Jump to content

Vad gjorde du med din utrustning i dag?

Freak
 Share

Recommended Posts

På 2016-10-03 at 18:43 Freak sa:

Var sugen å testa skagit på mitt #7 spö, så nu är en begagnad rio skagit max short på väg hem till mig:rolleyes:

Hls Magnus

Det vart en ny beg rulle å för att kunna testa linan. Grannen fick hoppa in som instruktör när det var läge att testa, så nu är det bara att nöta på:blink:

Hls Magnus

Packa upp och gjorde i ordning utrustningen så jag kan på ett par sekunders tid sitta i bilen på väg till närmsta fiskeställe ifall tiden och vädret slår in en sista gång innan kylan blir outhärdlig. Flugasken är numer fylld till brädden med olika nymfer och puppor som är bundna i svår ångest över väder och vind med fradgan hängande i mungipan, linan är nytvättad och tafsen är utbytt till en ny. Något måste man roa sig med mellan arbetspassen och sömnen.

• Like 2

• 3 weeks later...

Hade planer på att ikväll utöka backingen på min rulle med ytterligare 50 meter för att klara av helgens fiske efter grov regnbåge i Ekdala Ström. Fick nyss ett samtal om att det var inställt, 4 cm is över poolerna... :(

Det var tänkt som årets sista fiske för min del, nu blir det nog inte mer fiskat i år!

Vet inte om man kan säga att psyket är en del av fiskeutrustningen, men nu får jag ägna kvällen åt att dricka en whisky istället för att vårda psyket och sörja det inställda fisket!

• 3 weeks later...

Idag fick jag tag på en rulle som jag köpte för 27 år sedan. Jag sålde den ett par år efter och fick alltså tag på den idag, ett par gator bort därifrån jag bor.

Samma backing, skjutlina och klump som jag monterade för 27 år sedan:lol:

Provat googla lite om rullen men hittar ingen info.Är det ngn som kan berätta ngt om denna rulle?

Rullen är en Martin M-12D

IMG_20161127_184543.jpg

IMG_20161127_184613.jpg

IMG_20161127_184522.jpg

Edited by maxons
  • Like 2

3 minutes ago maxons sa:

Idag fick jag tag på en rulle som jag köpte för 27 år sedan. Jag sålde den ett par år efter och fick alltså tag på den idag, ett par gator bort därifrån jag bor.

Samma backing, skjutlina och klump som jag monterade för 27 år sedan:lol:

Provat googla lite om rullen men hittar ingen info.Är det ngn som kan berätta ngt om denna rulle?

Rullen är en Martin M-12D

IMG_20161127_184543.jpg

IMG_20161127_184613.jpg

IMG_20161127_184522.jpg

HUR lyckades du få tag i exakt samma rulle?

3 hours ago Sahlberg sa:

HUR lyckades du få tag i exakt samma rulle?

Hade sålt rullen till en kille som bodde i samma stad och stötte på han ett par veckor sedan och vi började prata om fiske och laxfiske. Då sa han att han köpte en rullen och ett Black Shadowspö av mig. Sedan visade det sig att han bodde ett par gator bort. Så idag var jag hos han och kollde på rullen och tyckte det var roligt att hitta min första rulle igen så han sa att jag kunde ta den och ville jag behålla den så skulle vi säkert komma fram till ett pris.

Under dessa alla år har den legat i hans skrubb tillsammans med spöt. Han fiskade aldrig med grejerna :D

• Like 1

Tog en sväng till klubbsjön  idag för att konstatera att hela sjön hade lagt sig. Det fanns en liten hörnan som solen hade tinat med nyis på några mm som jag lyckades få hål på och rensa upp från is med en fluga och en gren. Det va värt mödan för inom en kvart så lyckades jag kroka två fina öringar på 1,5 kg styck och det blev sista fisket där 

20161129_105921.jpg

20161129_104157.jpg

Edited by harrydavid
  • Like 2

• 1 month later...

Har börjat fundera ut ett flugbindningsresrkit "de vart ett långt ord dä;-)" tex om man reser mycket, ett kit som är lätt att ta med, man blir inte lika känslig för vikten som när man ska campa på fjället. Vilka grejor ska med förutom hårdvaran: städ, lampa, trådhållare, tråd, dubbingnål, krok, lack å pennor för att färga tråd och kroppar?

Hur tänker ni? Vad ska man packa, vilket material måste finnas med? hjälp till att fixa det ultimata flugbindningsresrkitet:)

Hls Magnus 

• 3 weeks later...

Det vart en hel del kastande igår kväll. Fick lite input av Staffan så det är bara fortsätta å nöta:) Ser fram i mot nästa kast kväll.

Fick tag i en uv-lampa idag för 50:- spännande å se om det funkar!

Hls Magnus 

20170122_161615.jpg

Jag sålde nyss mitt femte spö på en vecka. Jag har en stenhård kampanj: # 50% bort före maj#.

Jag hade blivit slav under mina utrustningars många valmöjligheter och bestämde mig för att radikalt förändra min attityd till flugfisket;  från perfekta prylar, men komplicerade val till godtagbart bra prylar, men enklare val.

Det sved när första spöt gick. Nu känns det bara bra. Lättare att sälja spön än rullar dock. Så jag tillåter mig ett och annat rullköp fortfarande...

Jag behåller gamla spögodingar, custombyggda, självbyggda, trotjänare och noname-spön och säljer bra spön och kända spön.

Och jag kommer att få massor av fisketurer i år ;).

• Like 1

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...