Hoppa till innehåll

Kallrök


Freak

Recommended Posts

14 minutes ago Freak sa:

Kombinerad kall å varmrök,  och pizzaugn det blir nog kanon:rolleyes:

Hls Magnus 

Det är nog inte så komplicerat.Pizzaung längst ner i tegel och när man kallröker så en kallung högre upp.Sen man vill varmröker så lite värme på längst ner o fisken lägger man i våning högre upp .Tänkte om man gjorde nån slags planfördelning hur röken skall gå eller vad man nu gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Meritaimen sa:

Allt är möjligt som Gunde sa.En sak som jag fått om bakfoten från finska youtube klipp att tempen skall vara runt 11 till 12 grader.

Om man kollar andra sidor så får det inte överstiga 27 grader och i min källare är det runt 18 grader så det blir perfa det o röka i källaren.Slipper ju o springa till i trägården :)

Hls Mauri

Finnarna är lite kylig av sig, fulöl å kosken:blink: 18 grader ska funka.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Meritaimen sa:

Det är nog inte så komplicerat.Pizzaung längst ner i tegel och när man kallröker så en kallung högre upp.Sen man vill varmröker så lite värme på längst ner o fisken lägger man i våning högre upp .Tänkte om man gjorde nån slags planfördelning hur röken skall gå eller vad man nu gör.

Det blir lite å klura på :-) Det brukar lösa sig efter några ombyggningar:)

Hls Magnus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-12-22 at 23:13 Meritaimen sa:

Nu testar jag riktigt enkelt sett o röka.Köpte en platt sil nån affär ,kanske var det Coop .Använder väldigt fin abuspån som jag hittade i källaren .Vet inte om det finns o få tag i det idag men den funkar bra o röka med .Plockade bort den gamla oljepannan efter installationen av bergvärme och skorstenen finns ju kvar så nu ryker det i källaren.La in en lite fläkt i skorstenen för att få mer drag i den så får se resultatet imorgon hur Vänernlaxen blev.

 

 

 

Å laxen vart bra eller?

Hls Magnus 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Freak sa:

Å laxen vart bra eller?

Hls Magnus 

Den blev bra rökt. Men hade den för länge i gravning. Blev lite för salt och lite för torr. Nu kan jag iallefall röka i källaren framöver. Mycke mer bekvämare än o va i trädgården . Så får se om man får tag i mer Vänern lax till nyår. Har ju en bit rökt kvar men vill ha en perfekt saltat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Freak sa:

Nu ligger det rimmade grisarslet i röken, ska in i ugnen senare ikväll eller imorgon för tillagning:)

Hls Magnus 

Har legat i röken i 5 timmar. Den får ligga i kylen till i morgon innan den åker in i ugnen;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Meritaimen sa:

Hoppas att det blir gott.Skall också testa kött nån dag.Ost blir ju kanon med

Rökte gouda ost, smakade tokmycke rök när den var klar, den fick ligga i kylen någon vecka och då vart den god:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-01-02 at 16:53 Freak sa:

Den ligger i ugnen och svettas nu;) provsmakning om ca 3-4 timmar, å det blir en lång väntan:)

7 timmar senare var skinkan klar! Har provsmakat nu och den vart tok bra!!! Den bästa hit tills:)

Hls Magnus 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 minute ago Mathias Nilsson sa:

Har byggt mig en rök nu, inte testad med kött än men rök blir det i alla fall! Nu är det iofs minusgrader ute, men temperaturen ökar i princip inte alls i röken när den är igång!

 

IMG_20170204_153556.jpg

IMG_20170204_153631.jpg

Hur producerar du röken?

Hls Magnus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Freak sa:

Hur producerar du röken?

Hls Magnus 

Längst ner är en värmeplatta som man lägger flis eller ved på, och värmeplattan gör att det produceras rök utan att det börjar brinna. Köpte den färdig, avsedd för detsamma.

http://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/rokskap-och-roklador/kallrok-776005/

Men jag tänkte även ta upp ett hål där man kan leda in rök om man eldar separat utanför!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Mathias Nilsson sa:

Längst ner är en värmeplatta som man lägger flis eller ved på, och värmeplattan gör att det produceras rök utan att det börjar brinna. Köpte den färdig, avsedd för detsamma.

http://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/rokskap-och-roklador/kallrok-776005/

Men jag tänkte även ta upp ett hål där man kan leda in rök om man eldar separat utanför!

Snyggt bygge förresten! Tänkte göra något liknande själv fast med någon form av element som alstrar värme, så man kan kombinera varm å kallrök.

Hls Magnus 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Invigd!

Resultatet blev med beröm godkänt både av mig och familjen!

Gjorde en 10%ig saltlage (1 dl grovsalt och en matsked socker/liter vatten) där fileerna fick ligga i ca 24 timmar. Lät dem sen ligga ca 12 timmar i kylen för att torka lite. Rökte i 8 timmar med alspån, temperaturen i röken var ca 25 grader. Sen fick de ligga över natten i kylen och vila till sig!

Gott! Nästa experiment blir med lite kött av något slag!

 

IMG_20170218_184305.jpg

IMG_20170219_094812.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
23 minutes ago, Freak said:

Nytt experiment,,, Har nu saltat in fläskytterfilé. Ska kallrökt i några timmar för att sedan köra klart den i ugnen. Fortsättning följer?

Hls Magnus

Jag brukar röka fläskkött (file, skinkstek) kallröker i kåta ganska länge, ca 8-10 timmar, sen låter jag det torka under några mars-april veckor.

Resultatet blir helt suveränt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...