Hoppa till innehåll

Vad gjorde du med din utrustning i dag?


Freak

Recommended Posts

On 9/9/2019 at 8:04 PM, Freak said:

Nya experiment för Abborre å HÖ.

 

 

IMG_20190909_195454.jpg

IMG_20190909_195554.jpg

IMG_20190909_195522.jpg

Skatern är en fishfinder. Många gånger stiger fisk som inte vakat och tar flugan, men det är också vanligt att de bara går upp och hugger efter flugan utan att fastna. Då är det läge att byta till något annat, en torrfluga (t.ex. Chernobyl Ant) eller en streamer (t.ex. WB eller Lothar). Då hugger ofta fisken.

Så var det med den här öringen. Den var uppe och slog till Skatern, men tog inte ordentligt förrän jag bytt till en mindre CA.

IMG_20190823_214059_168.jpg

IMG_20190823_214925_512.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ismo said:

Intressant fluga trots att ser riktigt ful ut!..men fulheten gör den inte sämre. Intressant.

Om du menar "myran" på bilden så är den både lättbunden och effektiv. Jag skulle tro att man hinner binda 100 Chernobyl Ant på samma tid som det tar att göra en av dina puppor. Och de funkar i alla storlekar, ända upp till streamer stl 1, eller större. Jag brukar lägga ett tunt lager med dubbing under foamen för att undvika att kroppen vrider sig på kroken.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Bigsalmon sa:

 Jag skulle tro att man hinner binda 100 Chernobyl Ant på samma tid som det tar att göra en av dina puppor. 

ohh... jag som trodde det var en av hans puppor?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Bigsalmon said:

Om du menar "myran" på bilden så är den både lättbunden och effektiv. Jag skulle tro att man hinner binda 100 Chernobyl Ant på samma tid som det tar att göra en av dina puppor. Och de funkar i alla storlekar, ända upp till streamer stl 1, eller större. Jag brukar lägga ett tunt lager med dubbing under foamen för att undvika att kroppen vrider sig på kroken.

 

Vilken foam tycker du är bäst?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, hö&gös said:

Vilken foam tycker du är bäst?

Foam är ett svårt kapitel. Till mina Skaters har jag de senaste åren uteslutande använt dubbla lager av panduros förlimmade foam. Billigare blir det inte: https://panduro.com/sv-se/produkter/barn-junior/dekormaterial/funky-foam/dekorgummi-14-pack-801592

Till små Chernobyl Ants är det inte lika kinkigt. Där använder jag gärna J:sons foam i naturliga färger.
https://www.jsonsweden.com/en/foam-selections#/pageSize=6&viewMode=grid&orderBy=0

Av någon anledning är det absolut svårast att hitta svart foam av bra, tät kvalitet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Bigsalmon said:

Om du menar "myran" på bilden så är den både lättbunden och effektiv. Jag skulle tro att man hinner binda 100 Chernobyl Ant på samma tid som det tar att göra en av dina puppor. Och de funkar i alla storlekar, ända upp till streamer stl 1, eller större. Jag brukar lägga ett tunt lager med dubbing under foamen för att undvika att kroppen vrider sig på kroken.

 

Riktigt rolig fluga som brukar locka svårflörtade öringar till hugg. Lätt att binda men går sönder lika lätt.

Vilka är dina favoritfärger? 

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, _tobbe_ said:

Riktigt rolig fluga som brukar locka svårflörtade öringar till hugg. Lätt att binda men går sönder lika lätt.

Vilka är dina favoritfärger? 

I somras funkade oliva varianter bra, men jag är ganska säker på att de hade tagit en svartgul också. Eller någon annan färg.

De jag oftast kör med är just svartgula eller svartorangea, men jag har alltid det svarta nedåt. Dels för att ge en bättre siluett för fisken, dels för att jag ser flugan bättre då.

Dina då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, hö&gös said:

Vilken foam tycker du är bäst?

Här är några Skaters bundna med Panduros foam. Den första är helt syntetisk och den variant som levererat bäst 2018 och -19. Den tredje är originalet. De gröna tog mig under fyra minuter att binda. De vita är bundna för fiske i ljust och soligt väder mitt på dagen.

siliskaters.JPG

red_skaters_173618.jpg

skater_164619.jpg

green_skater_204701.jpg

white_skater_104457.jpg

brownwhite_skater.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Martinrutger said:

På vilken krok/storlek binder du dessa monster?

Favoriten är Ahrex 581, stl 6. Vill du ha hulling är Kamansan B-170 ett billigt och bra alternativ. Det var den jag band den på först.

Jag har bundit den upp till stl 2/0 och fått öring på alla storlekar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Bigsalmon said:

I somras funkade oliva varianter bra, men jag är ganska säker på att de hade tagit en svartgul också. Eller någon annan färg.

De jag oftast kör med är just svartgula eller svartorangea, men jag har alltid det svarta nedåt. Dels för att ge en bättre siluett för fisken, dels för att jag ser flugan bättre då.

Dina då?

Min favorit är gul/svart med gult nedåt och svarta ben. Jag håller med om svart under blir en bra siluett men jag tror att det gula lockar till hugg. Ska jag köra siluettflugor kör jag svart skater med gul rygg eller oförtyngd wolly bugger. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Henka Nu har jag kollat i mitt fiskerum. Det är bilden som ligger fel. Taket ska vara uppåt.

Angående städningen. Tyvärr ärligt svar: Har torkat av skrivbordet en gång. Dammsugit den golvyta som är fri från fiske och jaktgrejor. På 13 år. Jag jobbar mycket. ?

@Bigsalmon Tjusigt! Då får man gå till Panduro. Du har snygga ben! På flugorna! Var får du tag i dem? Jag har wapsi sillilegs, jag tycker de är lite tunna och sladdriga. Styvare blir bättre. *hukar*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, hö&gös said:

@Henka Nu har jag kollat i mitt fiskerum. Det är bilden som ligger fel. Taket ska vara uppåt.

Angående städningen. Tyvärr ärligt svar: Har torkat av skrivbordet en gång. Dammsugit den golvyta som är fri från fiske och jaktgrejor. På 13 år. Jag jobbar mycket. ?

@Bigsalmon Tjusigt! Då får man gå till Panduro. Du har snygga ben! På flugorna! Var får du tag i dem? Jag har wapsi sillilegs, jag tycker de är lite tunna och sladdriga. Styvare blir bättre. *hukar*

Det är runda gummiben, stl medium. Finns på många ställen.

Sillilegs använder jag som stjärt på Silli-Skatern. Mycket bra! Solid black är favoritfärgen.

Här är de bästa! De är originalet för mig. Jag har inte beställt från den webbshoppen, ville bara visa benen. https://www.czechnymph.com/en/centipede-rubber-legs-barred-veniard-red?gclid=EAIaIQobChMI94mw_vmr5gIVjemaCh1TqgFwEAQYAiABEgIIz_D_BwE

De bästa är de som sitter ihop med buntband. De som sitter ihop i "ark" är inte lika bra.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, hö&gös said:

@Henka Nu har jag kollat i mitt fiskerum. Det är bilden som ligger fel. Taket ska vara uppåt.

Angående städningen. Tyvärr ärligt svar: Har torkat av skrivbordet en gång. Dammsugit den golvyta som är fri från fiske och jaktgrejor. På 13 år. Jag jobbar mycket. ?

 

Då leder du, utbygget är bara tre år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

























×
×
  • Skapa ny...