Jump to content
Sign in to follow this  
Redbeeerd

Bagageregler

Recommended Posts

Tjo!

I sommar kommer det bli en tur till Slovenien och en till Island, och jag undrar vad folk har för erfarenheter av att ta med sig utrustning på flyg? Jag flyger med Norwegian och Icelandair. T.ex. köpte jag till "fiskespö" på Norwegian, men det står "Avgift debiteras för varje enskilt föremål, per väg." Rent semantiskt betyder det för varje spö, men det låter mycket rimligare att det är per spötub eller spöväska?

Skulle det inte vara vettigt med en strukturerad sticky som exempelvis kan innehålla följande: destination, datum, flygbolag, ev. mellanlandningar, länk till bagageregler, kostnad för specialbaggage, en text som beskriver upplevelsen av resan samt vad som funkade och inte? I mitt läge har jag nu från ett håll fått höra att Norwegian i princip skiter i vilket bagage du skickar och hur, men från ett annat har det sagts att de är helt rabiata och kommer tvinga dig att betala extra om du inte följt det som står till punkt och pricka. Den här typen av information borde vi försöka sammanställa så att man kan bilda sig en uppfattning om vad som gäller då jag misstänker att de flesta av oss inte gärna ser att vår drömresa sabbas av situationer som kanske kunde undvikas om vi hade haft bättre information.

Och ja, man kan kommunicera med flygbolaget direkt: jag har fått tax free beslagtagen vid två tillfällen trots att jag specifikt hört av mig för att få reglerna klargjorda innan jag rest, vilket gör att jag numera hellre skulle bilda mig en egen uppfattning genom att lyssna på faktiska erfarenheter.

Bra eller dålig idé?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Problemet med att försöka systematisera hur bagagereglerna tolkas är att det inte finns något system, det är alltid upp till personerna vid gaten. Dock skulle man kunna systematisera bagagereglerna, men aldrig hur de tolkas.


Rent generellt tror jag att man kan säga att de billigare alternativen är ofta betydligt mindre samarbetsvilliga än de dyrare alternativen, men givetvis beror det helt på vem som står vid gaten. De billigare bolagen tjänar mycket pengar på att INTE samarbeta (skriva ut biljetter osv). De dyrare bolagen tjänar nog mer på själva biljettpriset och försöker se till att flygresan upplevs som smidigare, så att resenären vill flyga med dem igen trots högre biljettpris. 

Då jag flugit ett antal gånger med gitarrer vet jag att det skiljer sig markant mellan bolagens samarbetsvilja, men framförallt från person till person.

Mvh,
Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Nej det är sant, tolkningen blir svår pga det du säger. Däremot kanske man kan finna en röd tråd om man har tillräckligt med info? Och som i mitt exempel: är det någon som åkt dit på att ha flera spön i en väska för att bolaget tar betalt per spö? Det är lite snårigt med regler och tolkningar, men vi kanske kan utröna någon generell typ av best practice av våra positiva/mindre positiva erfarenheter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har klistrat den här. 

Fyll med info om erfarenheter och med vilka flygbolag. Tror också det är upp till person på gaten men det finns ju grundstolpar även för dem och andras erfarenheter underlättar alltid när man själv försöker nästla sig igenom systemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag följer gärna tråden. Jag och kompisen ska flyga till Slovenien med LOT i september och vi fick betala 50€ extra per resa för fiskeutrustning. (100€/person tur-retur)

På deras hemsidan står så här: two rods, a bag or a box, a pair of fishing boots, a tackle box or a landing net

Nu har vi köpt aluminum spöboxar från Hilevel och det sägs att man kan ha upp till 6-7 spö i.

Tror ni att de tjatar om man har flera spö i boxen? Kanske de tänker på spötuber när de säger 2st...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker inte det är så krångligt att resa med fiskeutrustning. Har rest på 7-10 dagars trippar i Europa med SAS, Norwegian, Wiss, Adria och Croatia Airlines. Stor resväska och i med grejorna, spön, rullar, kläder etc. En lagom stor ryggsäck som handbagage som man har vadarkängor och vadare i (fuktiga på hemvägen:) Dokumenten har man i fickan. Vikten är 20-23 kg för väska och 5-7 kg för handbagage. De brukar inte vara knussliga med något kg hitodit. En kompis fick betala 300 på Arlanda när vi skulle till Ammarnäs men då vägde hans väska 27 kg.

Är man laxfiskare med de där onödigt långa spöna får man väl skicka dem separat precis som golfklubbor etc...

Minimala problem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska till Island på fredag, och kommer ha med en 1,5 meter lång motoriserad kameraslider...blir säkert tjorvigt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste Bagdad regler = Lik-säck  Ursäkta!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är att det mesta går. Jag har (hade?) alltid flera kilo övervikt, men har bara behövt betala för den en gång (Norwegian, 800 kr) och en gång inte ens fått ta med mig väskan (också Norwegian. 34 kg. Tur att ressällskapet hade plats...)!

Enligt reglerna får du oftast ta med dig ett incheckat bagage i biljettpriset. Jag har haft stor, tung väska + lång spötub utan problem (Iceland Air). Du kan alltid köpa till extra bagage.

Jag får alltid checka in väskan som specialbagage och det beror på att den är för stor för bagagebandet som går från incheckningen. På Keflavik checkade vi in själva och gick direkt till specialbagageinlämningen. De vägde inte ens väskorna.

Att de skulle räkna hur många spön du har i väskan kommer aldrig ske. Jag förstår inte varför du ens misstänker det.

Självklart skulle jag helst vilja ha med spötuben som handbagage, men enligt reglerna får man inte det. Ändå ser man ibland passagerare som har med sig spöet in i kabinen. Det måste hänga på personerna i säkerhetskontrollen. Men vem vill chansa och riskera att få lämna ifrån sig spöet?

Trevligaste erfarenheten är när jag checkade in bredvid en kompis som hade 4-5 kg tillgodo upp till maxvikt. Jag hade som vanligt några kilo över och tjejen som hjälpte mig sade att jag var tvungen att betala. Då sa killen som hjälpte kompisen att det inte behövdes eftersom vår packning tillsammans inte kom upp i maxvikt. Dem åker jag gärna med igen. Och det var - Aeroflot!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu flugit lite...

Slovenien med Norwegian var noll problem. Bokade extra bagage för spön, langade ned 4 pinnar i en Hilevel spöväska. På vägen hem fick vi öppna och visa grejerna för personalen på Venedig, annars inga problem. 

Sitter just nu på Icelandair till Reykjavik. Hade inte bokat extra bagage men både jag och frugan fick ta med varsin corduratub som extra handbagage (en tub för 3- och en 4-delad, lite sneglande på den längre men inga problem).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flög Norwegian i sommras till Kiruna. 

Alla hade spön. Jag i ryggan checkar in först. No problem 

Polarn hade en spö tub på utsidan 

"Är der där ett fiskespö?"

Ja

"Då blir det 350kr"

Polsrn knäppte loss sina snabbt och tryckte ner dom i en trunk. 

0:-

 

Då kan tilläggas att vi hade 6bagage på 3 man bokade från början,undra va dom trodde vi skulle göra i kiruna.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kört både Norwegian och SAS. På båda bolagen har jag fått checka in spötuben som specialbagage. Det kostade några kronor extra, men var inte speciellt dyrt om man betalade i förväg. Du fixar naturligtvis en spötub som du kan få ner flera spön i. Det går ju lätt att tillverka ett av ett kraftigare avloppsrör. Flygbolagen öppnar inte tuben och räknar antalet spön, de räknar kollin. Har du två mindre tuber får du naturligtvis betala för två kollin. Därför kan det snabbt löna sig att tillverka egen tub. En annan variant jag har kört är att klämma in originaltuberna i ett skidfodral. Du får plats med bra många tuber i ett sånt. Sedan är det bara att vika upp ändarna på skidfodralet och på med remmar eller tejp.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flyger en del i Sverige med spön. Men funkar mest troligt i Europa också  

(Dock inte miljömässigt försvarbart att flyga som jag gör för en hobby). :blush:

Löste det mesta med en 80-liters, gummerad väska från H-H. IMG_0003.PNG4-delade niofotsspön i tuberna går in diagonalt. 

För mig var detta en superlösning! ^_^

 

Edited by Bob
Ser att det blev 90-liters på bilden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Inlägg

    • Köpte fel klumpar till mitt två handspö. har en flyt och en flyt/hover. är bara flyt/hover som är provkastad Ca 5min då jag ändå skulle testa.  klumparna väger 40gr och är 12,4m långa pris 300:- styck + frakt eller båda för 500:- + ev frakt 
    • Gratulerar, det var du väl värd efter allt kämpande. Imponerande med sådan uthållighet.
    • Hej! Är intresserad om spöet fortfarande finns kvar.   /Johannes
    • Kul läsning och varmt grattis. Högt huvud och rak rygg efter den kanadicken och det pannbenet. Imponerande!
    • Prövar en upp till, pris sänkt till 2000 Sek.
    • Förra året var jag för sent på det, så i år tidigarelade jag hela expeditionen för att öka mina chanser och förhoppningsvis pricka fönstret bättre. Jag hade min strategi ganska klar över de tre dagar jag hade till mitt förfogande om vädret tillät. Första dagen var bra läge utan stark vind, jag var självsäker och stark och körde i 14 timmar på positionerna jag fått förra året av min lokale kontakt samt de platser jag själv hittat. Vilken skillnad från förra året att nu ha en detaljerad hemmaloggad djupkarta på ekolodet att gå efter. Jag betade av plats efter plats enligt min strategi och lade halva första dagen på en skarp djupbrant jag trodde mycket på. Endast en abborre fick jag för det besväret. Andra dagen var det storm så jag fick kämpa som ett djur. Det går förvånansvärt effektivt att kasta även i jävlig vind tack vare ankringen med frontmonterad elmotor som lägger upp båten så fint att vinden alltid kommer över ”rätt axel” i en bra vinkel så kasten blir långa. Men det blåser hål i huvudet och jag blir galen av långvarig vind och var tvungen att söka lä bakom öar med jämna mellanrum för att vila upp mig och få bruset ur skallen. Även dessa platser valdes för att de var fiskbara såklart så jag satt inte och bölade direkt. Jag körde på 14 timmar även denna dag och på kvällen var jag för trött för att äta. Jag fick meddelande av min lokale kontakt att jag varit på rätt ställe där och där för tydligen är mitt påhitt en lokal angelägenhet nu och han hade haft spejare på sjön som hållit koll på mig och rapporterat mina rörelser till honom. Jag undrar vad de kallar mig? Hursomhelst fick jag uppmuntrande peppningar och ett par nya positioner att prova min sista dag. Morgonen därpå vaknade jag med sprängande huvudvärk och hade ont överallt och tvekade på om jag ens skulle orka ur sängen. När jag till slut lyckats bryta mig ut i det lilla köket, och fått en kaffekopp i handen såg jag att träden inte vajade så farligt. Sepåfan, nu är det läge igen och det spratt till i gubben och livet återvände till min sargade kropp. Sista dagen gick som i ett töcken, ungefär som jag minns att det var att ha svår laxkoma/psykos. Jag kastade och kastade, bytte plats, kastade och kastade, bytte anfallsvinkel på platsen och så höll jag på non-stop. Jag började småprata med sjörået och fåglarna och frågade om råd men fick inget svar. När själen kändes redo att lämna kroppen till sitt öde begav jag mig stukad sent på dagen mot den sista platsen för denna gång som jag fått kvällen innan. –”Där har jag fått stora jävlar i höstas”. Jag småputtrade med utombordaren för att hitta bottenstrukturen och såg ett eko på lodet och tryckte in ankringsknappen på elmotorn, som varvade upp. Den gick på fullt spett så att det visslade utan att båten stannade. Propellern var borta! Lite jobbigt kändes det då. -Jaså du sjörået, sade jag, du har tydligen tagit ditt offer men vad får jag för det? Inget svar. Jag åkte över positionen några gånger och fiskade den från olika håll, bytte fluga och höll på. Jag drog mitt sista ess ur min sista rockärm och så plötsligt slackade linan och jag vimsade något om att det var konstigt med sjögräs. Linan blev stram och det gungade väldigt tungt eftersom jag drev i den tilltagande vinden. Jag tog fisken hårt och när den kom nära båten hörde mig själv säga – Visa dig innan du kliver av Gäddj**vel så att jag inte tror något annat. Då bröt en brun fläckig kropp (inte grön!) ytan i en vältring och först begrep jag inte vad det var jag såg. Kunde det verkligen vara sant!? I en fritt drivande båt fick jag börja röja runt efter håven som varit undanstoppad sedan länge och mirakulöst nog låg det strax en Kanadaröding på 3,5 kg i håven. Min lokale kontakt var också ute på sjön en bit därifrån och det var skönt att kunna åka över till honom och tacka personligen för allt han gjort för mig. Jag var helt sjukt lycklig och bröt ihop när jag släpade upp båten för sista gången denna expedition. En pusselbit är lagd och självförtroendet är smitt i stål. Nästa år blir jag ostoppbar! Hoppas bara det inte tar 70+ timmar till innan nästa kontakt...   Fin fisk men fel art   Bilden jag skickade till min fru när hon den sista dagen på morgonen frågade hur det var. Jag tror inte hon blev så övertygad om att allt var sådär jättebra som jag skrev i SMSet...   Där satt den och idel glada miner igen!
    • Alla är obetydligt använda eller oanvända. 36 gram FLYT I/1/2 I/2/3  Såld I/3/4 Såld I/5/6 350kr stk POK. Köp Rio väskan till för 200.
    • Tjena. Har du guideline uls Hybrid kvar ? Mvh kalle
  • Ämnen

  • Images

×
×
  • Create New...