Hoppa till innehåll

Gul forsslända - hur binder ni nymfen?


Recommended Posts

Vad har ni för favoritmönster när fisken tar nymferna?

Det verkar som om nymfen i regel mörkare än den vingade insekten. Det borde inte vara alltför svårt att få till en någorlunda realistisk nymf utifrån originalet. Typ tunt dubbad och ribbad bakkropp, kraftigare torax med vingtäckare av  t.ex. fasanstjärt där fjäderspetsarna också kan tjänstgöra som ben.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

En gammal tråd, men är det nån som har en bild på en                                    ”Traditionellt bunden Gul Forsslända Nymf” bilden i den här tråden är lite för avancerad för mig 🙂

Googlade runt lite men dåligt resultat, hittade denna på nätet, rätt färg m.m. ?

F3B90251-1BD1-4320-A798-A69A8B22B2A3.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tips, ska binda den varianten på nymfen! Gula forssländan är mycket vanlig i det strömvatten i Västra Jämtland där jag fiskar mest. Har alltid haft en flytande nymf av Lennart Bergquists modell i min flugask men använder den numera inte så ofta. Har fått en del öringar genom åren på den men aldrig någon större. Ska man tolka det som att Lennart Bergquists enkla variant är för enkel och att Rackelhanens variant kanske varit bättre?

Det är många sländor som kläcker i mitt vatten och det är mera sällan som gula forssändan känns så het. Men det har hänt att öringen blivit selektiv just på gula forssländan och då tar den med kraft, även dun som är uppe i luften. Ett makalöst skådespel som fullständigt vederlägger den gamla engelska uppfattningen att öringen aldrig blir selektiv på gula forssländan. Jag har funnit det fisket som svårt, har haft foamsländor som imiterar dunstadiet och de har lämnats orörda av öringen. Har fått öring på kläckare men även den har ratats av de flesta fiskarna. Band för många år sedan Bergquists dunmodell med brända vingar, men det är omständigt. Hade ingen kvar senast öringen var på hugget efter gulingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...