June 24, 20169 yr comment_1858562 Hej, Vi är uppe i fjällen och fiskar och dessa kläcker en del. Vi har dock svårt att matcha denna lilla krabat som är endast 5-6 mm. Har testat det mesta. Europa 12 funkade för polaren någon gång, men för mig gick det inte att lura någon trots att det vakade rätt bra. Vad kan man tänka sig för flugor som efterlikar denna? Report
June 24, 20169 yr comment_1858565 Sök på dagsländor så kommer du att hitta rätt! http://www.flugor.se/dagslandor E12 föreställer en nattslända Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
June 25, 20169 yr comment_1858575 Tror dagsländefamiljen heter "Caenis" White Midge (sv Slamsända). Brukade kallas "flugfiskarens förbannelse" då kläckningarna ofta blev så omfattande att fiskeflugorna "drunknade" i myllret och att enda chansen var med en riktigt stor annan fluga speciellt i början och slutet av svärmningen. Har för mig att det ett tag ledde till att man nog felaktigt t.o.m ansåg att öringen inte åt den. Detta var ganska så länge sen jag läste typ 40år och kommer inte ihåg var men man hade nog inga bra imitationer som det säkert finns idag. Kolla bla Dagsländor i öringvatten (Boström/Bengtsson) och Flugfiskarens insekter av Pierrou Ulf. Lycka till Jolly Roger Edited June 25, 20169 yr by Jolly Roger "A Thing Of Beauty Is A Joy For Ever" ( John Keats ) "VÄRLDEN HAR GÅTT VILSE, KONSUMTION ÄR AV ONDO OCH INTE AV GODO" ( Jolly Roger ) "VAR OCH EN GÖR SOM HAN VILL" Report
June 25, 20169 yr Author comment_1858623 23 hours ago HåkanViskafors sa: Sök på dagsländor så kommer du att hitta rätt! http://www.flugor.se/dagslandor E12 föreställer en nattslända Jo det är jag med på Märkligt bara att den funkar ibland. Verkar ju som att vissa fiskar är smartare än andra, alternativt att den låg rätt så siluetten stämde. 11 hours ago Jolly Roger sa: Tror dagsländefamiljen heter "Caenis" White Midge (sv Slamsända). Brukade kallas "flugfiskarens förbannelse" då kläckningarna ofta blev så omfattande att fiskeflugorna "drunknade" i myllret och att enda chansen var med en riktigt stor annan fluga speciellt i början och slutet av svärmningen. Har för mig att det ett tag ledde till att man nog felaktigt t.o.m ansåg att öringen inte åt den. Detta var ganska så länge sen jag läste typ 40år och kommer inte ihåg var men man hade nog inga bra imitationer som det säkert finns idag. Kolla bla Dagsländor i öringvatten (Boström/Bengtsson) och Flugfiskarens insekter av Pierrou Ulf. Lycka till Jolly Roger Tack! Ska titta vidare på det. Samma sak hände idag. Grym kläckning, men bara ett hugg på flera testade flugor. Hugget kom på en f-fly och bara en enda gång. Så sjukt frustrerande! Får gå igenom flugasken ikväll helt enkelt. Report
June 25, 20169 yr comment_1858642 Jag får aldrig mest fisk när kläckningen är som störst. Gäller att vara där tidigt på kläckningen, när oddsen fortfarande är bra och fisken hungriga. Annars är detta min standarddagsländor som man kan binda i massor av olika storlekar: Report
June 26, 20169 yr comment_1858651 Ja en liten sån med cdc fjäder kan nog funka men det heter ju inte "fishermans curse" för ingenting. De ggr jag råkat ut för detta brukade som sagt rejält större flugor kunna hjälpa ibland. Fisken blir ju väldigt selektiv men om det är en riktig "rise" med lite större fisk i farten kan man prova att "hasa" en nattslända, rakelhane, royal wulff, streaking caddis eller nått annat buskigt som läggs märke till i "vimlet". Annars rekommenderar jag kaffekokning vid stranden, njuta och lyssna på plumsen där ute. PS: Hör med nån som inte degenererats till laxfiskare. "A Thing Of Beauty Is A Joy For Ever" ( John Keats ) "VÄRLDEN HAR GÅTT VILSE, KONSUMTION ÄR AV ONDO OCH INTE AV GODO" ( Jolly Roger ) "VAR OCH EN GÖR SOM HAN VILL" Report
June 26, 20169 yr comment_1858667 Frisera ner en superpuppa så skall du se på action! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
June 26, 20169 yr comment_1858676 En frissad superpuppa kanske är "da shit". Du får lov att meddela vad slutresultatet blev. ☺ "A Thing Of Beauty Is A Joy For Ever" ( John Keats ) "VÄRLDEN HAR GÅTT VILSE, KONSUMTION ÄR AV ONDO OCH INTE AV GODO" ( Jolly Roger ) "VAR OCH EN GÖR SOM HAN VILL" Report
June 26, 20169 yr Author comment_1858717 11 hours ago HåkanViskafors sa: Frisera ner en superpuppa så skall du se på action! Ska testas imorgon! Gick lite bättre idag. Den här tog på en f-fly. VID_179390912_114641.mp4 Edited June 26, 20169 yr by bobbybazooka Report