Jump to content
Sign in to follow this  
Einarsson

Grågåsvattnet, Uddevalla

Recommended Posts

INFORMATION

Plats: http://kartor.eniro.se/m/t1Pzu

Fiskekort: 95 kr dyngskort **

Regler: http://www.uddevalla.se/download/18.a4157e11539757b5a4fed/1458579155961/Regler+för+fiske+inom+kortfiskeområdet.pdf

** Fiskekort kan köpas inne i stan eller i biljettautomat(VISA/Mastercard) vid Klämman på vägen upp mot sjön.

--------------------------------------

Finns ingen tråd om denna pölen?

Jag var där idag iaf, fick upp 2 st 40cm tjocka bågar.

Det tragiska var att jag missade båda huggen. Vid första tillfället tänkte jag byta plats och stod och tittade på min rulle för att jag höll på att veva in linan, sen märker jag att det börjar ta emot så jag tittar upp och undrar om linan fastnat i någon spöring eller något annat konstigt, då rycker jag lite i spöt och märker att det är fisk på.

Andra gången vet jag inte riktigt vad jag gör, jag står och tittar på annat och drömmer lite och helt plötsligt upptäcker jag att flytlinan stuckit ner under vattnet, denna fisken kämpade somfan när jag väl lyfte spöt dock.

Så med andra ord är jag en sagolikt kass fiskare men hade flyt med mig idag ändå. Det vakade nästan ingenting, typ 4 vak på 3 timmar men båda mina tog på torrt ändå.

ChsXUw4UgAAARZa.jpg

Edited by Einarsson
  • Like 1

Hemkommen från en jäkla trevlig fisketur idag även om den bara varade runt 3-4 timmar. Det var kallt, blåsigt och regnade lätt. Kommer till sjön och ser givetvis inga vak alls och några andra fiskare säger att det är trögt och stendött.

Hur som helst jag börjar fiska med lite olika streamers och nymfer utan resultat. Eftersom det såg så dött ut och det var kallt började jag fundera på att bara åka hem igen istället. Men istället började jag fundera och tänkte att jag ska försöka tänka outside the box.

Det finns en väldigt grund vik med pålandsvind, lite växlighet i form av näckrosblad osv. Viken har även rejält överhäng av tjocka fina träd och jag har tagit fisk i viken förr och vet att det brukar finnas fisk där. Så jag tänker "Äh vafan, jag petar på en liten torris flygmyra-imitation (http://www.flugor.se/flugor/torrflugor/hn-svart-flygmyra-2896) och kastar precis i kanten så nära träden jag kan komma, det kanske står någon fisk där och chillar under trädtaket och inte kan motstå om något blåser ner från träden.

Jag vadar ut en bit därifrån, fipplar ut lite lina och kastar iväg, tafsen sträcker perfekt och flugan landar försiktigt fint i vattnet utan plask osv, imponerande för att vara mig som inte är någon superbra kastare. Linan lägger sig sådär fint småvågigt på vattnet som den så brukar. 2-3 sekunder senare ser jag att toppen av fluglinan rusar iväg ifrån mig, höjer spöt och pang! Fisk på!

Efter detta är jag kall som attan och tar en liten gympapaus för att få upp värmen och låter viken vila 10-15 minuter. Sen kliver jag ner igen, tar ut lite lina och börjar kasta korta kast och ökar längden successivt. 4-5 kast senare är det samma scenario. Jag lyckas lägga fluga och tafsen fint med ett bra presenterat kast. Ser att toppen på fluglinan viker av 2-3 decimeter åt höger. Lyfter spöt och fisk på igen! Vilar viken men efter detta lyckades jag inte mer. Kanske var det inga fiskar som stod kvar där längre eller hade det förstått vinken.

Hur som helst en riktigt trevlig upplevelse! Det är precis på grund av detta som jag flugfiskar och varför jag älskar det. Det är en så jäkla skön känsla när man med teori, erfarenhet och finess kan maximera antalet fångster per kast och investerad tid. När man faktiskt sitter vid vattnet och funderar, arbetar fram en teori och något man tror på och det faktiskt ger resultat! Då känner man att man ändå på något sätt är en DUKTIG och att man inte bara haft tur.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg så nu ska jag vara tyst. Tack till er som läste ända hit. Ville bara dela med mig om en trevlig fiskeupplevelse. Skitfiske på er folk. :)

• Like 6