Hoppa till innehåll

Flugor till Glomma (mitten på juli)


Barbusoni

Recommended Posts

Hej!

Någon som brukar fiska i Glomma runt mitten på juli och som kan rekommendera vilka flugor är aktuella vid den tidpunkten? Vi är tre st grabbar som har aldrig varit där förut så all tips mottages. Jag har sökt här på forumet men det finns väldigt mycket info om just höstfisket! :-(

Mvh andy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har dragit mängder med harr på "Mickes puppa", en grymt enkel fluga. Dubba löst med t.ex. Flyrite (på bilden UnSeal, ett material som tyvärr inte finns längre), peta och borsta ut dubbingen, först 90 grader ut från krokskaftet, sedan bakåt. Impregnera. Klart. Jag har haft bäst fiske med en puppa med ljusare brungrå bakkropp och mörkbrun framkropp.

mickes_puppa.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Ismo sa:

Å 2:a sidan! otroligt korkat! ..att publicera en sådan fluga..:P

Flyrite funkar och är egentligen det material Micke använde när han först band flugan. Jag gillade UnSeal bättre och använde det därför. Det är lite grövre än Flyrite och inte lika "ulligt". Antagligen finns det ett material som motsvarar UnSeal någonstans där ute. Det är ju inte precis så att dubbing är en bristvara... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Bigsalmon sa:

Flyrite funkar och är egentligen det material Micke använde när han först band flugan. Jag gillade UnSeal bättre och använde det därför. Det är lite grövre än Flyrite och inte lika "ulligt". Antagligen finns det ett material som motsvarar UnSeal någonstans där ute. Det är ju inte precis så att dubbing är en bristvara... :P

Sånt här? 

https://www.beartoothflyfishing.com/product/ST-10223/Jacks-Unseal-Dubbing/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Sahlberg sa:

Omöjligt att säga utifrån en bild. Visst, den ser snarlik ut, men just de färger jag gillar finns inte. Jag tycker att dubbingen i länken ser finare ut än den UnSeal jag menar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago HåkanViskafors sa:

Här är mina definitiva favoriter. Använder inget annat.
Den lilla gröna längst ut på tafs-spetsen och superpuppan på upphängaren. För det mesta infettad.

DSC02081 (Medium).JPG

Oj oj! Tusen tack för dessa två flugor.

Vad använder du för material för den gröna flugan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Coach sa:

Precis! Fladeeq = Milan som hade Royal Coachman. Tyvärr har han inga påsar kvar med den rätta färgen. Bästa kombon var 024 som bakkropp och den mörkbruna på bilden som framkropp/torax.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Barbusoni sa:

Känner mig dum nu...men hur binder man mickes puppa??  Jag har försökt Googla men jag hittar ingeting! :-( finns det bindbeskriving nånstans? 

Sätt dig vid städet och prova, dubba bakdelen löst med den färg du vill ha, dubba fram delen löst med den färg du vill ha. Peta ut dubbingen med en nål eller dylikt och borsta och forma ( peta och borsta tills du är nöjd). Nu ser du resultatet. Nu kan du binda en till och korrigera det som du vill ha mer eller mindre av.

Hls Magnus

PS posta resultatet:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...