Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som vet var man kan hitta en fluglina för stilla vatten som ligger spikrakt. Efter många år så tänker jag återuppta fisket efter regnbåge och minns mina linor från mitten av 60 talet. Dom låg inte som en massa S-kurvor på vattnet vilket innebär att det är hopplöst att fiska med torrfluga. I mitt laxfiske spelar ju detta ingen roll men är frustrerande vid torrflugefiske i stilla vatten.

Tacksam för tipp på linfabrikat eller hur jag kan göra för att få linan  rak. Själv tror jag det är något i tillverkningsprocessen som gör att linorna ligger som S. Alla mina flytlinor uppför sig på samma sätt från # 4 till # 9  

Det är inte tafsen som är problemet utan hela fluglinan men jag skall prova att lägga hela linan i varmt vatten. Är det så att dagens linor har så mycket minne att det är omöjligt att få den rak.

Jag har för vana att alltid sträcka linan innan jag börjar fiska. Ta den i varsin hand och sträck så pass mycket att du känner att den börjar töjas lite, efter det brukar dom ligga tämligen rakt och fint.

Sen finns det så klart en del linor som är rakare än andra, den bästa i det avseendet som jag provat är Vision Brownie, sämsta Cortland 444sl...synd eftersom att det annars är min favoritlina att kasta med.

På 2016-06-18 at 16:45 avloppskungen sa:

Köp en lina från Loop så hittar du rätt. Jag har haft olika Opti många år och köpte an Multi förra året. Inga problem med krokiga linor.

Edited by harrydavid
Just now harrydavid sa:

Har två rätt nya Opti stream linor som är helt omöjliga att få raka. Reklamerade den första och fick en ny men det va samma skit med den tyvärr helt omöjligt att ha kontakt med flugan med allt slack  som blir