Jump to content

Flugspö. köpråd

Recommended Posts

Hej
Jag knäckte mitt spö igår, på jakt efter ett nytt!

Använder Danielsson 2-6 six rulle med en Guideline Highwater Evolve klass 5 lina. Spöt jag hade av var ett Kunnan #4-5. Fiskar mest sjö, mindre älvar. Regnbåge, Öring och harr

Jag behöver hjälp i den här djungeln, har ni några förslag till mig. Prisklass 1000-3000 någonting.

Vänligen
Brunsås

"It's not the coach it's the driver" gammalt citat som gäller än.

Kolla in begagnat marknaden här eller på nätet. Köpte själv ett 2-delat Guideline LPXe i klass 5 för 500kr  för något år sedan. det är fortfarande ett  bra spö. Men jag skulle själv  gå upp till klass 6 för att få mer allround och kunna kasta streamers bättre. Testade ett antal premium spön det är iof 8 år sedan. Men det skilde bara 1-1,5 m i kastlängd när jag testade flera spön i klass 5-7, i prisklass 1000-3000kr. Det var bl.a. Guideline LPXe, LOOP Green line och Blue line (gick längst men krävde mer styrka). Ett annat bra och prisvärt spö på beg marknaden är Flyfishermans Fjällsländan LX som har  prestanda jämförbart med de ovan nämnda. Alla firmor har ju nu nya märken, men jag tror inte att de kastar särskilt mycket bättre????? Jämfört med 10 år gamla modeller?????

Hej!

Tack för era svar. Var hos en lokal butik igår och testkastade lite. Fastnade för Guidelines Exceed. Blev inget köp igår men blir troligtvis framöver.

Angående beg.marknaden så känns det svårt att hitta ett spö för en rimlig peng, som har många år på nacken. Behöver dock ett reservspö har jag märkt :) Så , jag kommer köra på den marknaden för det ändamålet.

/Brunsås

Tråkigt på det gamla spöt men lycka till med det nya, oavsett vad det blir lär du få ett ordentligt lyft jämfört med ett gammalt Kunnan. :) Idag är det väldigt hög "lägstanivå" och görs mycket bra klingor även för budgetserierna. 

• 1 month later...