Hoppa till innehåll

Hur ofta byter ni backing?


Recommended Posts

Aldrig... :P

Jag felkrokade en röding på Island i maj och den drog ut med säkert 50-60 meter backing. Då började jag fundera både på backingens ålder och kvalitet. Och hur knutarna skulle hålla efter... väldigt många år.

Jag hade också en ny Teeny 20 lbs dacronbacking liggande på spole, men när jag skulle spola på den på en rulle kunde jag dra av den hur lätt som helst. Och den hade legat mörkt och svalt i källaren.

Det är nog dags att se över rullarna...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste byta både backing och skjutlina. Min 50 punds Rio Slickshooter som jag köpte för två år sen går också av när jag provdrar den. Irriterande. Tycker man kan kräva längre livstid på linorna. Fyra år på en backing som kostade över 400, och som varit exemplariskt förvarad, dvs torkat rullen efter var fisketur och så förvarat den mörkt i en bod. Slickshootern var också helt ny, dvs oöppnad fram till nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge du har polythenbacking så är det inga problem, skiten lever, finns en anledning till varför man förbjuder superlinor på vissa ställen då dom ligger kvar i vattnet år efter år...

Däremot är ju dacron ett material som åldras fortare, och även jag får nog se över en del rullar som Big Salmon säger, inte tänkt på det faktiskt...

Skjutlina däremot som nämns är ju ren fäskvara, nylonskjutlinor bör bytas varje år, många byter ju 3-4 gånger per år pga tung användning, däremot så behöver man inte köpa en 300 kronors 30 meter lång som man ändå inte vet om den legat på lager i 5 år, finns x antal billigare alternativ som är lika bra för en bråkdel av priset, nämner inget, finns nog med reklam på forumet ändå.:)

 

Redigerad med Matte
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för förklaringen. Hade inte tänkt på att linorna skulle kunna åldras i sån takt att detta skulle vara normalt. Men bara fyra års livstid på en 50 pund kvalitetsbacking borde banne mig stå i stor stil på förpackningen när man köper den. Motsvarande upplysning borde även stå på skjutlinorna. De borde ju bäst-före-datum märkas.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syntetbacking is da shit!

Såg en bulkspole med 500 m 0,25 PE-lina för typ 28 USD på en känd kinesisk marknadsplats på nätet. Flera färger: gul, orange, blå. Fri frakt dessutom.

Vill man handla lokalt har Fladen PE-lina för 160 kr för 110 meter. Jag har köpt den på Ö&B. Trist färg dock: blekt vitgul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Salar sa:

Måste byta både backing och skjutlina. Min 50 punds Rio Slickshooter som jag köpte för två år sen går också av när jag provdrar den. Irriterande. Tycker man kan kräva längre livstid på linorna. Fyra år på en backing som kostade över 400, och som varit exemplariskt förvarad, dvs torkat rullen efter var fisketur och så förvarat den mörkt i en bod. Slickshootern var också helt ny, dvs oöppnad fram till nu.

Just därför man en annan köper backing för 26spänn/100m och skjutlina för 40spänn/100m. Då kan man byta så ofta man vill och sämre än månglarens märkesvaror är det inte, i vissa fall bättre.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter intressant Rensvind. Kan du möjligen lägga ut, eller PMa, länk till dessa billiga nyttigheter? Så slipper jag leta. Vet jag har sett flera diskussioner om både Amnesia och backing andra ställen. Hade vart hyggligt i denna sura tid med plötsligt behov av backing och skjutlinor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet en kille som köpte orange 0,80-lina på tusenmetersspole, mätte upp den i 30-meterslängder och sålde som skjutlina för under hundringen. Folk, inklusive mig själv, var väldigt nöjda med linan.

Tyvärr går det inte att köpa vilken 0,80 som helst, då många är väldigt styva och lätt trasslar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

Som nån skrev!..backingen ser en sällan..lr. aldrig. Det som slits är tafs,fluglina. + skjutlina..som oftast är runt 30m...men backingen!??..är den i syntet!..så håller den nog ens 1/2 livslängd.:D

Förra veckan såg jag minst 100 meter backing. Det har jag aldrig upplevt tidigare :wacko:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...