Hoppa till innehåll

Hardy Zephrus 8'6'' #4


Jonas

Recommended Posts

Fick hem ett riktigt dunderspö från Hardy för ett par veckor sedan och tänkte ge mig på en kommentar. 

Spöt är ytterligare en i raden av nya hardyserier som kommit ut sen man flyttat produktionen till Korea. Grafiten är Hardys Sintrix 440, dvs samma som man använder i exempelvis Zenith och med en grafitkvalitetsnivå som ligger under nya koreatillverkare Wraith (UltraFast) och gamla Artisan (Mediumfast) som båda är gjorda med Sintrix 550.

Zephrus är klassat som Fast men den här 8'6'' #4:an är absolut inte för snabb utan har en djup och skön aktion som gör det glädjefullt att drilla 30 centimetersharrar samtidigt som klingan har mer än tillräckliga kraftreserver för att hantera större fisk, driva ut förtyngda flugor och kasta långt.

Spöt har en mycket fin balans och upplevs som väldigt nätt i handen. Valet att lägga spöt på 8'6'' i #4 tycker jag är utomordentligt bra. Längden passar klingan perfekt och man får både en lite kortare flexiblare känsla samtidigt som man behåller längden tillräckligt för att spöt ska leverera bra när man vill trycka ut lite mer lina. Jag har tidigare lovordat Artisan 8'6'' #4 och det här spöt ligger väldigt nära i känsla. Kan inte komma på något jag saknar i spöt just nu och designen med det grönmelerade rullfästet är unik och ger spöt en exklusiv touch och igenkänningsfaktor som tilltalar mig. Det här spöt är utan tvekan toppklass och rekommenderas varmt.

Återkommer med ett set närbilder mm längre fram.

Jag har kört spöt med en matchande Hardy Ultralite DD rulle och en Cortland Trout Boss HTx lina i WF4F.

Läs mer om spöt här: http://www.hardyfishing.co.uk/hardy-rods-fly-rods-hardy-sintrix/hardy-zephrus-fws-rod/1373357-0300.html#prefn1=ZZSERIES&prefv1=Hardy%252520SINTRIX&start=9

 

IMG_2393.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat Zenith 8'6 #4? Och isf, hur tycker du att de skiljer sig? Det lilla jag har känt på Zephrus 8'6 #4 var att det var relativt lika Zenith men möjligen lite lugnare/djupare och därmed inte riktigt samma lätta och alerta känsla. Skulle dock behöva mer tid med spöt för att verkligen få koll.

Jag har Zenith-modellen och älskar det, snabb recovery men relativt djup i toppen och följsamt trots att det har kraft nog att trycka ut en lina. Precis så som jag gärna hade velat ha Zenith #5...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 26 maj 2016 at 08:58 Sahlberg sa:

Har du testat Zenith 8'6 #4? Och isf, hur tycker du att de skiljer sig? Det lilla jag har känt på Zephrus 8'6 #4 var att det var relativt lika Zenith men möjligen lite lugnare/djupare och därmed inte riktigt samma lätta och alerta känsla. Skulle dock behöva mer tid med spöt för att verkligen få koll.

Jag har Zenith-modellen och älskar det, snabb recovery men relativt djup i toppen och följsamt trots att det har kraft nog att trycka ut en lina. Precis så som jag gärna hade velat ha Zenith #5...

 

Jag har tyvärr inte testat Zenith 8'6'' #4 men jag beställde en Zephrus 9' #5 också som jag inte hunnit packa upp än. Jag kommer ha möjlighet att testa den side by side med en Zenith 9' #5 när jag åker till Galten Gård om några veckor. Återkommer med en kommentar på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Hardy kör en ganska missvisande hastighetsbenämning på sina nya spön just nu. Jag har som du skriver fått för mig att Zenith är ganska snabbt men saknar som sagt erfarenheter av den serien. Återkommer med en kommentar om skillnaden mellan #4 och #5 i Zephrus nästa vecka.

Wraith 550 Sintrix är Ultrafast - jag har kört 9' 6:an och det är ett magiskt bra spö som har en aktion som är softare än många andra snabba spön men det är samtidigt både kraftfullare och djupare än många snabba spön. Ett fantastiskt bra spö helt enkelt. Jag var däremot extremt tveksamt till att köpa spöt när jag läste att det var Ultrafast. Spöt är snarare Fast med en djup och extremt nätt känsla i min bok.

Zephrus 440 Sintrix är Fast - Djupet i klingan och den nätta känslan gör att det här spöt utan problem upplevs minst lika soft som många andras mediumfast spön. Kraften är däremot i samma liga som andras Fast spön.

Jag tror att det är så att man tittat på vad grafiten levererar i kraft i sina nya serier och utifrån det har man klassat nya spöna som Fast resp Ultrafast. Däremot så blir det fel om man väger in helhetskänslan. De här spöna har en fantastiskt bra grafit som ger ett bredare spann i spöna som gör att de täcker fler användningsområden än många andra spön.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hannu sa:

Hardy har nästan alltid gjort finfina grejer och trots att det är ett koreaspö verkar det vara riktigt fint.

Säkert lika opartiskt test som om Volvos VD ger omdömen om nya V90 :D

Det fina med testarean på Edge är att alla medlemmar har möjlighet att fylla på med egna erfarenheter och skapa egna tester på sina favoriter. Det är många spön från flera av de stora tillverkarna som passerar mina händer varje år och de jag gillar mest skriver jag om. Hardy är som du säger ett spännande företag men jag tycker inte att de har haft en spikrak kurva vad gäller att spotta fram bra spön under de sista decennierna. Under senare år har man däremot gjort väldigt mycket rätt och just nu är Hardy utan tvekan en av världens vassaste spötillverkare.

Sintrixspöserierna Jet, Artisan, Wraith och nu Zephrus tycker jag är utmärkta exempel på hur Hardy har lyft sin teknik framåt och lyckats prestera utmärkta spön från mellansegment till toppklass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 26 maj 2016 at 09:09 Sahlberg sa:

OK!

I Zenith-serien tycker jag att det var relativt stor skillnad mellan 864 och 905, ska bli intressant att läsa din jämförelse, både 864 vs 905 och sen Zenith vs Zephrus.

Det här var väldigt intressant att jämföra. Jag gick ut på gården och körde en stund side by side. Skillnaden mellan 8'6'' #4 och 9' #5 är påtaglig. Jag hade samma lina fast i klass fem som referenslina för femman (Cortland Trout Boss HTx WF5F) så båda kunde köras med lika förutsättningar. Efter att ha stått med femman en stund så känns 4:an mer som en trea. Det är med andra ord en rätt kompetent femma och samtidigt en ganska snäll fyra för att klassas fast.

För  att bekräfta den tuffare känslan i femman så jämförde jag även med Hardy Jet 905 som är mediumfast. Det spöt har en väldigt skön och följsam aktion som jag tror passar många torrflugefiskande ström- och fjällfiskare och den ligger även väldigt korrekt om man ska se till hur jag vill att en 9' #5 i mediumfast ska upplevas. Zephrus 905 är betydligt snabbare och känns kraftfullare direkt man får det i handen. Det är även en märkbar skillnad i klingdiametern ovanför handtaget. 

Så min slutsats är att skillnaden du upplevt mellan Zenith 905 och 864 troligtvis har följt med även i Zephrusserien.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Jonas sa:

Det här var väldigt intressant att jämföra. Jag gick ut på gården och körde en stund side by side. Skillnaden mellan 8'6'' #4 och 9' #5 är påtaglig. Jag hade samma lina fast i klass fem som referenslina för femman (Cortland Trout Boss HTx WF5F) så båda kunde köras med lika förutsättningar. Efter att ha stått med femman en stund så känns 4:an mer som en trea. Det är med andra ord en rätt kompetent femma och samtidigt en ganska snäll fyra för att klassas fast.

För  att bekräfta den tuffare känslan i femman så jämförde jag även med Hardy Jet 905 som är mediumfast. Det spöt har en väldigt skön och följsam aktion som jag tror passar många torrflugefiskande ström- och fjällfiskare och den ligger även väldigt korrekt om man ska se till hur jag vill att en 9' #5 i mediumfast ska upplevas. Zephrus 905 är betydligt snabbare och känns kraftfullare direkt man får det i handen. Det är även en märkbar skillnad i klingdiametern ovanför handtaget. 

Så min slutsats är att skillnaden du upplevt mellan Zenith 905 och 864 troligtvis har följt med även i Zephrusserien.

Bra att veta!

Tror att Hardy kör lite mer så, dvs att de anpassar spöna efter tänkt användningsområde snarare än att hålla stenhårt på att de ska vara "lika" mellan klasserna (som t.ex. Loop har gjort med Cross S1 i de lägre klasserna enligt mig).

Kul att du refererar till Jet eftersom jag jämförde Jet och Zenith i #5 förra året. Det blåste en hel del och Zenith klarade det galant medan Jet inte hade samma kraft, speciellt inte i den mjuka toppen. Dock tycker jag att Jet är ett riktigt trevligt spö, så pass trevligt att min lillebror köpte ett #6 på min inrådan, riktigt trevligt spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har också införskaffat detta spö, och jag håller med Jonas, spöt är väldigt lätt, känns som en fjäder i handen, det har en djup skön aktion men med väldigt bra kraftreserv om man trycker på, jag provade mitt med en Rio Trout LT #4 och den linan var perfekt för spöt, den laddade spöt även på kortare kast och hade inga som helst problem med hela klumpen ute när jag pressade på för långa kast, det som imponerade mycket på mig var med vilken precision det hade på alla kastlängder, ett kanonspö är det helt klart och jag kan bara rekommendera det varmt.

Jag som dom flesta andra har alltid tidigare köpt 9 fots spön i klass # 4-5, men efter att använt 8'6 fot spön den senare tiden har jag ändrat mig, det är en perfekt längd, spöt blir betydligt lättare och med lägre swingweight, man kan med fördel använda lättare rullar och får därmed ett betydligt skönare kombo, kastlängden är densamma, i alla fall för mig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Ixoye sa:

Jag som dom flesta andra har alltid tidigare köpt 9 fots spön i klass # 4-5, men efter att använt 8'6 fot spön den senare tiden har jag ändrat mig, det är en perfekt längd, spöt blir betydligt lättare och med lägre swingweight, man kan med fördel använda lättare rullar och får därmed ett betydligt skönare kombo, kastlängden är densamma, i alla fall för mig.

Håller helt med!
Jag har visserligen inte Zephrus men ett Zenith 864 och ett 865. Hade tidigare även ett Zenith 905 men den vinst jag får i känsla och swing weight är lätt värd den tappade halvfoten. Kastlängden är typ densamma för mig (men jag är ingen duktig längdkastare iaf) så egentligen är det bara vid mendning och vid nymffiske jag saknar de där 15 cm.

Av mina fyra kvarvarande spön i #4 och 5 har jag faktiskt bara en niofotare och det kanske byts ut mot ett 8'8" snart.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Royal Wulf TT PLUS #4 på mitt Zephrus nu, den skjuter som en kanon och kastar långt utan ansträngning, den klarar vind bättre än Rio LT'n som jag hade tidigare, laddar spöt snabbare, och presenterar torrflugor minst lika bra, den här linan har blivit min nya favorit för torrflugefiske och rekommenderas varmt till alla som äger detta spö.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Ixoye sa:

Jag kör en Royal Wulf TT PLUS #4 på mitt Zephrus nu, den skjuter som en kanon och kastar långt utan ansträngning, den klarar vind bättre än Rio LT'n som jag hade tidigare, laddar spöt snabbare, och presenterar torrflugor minst lika bra, den här linan har blivit min nya favorit för torrflugefiske och rekommenderas varmt till alla som äger detta spö.

Lite OT men visst har/hade du ett G2 tidigare? Hur tror du att den linan skulle passa på ett sånt isf? För tung?
Eftersom jag har både G2 och Zenith i #4 behöver jag nåt som passar båda (kör med Rio LT nu som presentationslina)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror den blir för tung för ett G2, men en standard TT tror jag passar utmärkt då den väger in rätt, Plus linan är en halv klass tyngre, G2 upplevde jag som väldigt klent om man ville trycka på för längre kast, det spöt tycker jag presterar bäst i mindre strömmar rund 10-15 meter, det blir nog svårt att hitta en lina som passar båda dom spöna då dom är så väldigt olika, men Rio LT'n är lite snällare och funkar kanske för båda, men du tycker inte att den linan är för tung på G2 med hela klumpen ute?

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...