Hoppa till innehåll

Kvällsfiske Orust


Jonas

Recommended Posts

Någon av er som har lyckats bra med kvällsfisket på grunt vatten än? Tänkte jag skulle smita ner i viken vid Hals och se om det händer något ikväll. Det hade ju varit brutalt ball om högsommarfisket är på gång redan nu :)

Jag gardera mig även lite inför kommande dagar och spolade precis på en lite mer snabbsjunkande lina på ena rullen till min 7:a så funkar det inte med vadfiske på grundvatten ikväll ska jag testa några strömsatta klippbranter från båten i helgen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ruggigt fina områden där och strömmarna är fantastiska. Kom gärna med en rapport. 

Jag spanar fortfarande på viken hemifrån. Vinden har tyvärr inte lagt dig än... Såg framför mig att det skulle bli bleke ikväll med grundvattenjagande öringar överallt ;) men det känns 50/50 just nu. Ska plocka ihop grejerna i varje fall. Ett fruktlöst försök är bättre än inget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi började fiska området för ett antal år sedan fiskade vi uteslutande på kvällar, nätter och mornar. Det vanliga var ju att vinden oftast la sig frammåt kvällen, vilket jag tycker är en förutsättning för att få ut maximalt av nattfisket. Kommer det bara en liten bris har vi kunnat märka att aktiviteten avtar. De senaste åren med allt mer vindproblem har vi lyckats bäst på dagen med sjunklina alt intermediatlina under ruggiga dagar. Lite synd tycker jag då nattfisket är ett visuellt och spännande fiske på ytjagande öring. Kanske får vi börja vänja oss med detta lite halvtråkiga fenom i och med klimatförändringarna. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns inte alls hett och nu ser jag att det är tryckfall också. Jag satsar på en repa imorgon istället :) 

Frida va eventuellt sugen på en tur med båten runt Rossö imorgon så vi får sevad det kan tänkas ge... Återkommer med rapport så snart vi får en fin och stilla kväll.

image.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi la i båten vid Rossö igår eftermiddag och körde bortåt Kälkerön. Det var hyfsat väder när vi la i men tyvärr blåste det upp och blev ganska halvtrist ganska omgående. Däremot så han vi med ett väldigt coolt fiske i vik. Vinden var hård när vi gled in och plötsligt så sprätte det till som tusan framför oss när en massa småfisk försökte fly undan jagande öring. Vi ankra upp och hade flera riktigt fina efterföljare och tillslag. Tyvärr gick det inte hela vägen men det gav rejäl mersmak så nu blir det en vända till idag.

En intressant observation i årets fiske är att det är löjligt mycket betesfisk oavsett var man fiskar i fjordarna. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemma igen efter allt för lite sömn men alltid lika trevliga upplevelser från Orustområdet. Även om vi bara knep två havsöringar över måttet måste jag ändå säga att allt var över förväntningarna.

Havsöringsfiske är väldigt mycket psykologi och när det pratas om ännu ett trögt år kan det på sätt och vis ha sin påverkan på fisket. Det blir liksom hjärnspöken som härjar runt i skallen. Inte nog med det så hade den långvariga ostvinden sugit ut allt vatten långt till sjöss. Allt talade emot oss när vi lunkade iväg mot första passet runt klockan 20 på måndagskvällen. Per var inne på en helt annan linje och menade att man skulle skippa snacket och dänga iväg flugan istället. Han hade helt rätt och krokar en öring på tredje kastet och på femte kastet sitter nr två. Öringarna var några cm över 40 men bjöd upp på riktig kämpaglöd. Vilken styrka dessa fiskar besitter om sommaren. Sanslöst! Vi får några till men när mörkret kommer dör aktiviteten ut. Vakaktiviteten under mörkerfisket har inte varit den bästa. Framförallt brukar vi se och höra fler stora individer. 

Havet kokade av stagg och makrillen var ett trevligt inslag under resan. Fick en i mina ögon stor makrill som var en fröjd att drilla på flugspöt. Vilka maskiner! Samtidigt som jag fightade den simmade andra makrillar bredvid i full fart. Enligt de flesta vi har pratat med är det det bästa makrillåret på väldigt länge. Kul! Öringarna gick också loss på staggen, allt som oftast med ett hopp rakt upp i luften. 

Sammanfattningsvis fick vi 16 öringar med en topp på 48 cm. Den fick bli matfisk tillsammans med några makrillar. Saligt gott! De flesta öringar låg i måttspannet mellan 30-40 cm. Tråkigt var det för Per som brände en betydligt större öring som gick loss i ett luftsprång. Den stod under staggstimmen i ett väldigt strömmande område. Det har varit gott om plogar och efterföljare som har sett rätt så skapliga ut. Vi har fått fisk både på dagar, kvällar och mornar. Nattfisket kändes ohett, däremot när första ljuset har kommit har det varit bra aktivitet. Som vanligt har vinden ställt till det en aning och gjort det ointressant att fiska natt, men det var mycket värre förra året.

orust 2016 3.JPGorust 2016 4.JPGorust 2016 1.jpgorust 2016 2.jpgorust 2016 5.JPGorust 2016 6.JPGorust 2016 7.jpg

 

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymma bilder och bra jobbat! Funderar på om det var er två jag såg flugfiska från malö mot ellösfjorden i onsdags kväll? Passerade där runt 20:30 med båten på hemvägen efter några timmars fiske runt bassholmen. Direkt efter vi passerat la vi  oss och fiska i strömmen mot malöfärjan vilket resulterade i en torsk och en riktigt fin öring på 56cm och 1,9 kilo :) Båda togs på spinn.

image.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina bilder och trevligt fiske ni har haft. Klippan som är på den nästsista bilden har jag vadat fram till en gång. Det var på våren och det var dött den gången. Har ni testat kobbarna på andra sidan? Vid "pricken" är det  väldigt strömt.

PM:a om jag avslöjar för mycket så tar jag bort inlägget.

Edit: det är ingen "prick" där, minnet spelade mig ett spratt,  men jag menar den nordligaste kobben som går att gå ut på. Mellan den och den sista lilla ön är det väldigt strömt.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

@ Jonas

I Meteogrammet som du postat ovan finns en grön linje. Vad vill den visa? Jag tror mig begripa resten :huh:.

Andra kunniga får naturligtvis hjälpa mig också.

mvh

Ingemar (som tidvis har samma kvällsvindproblem i Halmstadtrakten)

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago leopardbotten sa:

Hemma igen efter allt för lite sömn men alltid lika trevliga upplevelser från Orustområdet. Även om vi bara knep två havsöringar över måttet måste jag ändå säga att allt var över förväntningarna.

Havsöringsfiske är väldigt mycket psykologi och när det pratas om ännu ett trögt år kan det på sätt och vis ha sin påverkan på fisket. Det blir liksom hjärnspöken som härjar runt i skallen. Inte nog med det så hade den långvariga ostvinden sugit ut allt vatten långt till sjöss. Allt talade emot oss när vi lunkade iväg mot första passet runt klockan 20 på måndagskvällen. Per var inne på en helt annan linje och menade att man skulle skippa snacket och dänga iväg flugan istället. Han hade helt rätt och krokar en öring på tredje kastet och på femte kastet sitter nr två. Öringarna var några cm över 40 men bjöd upp på riktig kämpaglöd. Vilken styrka dessa fiskar besitter om sommaren. Sanslöst! Vi får några till men när mörkret kommer dör aktiviteten ut. Vakaktiviteten under mörkerfisket har inte varit den bästa. Framförallt brukar vi se och höra fler stora individer. 

Havet kokade av stagg och makrillen var ett trevligt inslag under resan. Fick en i mina ögon stor makrill som var en fröjd att drilla på flugspöt. Vilka maskiner! Samtidigt som jag fightade den simmade andra makrillar bredvid i full fart. Enligt de flesta vi har pratat med är det det bästa makrillåret på väldigt länge. Kul! Öringarna gick också loss på staggen, allt som oftast med ett hopp rakt upp i luften. 

Sammanfattningsvis fick vi 16 öringar med en topp på 48 cm. Den fick bli matfisk tillsammans med några makrillar. Saligt gott! De flesta öringar låg i måttspannet mellan 30-40 cm. Tråkigt var det för Per som brände en betydligt större öring som gick loss i ett luftsprång. Den stod under staggstimmen i ett väldigt strömmande område. Det har varit gott om plogar och efterföljare som har sett rätt så skapliga ut. Vi har fått fisk både på dagar, kvällar och mornar. Nattfisket kändes ohett, däremot när första ljuset har kommit har det varit bra aktivitet. Som vanligt har vinden ställt till det en aning och gjort det ointressant att fiska natt, men det var mycket värre förra året.

 

 

 

Trevlig läsning!!! Känns som om det blev lyckat trots dina funderingar :)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack alla!

Har aldrig sett så lågt vattenstånd i området förut. Ostvindarna hade verkligen gjort sitt. Å andra sidan känns det som att frånlandsvind numera är enda chansen att kunna fiska på relativt lugnt vatten när väl natten kommer. När det västliga vindarna kom i slutet på veckan var de alldeles för hårda för att kunna bedriva ett seriöst nattfiske. Däremot såg vi större fisk hoppa i pålandsvinden, men detta var under tidig kväll. Staggen var ändå på plats oavsett vindriktning och detta tror jag var en av faktorerna som gjorde att vi kunde ha ett hyggligt fiske. Småtobis fanns det också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...