Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bastardsvärmare

Featured Replies

Hittade denna lilla krabat när jag tog en promenad på fjället, min slutsats är fjällbastardsvärmare men kan mycket väl ha fel.
Hur som helst så tyckte jag att de var en fin liten rackare.

IMG_20160706_161627.jpg

• Author
1 minute ago Ismo sa:

Fisken äter den dock INTE!!..spanade under 2 års tid..inte en vart uppäten där jag såg dom...låg i tusentals i vattnet..inte ett vak.

Undra vad dom gjorde på vattnet i så stora mängder, jag kollade upp den lite snabbt på internet och den vekar förpuppa sig på land som en vanlig fjäril. 
Från det ena till det andra så var det OTROLIGA mängder med harkrank på fjället också, förstår nu varför våra gäster har haft bra fiske med harkrank.

Jag har för mig att ha läst (i en av Gunnar Westrins böcker?) att fisken i bland äter dessa och att den också kallas bloddråpssvärmare. Innehåller visst nog cyanid....?

Men fina är dom!

Jesper DK

• Author
45 minutes ago Ismo sa:

Vad dom gjorde på/i vattnet ..antagligen för att dom dog...men märkligt nog ointressant för fisken!:wacko: ..någon som kan förklara?...såg ingen som vart uppäten. Vingarnas färg kan ju förklara.

Jo så pass förstod jag också, tänkte mest på att dom tydligen inte lägger ägg där så att det låg massor av dom på vattnet lät lite konstigt :P 
Jo färgen kan mycket väl vara en orsak.

• Author
46 minutes ago Jesper DK sa:

Jag har för mig att ha läst (i en av Gunnar Westrins böcker?) att fisken i bland äter dessa och att den också kallas bloddråpssvärmare. Innehåller visst nog cyanid....?

Men fina är dom!

Jesper DK

Det stämmer, Bloddråpsvärmare är det norska namnet om jag kommer ihåg rätt. Hurvida dom äter den eller inte vet jag ej då mitt första möte med den var på en fjällslätt ca 2km från närmsta vatten. :D