Jump to content
Freak

Vad gjorde du med din utrustning i dag?

Recommended Posts

Testade att kasta en Loop Opti Stillwater lina i klass 5 på mitt Loop Opti Creek #3 för skojs skull, och döm om min förvåning, spöt hanterade klass 5 linan med bravur, inga problem alls att hålla hela klumpen i luften, kändes som dom var gjorda för varandra, visserligen jobbade spöt lite djupare och något långsammare, men hade ingen tendens att krokna alls, jag tror även det hade fixat en #6 också, men nu testade jag med en liten torrfluga i änden på tafsen, troligen hade det väl blivit tuffare med en större streamer i tafs ändan, spöt har ett ERN värde på 3.4 men hanterar en klass 5 lina utan minsta problem...Dagens spön är verkligen mångsidiga, så numera klassar jag in spöt mitt i mellan, som en klockren klass 4 :)

Edited by Ixoye

Testade att göra egen dubbing. Nu återstår det bara att binda lite för att kolla att det funkar:blink:

Hls Magnus

20160816_222148-1.jpg

20160816_212926-1.jpg

Edited by Freak
Korr
  • Like 4

Idag har jag svarvat en ny vev till gäddrullen i rostfritt. Har även åtgärdat glappet som verkar vara standard på billiga rullar. Nu går den mjukt och bra utan glapp i spolen. 

IMAG5676_1.jpg

• Like 2

Fick hem en ny medlem i Hardy-familjen, så får vi se om den kommer med ut till vattnet.

Hardy Bouglé Agate ll, 27/8" tillverkat speciellt för den japanska marknaden, 2002, i endast 250 ex. Allt gick tydligen inte att sälja där för några stannade i England. Fyndställe Ebay.  Tight Lines !    Steen

Ps. Finns en no 1 också ( 25/8" ) + en no lll ( 3" ), den senare fanns i katalogerna mellan 2004-2006 och var för hela världen.

P1090576.jpg

P1090573.jpg

P1090575.jpg

P1090574.jpg

• Like 5

Småpillat och fyllt asken i lanyarden inför sommarens sista fisketur. 

Harr-tur i månadsskiftet  

image.jpeg

• Like 5

Hjälpt sonen på distans. Fixat linor och rullar som skall postas till honom på måndag. På ostkusten...

A.Synd att han bor på fel sida.

B.Kul att hans intresse för flugfisket fått en hejdundrande omstart. Det är aldrig fel att lägga en grund när dom är små. Rätt som det är dom hemma igen och rotar  i utrustningsboxarna och skall följa med gamle far till ån igen.:rolleyes:

• Like 2

Wow. Grattis .Uppryckande att få en härlig öring och ett SAGE TCX hoppande emot mig från skärmen så här på morgonen.:D

Detta gav en tankeställare. Ta vara tiden. Så nu skrotar jag mitt dagsprogram och drar mot kusten. Det får bli ett Airflo m-tec MkII 10,5 fot och OPALswitchen på 11 fot som vädras idag. Tack för inspirationen.

Idag sköljer och tvättar jag alltså bort salt från utrustningen.:D Och funderar på om inte SAGE också bygger fräcka spön. Kanske skulle testa ett sånt där "No Name, All Letters"-spö nån gång...

• Like 1

Med strykjärnet kan man göra nytt material. Prova att stryka gammalt material mellan smörpapper, exempelvis foam, nylon eller något annat som smälter:ph34r:

Bakkroppen är gjord av smält stretch-nylon.

Hls Magnus

20160829_204705-1.jpg

• Like 3

Äsch, jag sammanfattar från de senaste dagarna. Någon moderator får väl ta bort inlägget om det visar sig vara ett grövre etikettsbrott. :P

Bytt stävstöd på min båttrailer (EU). Det visade sig att ett från biltema funkade utmärkt.

Sprayade elkontakterna dessutom. För sjuttielfte gången i sommar. Någon har råkat backa i med ljusramperna på. :blink:

Köpt ny fiskekniv. Jag är inte direkt någon knivfetischist och gillar det mindre formatet. På mina fisketurer används kniv väldigt sällan, ev fisk som jag behåller fryser jag in hel. Men utifall att... så det bidde ensånhäringa (fiskar i saltvatten ibland)

http://www.casstrom.se/knivar/fallknivar/joker-fallknivar/fallkniv-6-5-cm-rostfritt-rosentra.html

Ikväll ska jag byta flytlina på en av kustrullarna.

Tror jag måste få fiska snart. Det är flera dagar sen senast det begav sig. Blir la kusten denna gången.

På 27 augusti 2016 at 00:05 hcr sweden sa:

Drillade öring :P

DSC_0013.JPG

Snyggt! Ser ut att vara en fantastiskt välbunden fluga:ph34r:...

• Like 1

37 minutes ago Tuben sa:

Snyggt! Ser ut att vara en fantastiskt välbunden fluga:ph34r:...

Inte bara välbunden utan riktigt vass på öringarna också :) 

Tack så mycket för tuberna. 

• Like 1

Drillade säsongens sista prickiga, tvättade vadare och dojor. Stirrade med tom blick framför mig en lång stund: vafan ska jag nu göra när jag inte får fiska öring? :(

öring.jpg

• Like 3

6 minutes ago Redbeeerd sa:

Drillade säsongens sista prickiga, tvättade vadare och dojor. Stirrade med tom blick framför mig en lång stund: vafan ska jag nu göra när jag inte får fiska öring? :(

öring.jpg

Meta mört! Eller gå i dvala tills säsongen börjar:ph34r:

Hls Magnus

8 hours ago Redbeeerd sa:

öring.jpg

Bästa månaden väntar här på västkusten för havsöringen. :) 

• Like 1

Hämtade ut min utrustning på posten. Ska ta en kaffe och njuta av den nu, bara sitta och titta på den!

Scott Radian 905 med en sage Click och en SA MPX. 

image.jpeg

• Like 1

Var ut en sväng med grannen på hans flotte. Det var väldigt behagligt att fiska från den, jämfört med min båt. Det vart några borrar och en gädda:)

Hls Magnus

• Like 1

Var sugen å testa skagit på mitt #7 spö, så nu är en begagnad rio skagit max short på väg hem till mig:rolleyes:

Hls Magnus

Sprayade ett par elkontakter på min båttrailer. Beställde en vadarjacka. Har plockat fram en av rullarna till rbfisket nu när det är fredat på kusten. Ska ha på lite roligt medel på linan. Den ville inte löpa i ringarna igår när jag var och dängde i klubbsjön.