Hoppa till innehåll

Skjorta eller tröja i sommarfjällen?


Bigsalmon

Recommended Posts

1 hour ago Lodjur sa:

Funkar Bugstopper kläderna även mot mygg?

Svårt att säga, jag använde den mkt i sommar när det var varmt å myggfritt så jag kan egentligen inte säga nått om den ännu. Inte testat den vid mygginvasion. 

 

1 hour ago Jonas sa:

Det är ett fantastiskt bra underställ. 

Bra då ska jag inhadla ett par å testa i sommar??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plockade på mig en Simms solarflex hoody i nån rea-korg för några år sedan och den har varit mitt skönaste plagg om vi pratar full blås på solen. Supertunn, slapp och fladdrar med vinden så riktigt sval. Med luvan uppfälld skyddar man öron och nacke mot solen och ärmarna kan dras ut över handen. Är det riktigt varmt blöter jag ner tröjan och kepsen lite lätt bara. 

Finns ju tydligen i bugstopper ser jag nu så om det funkar bra vore det så klart ännu bättre. 

12453-solarflexcoolhoody_lifestyle3.jpg

Brukar alltid ångra mig om jag inte tar med den, blir man varm vill man ha den. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Andreas89 sa:

Plockade på mig en Simms solarflex hoody i nån rea-korg för några år sedan och den har varit mitt skönaste plagg om vi pratar full blås på solen. Supertunn, slapp och fladdrar med vinden så riktigt sval. Med luvan uppfälld skyddar man öron och nacke mot solen och ärmarna kan dras ut över handen. Är det riktigt varmt blöter jag ner tröjan och kepsen lite lätt bara. 

Finns ju tydligen i bugstopper ser jag nu så om det funkar bra vore det så klart ännu bättre. 

12453-solarflexcoolhoody_lifestyle3.jpg

Brukar alltid ångra mig om jag inte tar med den, blir man varm vill man ha den. 

Jo Bugstoppern har det också, sval och skön?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har efter en hel dags begrundande kommit fram till att Cazzo har en poäng - det spretar väldigt mycket i tråden.

Funktioner och praktiska detaljer i all ära, men det är viktigt att inte glömma helhetsintrycket. Allt för många ränner runt i skog och älv med en okoordinerad garderob. En seriös flugfiskare bär plagg som är genomtänkta och smakfulla i varje situation.

En bra bas är enfärgade skjortor och skalplagg i slimfit. Mörka färger utan onödigt extratyg ger intryck av en slank figur. Man kan med fördel koordinera sin outfit runt ett basplagg i en accentfärg, men då måste man vara konsekvent och tona ned övriga färgskalan. Tänk på att bära plagg med krage uppknäppta för att ge ett avslappnat och stilfullt uttryck. 

Inga bylsiga fiskevästar eller ”new age” halsband fulla med verktyg. Tänk vertikala linjer och avskalad elegans. En liten slingpack är en elegant accessoar som gör sig både i strömmen och strandkanten. 

Vadarbyxor skall vara av midjemodell och bör vara lågt skurna. Form måste få gå före funktion. Tänk på att aldrig vada djupare än till knäna - det får dig att se onödigt kort och bred ut. Mörka färger är att föredra. Khaki må se bra ut i katalogen, men inget säger ”medelålders naturmupp” som fläckiga och bylsiga vadare.

Fiskehatten bör vara en enfärgad hatt av baseball modell med diskret tryck eller mönster som knyter ihop färgskalan i slingpack/väst och övriga accesoarer. Väldigt få kan bära en hatt med brätte, lastbilsförarkeps eller randig yllemössa med värdighet. Du är sannolikt inte en av dem. 

Det är en förmån att ha en ursäkt att bära solglasögon över tiden, men fiskeglasögonen får aldrig ta över. När du ser dig i spegeln och får associationer till Bono, Göran Persson eller Carl Bildt bör du byta.

Sist men inte minst - dina vadarskor ger uttryck för vem du är. Du bör ha minst ett tre-fyra par olika modeller för att matcha såväl formella fiskesituationer som ett mer avslappnat fiske.

Redigerad med Troutman
  • Like 4
  • Thanks 4
  • Haha 12
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Andreas89 sa:

Har svårt att ta ett utlägg om värdighet och elegans på allvar om inte minst halva avhandlar den ack så viktiga patinan. 

Det här är grundat i empiri. Har tittat på alla bilder jag har på mig själv - inga bra - samt bilder upplagda av edgare här på forumet över åren. Patina saknades inte, det fanns i överflöd....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sparat @Troutman inlägg som favorit i min browser och ska återbesöka inlägget innan varje nyinskaffning av vildmarkskläder för att se till att jag håller mig inom regelverket med mitt tänkta köp.

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Stefan** sa:

Jaha nu har jag fått hem mitt Aclima. Känner mig som en prostituerad medelålders man i den?. Tur man ska ha kläder över också för snygga är dom verkligen inte, frun i huset gapskratta när jag drog på mig det. ? Nu blir det att hårdtesta detta å se vad jag kommer fram till.?

Jag nämnde ju aldrig något om nätunderställ - jag förutsatte att de flesta var förmögna att dra egna slutsatser när de ser en kassler i spegeln. Mea culpa. 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Jag har både Simms Bugstopper skjorta och hoody - Båda fungerar kanon mot mygg, skjortan svalare men hoodyn är grym iom att du kan dra huvan över keps och då bara ha händer och ansikte att ev smörja.

Var uppe i fjällen förra veckan och kom på mig själv att gå och mumla att hoodyn var det bästa köp jag gjort ? 

Redigerad med oinkk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...