varv omlappar det förra.

Funkar även i minusgrader. Spräcker inte honan om man gör det korrekt.

Lycka till.

• Like 2

@HALster:

"Smörj både hona och hane"

"Funkar även i minusgrader. Spräcker inte honan :wub: om man gör det korrekt" :)

Intressanta upplysningar, men är de direkt spörelaterade?

Grafitoline är fortfarande mitt topp tips.

Edited by Ingemar
  • Like 2

Fick lära mig av en gubbe på järnhandeln i Strömsund på -80 talet att man ska gno handelen bakom örat. Men gubbarna var nog flottigare förr..?

jag kör med ett värmeljus, aldrig haft problem. frågan är ju snare VARFÖR delarna fastnar som dom gör, jag skulle tippa att de är pga att fukt kommer in och att de då bildas som ett vakum när man drar isär - altså skulle jag säga att värmeljus eller liknade vax artade medel som kan förhindra fukten att ta sig in gör toppen :) 

Fick lära mig av en gubbe på järnhandeln i Strömsund på -80 talet att man ska gno handelen bakom örat. Men gubbarna var nog flottigare förr..?

Tycker det börjar urarta nu. Ingemar?

@HALster: rumpfett från Ragata Vulgaris, kan det funka? Lättare att få tag i...

• Like 1

Jag vågar nog inte komma med fler tips. Hamnar så snett ibland. Vill ogärna bannas före juni.

GREYS skriver seriöst till sina spön att "CandleWax" gäller. Jag har använt Grafitoline till spön och till klarinetterna nån slags talg som luktade iller eller minkfett. Dessutom mitt näsfett.

Övriga smörjmedel och dess beskrivningar avstår jag från nu. Apoteket har mycket bra annars...

Ragata Vulgaris är väl rödlistad numera?

Edited by Ingemar
  • Like 1