Jump to content

Recommended Posts

Posted

Precis hemkommen från en trevlig fjällvecka i Stora Blåsjön. Följer en blogg av ortsbo som driver en stugby. När jag var inne på bloggen idag ligger ett inlägg uppe med ett rensbord med över 20 grova öringar. Det här är ju inte direkt ovanligt, men man blir så jävla lack! Hur fan tänker folk egentligen. Fisken är tagen i en relativt liten fjällsjö.

http://iloapp.fjallcamp.se/blog/bluelake2?Home

Uppmuntrar övriga Edgemedlemmar att lämna en kommentar till inlägget för att markera att detta inte är ok! Jag gör gärna detsamma om någon annan uppmärksammar något liknande.

Peace!

• Like 1
Posted
1 hour ago nisnom sa:

Läser man runt lite så får man intrycket att den där campen jämställer bra fisk med en död och rensad fisk. Inaveln verkar ha drabbat den bygden hårt.

Mmm...onekligen en överdos av syskonbröllop...sjukt, lämnade ett bidrag iaf..

Posted

Ja riktigt jävla bittert att behöva se alla dessa fina Öringar DÖDA......

Jag idiot förklarade dom också men det hjälper nog föga är jag rädd för!!!

Posted

Vi hoppas att det blir ett litet wake-up call. Hoppas fler fyller på!

Finns bra folk där uppe, men fiskekulturen på vissa ställen blir man riktigt less på ibland!

Posted

Vilka jävla puckon det finns.

För det första kan dom inte kalla sig sportfiskare utan slaktjon.

Sen kan ja inte fatta att det inte finns regler om fångstbegränsningar.

Tomas

Posted

Ok, jag erkänner direkt; jag äter fisk (inte många men det förekommer, de som där kroken sitter illa så väljer jag att äta upp dem istället för att plåga ihjäl dem samt när jag är på fjälltur (det är dock alltid egenfångad fisk och samma gäller kött). (Jag har dessutom en halv djungel i form av djurliv i min flugbindnings-hörna men det är en annan fråga).

Om ni (liksom jag) ogillar frysboxfiske (i mindre vatten) så ta kontakt personligen med berörda FVO alt. camping och meddela att ni inte kommer att besöka dem förrän de ändrar sina regler. Det är sånt som tar fart, att klaga här eller på deras inlägg ger inte samma effekt. 

Det bästa är om ni känner någon fiskerättsägare som kan lämna in en motion till fiskestämman för berörda FVO för att få upp frågan angående ändring av regler. Många FVOn har stämmor som är väldigt glest befolkade och där det mesta går på rutin.

Be dem kika på exempel som Kraddsele/Ammarnäs där de omsätter tio ggr så mycket på fiskekort nu drygt tio år efter att de ändrade fiskereglerna + att campingar går runt och värden på fastigheter ökar. Pengar är det som är största drivkraften till förändring.

• Like 3
Posted
4 hours ago Hogge sa:

Ok, jag erkänner direkt; jag äter fisk (inte många men det förekommer, de som där kroken sitter illa så väljer jag att äta upp dem istället för att plåga ihjäl dem samt när jag är på fjälltur (det är dock alltid egenfångad fisk och samma gäller kött). (Jag har dessutom en halv djungel i form av djurliv i min flugbindnings-hörna men det är en annan fråga).

Om ni (liksom jag) ogillar frysboxfiske (i mindre vatten) så ta kontakt personligen med berörda FVO alt. camping och meddela att ni inte kommer att besöka dem förrän de ändrar sina regler. Det är sånt som tar fart, att klaga här eller på deras inlägg ger inte samma effekt. 

Det bästa är om ni känner någon fiskerättsägare som kan lämna in en motion till fiskestämman för berörda FVO för att få upp frågan angående ändring av regler. Många FVOn har stämmor som är väldigt glest befolkade och där det mesta går på rutin.

Be dem kika på exempel som Kraddsele/Ammarnäs där de omsätter tio ggr så mycket på fiskekort nu drygt tio år efter att de ändrade fiskereglerna + att campingar går runt och värden på fastigheter ökar. Pengar är det som är största drivkraften till förändring.

Låter bra men jag tror inte att jag haf energin eller viljan att hjälpa de efterblivna människornas på blåsjöns fjällcamp att tjäna mer pengar eller att öka värdet på sina fastigheter. Nöjer mig med att följa TS uppmaning om att markera mitt missnöje på deras blogg.

• Like 1
Posted

Känner tyvärr ingen fiskerättsägare Hogge, annars tycker jag det är helt rätt väg att gå. Om någon på forumet sitter på någon sådan kontakt får hen gärna vidarebefodra detta. Samtidigt tycker jag det är viktigt att vi reagerar på hur denna stugby ägare bedriver sin verksamhet. Jag tror denne har fått sig en tankeställare, speciellt med tanke på att hon redan tappat bokningar. 

Tack för visat engagemang!

• Like 1
Posted

De har följt regelboken till punkt och pricka så jag förstår inte riktigt varför ni tror att era kommentarer kommer göra någon större skillnad. Dessutom verkar några av er ha problem med att uttrycka er utan personangrepp och nedsättande språk, det är nog knappast någon höjdarstrategi om man vill öppna en dialog eller ens bli tagen på allvar. 

Det måste vara bra mycket mer produktivt om vi fyller inkorgen hos länsstyrelsen istället. Det är de som satt reglerna, och dessutom säger de sig arbeta för ett "långsiktigt hållbart fiske". Det rimmar inte så bra med att ovan bild är helt i sin ordning enligt deras regelverk.

• Like 4
Posted

Andreas, oavsett om detta uttag av fisk är inom gränsen (vilket jag tvivlar på, 2-3 fisk pp. och dag brukar det vara) så syftar det här ju till att uppmärksamma en inställning till fisket. Bara för att man kan göra någonting behöver man ju nödvändigtvis göra det. För mig är det självklart att avnjuta en färsk egenfångad fisk, men så fort fryspaket eller salthinkar åker fram är det i min värld inte ok. Jag har varit i norrland varje år sen barnsben och har tyvärr sett detta beteende allt för ofta. När en stugbyägare väljer att skylta med denna typ av bild för att marknadsföra sin verksamhet blir jag uppriktigt arg, att du sen vill försvara detta får stå för dig! 

Det är för mig jävligt märkligt att jag som inte bor på orten har en större respekt/engagemang för deras natur och resurser...!? 

Sen får var och stå för vilket språkbruk de använder när de kritiserar detta. Jag är i alla fall glad för att fler reagerar 

• Like 2
Posted

Lite kluvet det här. Dels svinigt och dels rätt skönt att det finns såna anläggningar kvar. Låt mig förtydliga: det finns fortfarande folk som vill fiska på detta vis. Alltså kommer de att göra det. Att det då finns camper som uppmuntrar och bjuder in till detta fiske gör att andra områden som kämpar för att slippa de också slipper dessa gäster. Så för oss i Saxnäs som är inte alltför långväga grannar till Blåsjön så är det ju egentligen positivt. Presumtiva frysboxfyllare stannar inte längre här hos oss och våra vatten kan skötas på ett bättre sätt än om de härjat här. Själviskt? Ja, men man ska ju se ljusglimtar i allt har jag lärt mig.. :D

Sen är det väl inte så att det är direkt superkänsliga strömvatten de frysboxfiskar heller. Det är rätt stora sjöar. Inte allt för sällan mår dessa sjöar bra av ett relativt högt uttag av fisk, iallafall sett till aspekten av attraktiva bestånd med storvuxen fisk. Har sett flera fjällsjöar bilda dvärgvuxna bestånd efter att de slutat fiskas med nät och uttaget sjunkit till noll. Välkänt exempel är Satssjön här vid Saxnäs.

• Like 2
Posted

Ja det var ju ett jävligt egoistiskt sätt att se på saken och du jobbar med fisketurism, vafan..!

Sen är Lepik ett litet vatten, Gaavesjohke mynnar i Lepik, som i sin tur har sina källflöden uppe från Stekenjokk. Gaavesjohke är ju dessutom fredad året runt, fisken rör ju sig upp å ner i dessa system, kan tyckas vara lite märkligt..

Posted
56 minutes ago VAK sa:

...att du sen vill försvara detta får stå för dig! 

Försvara och försvara, man ger sig ut på riktigt djupt vatten om man börjar döma folk för hårt efter vilka normer och värderingar de har i bagaget. Dessa går alltid att påverka, men vill man garantera tvärstopp så är nog en idiotförklaring en av de starkare öppningarna man kan välja. 

Jag ser inte vad som ger mig, eller oss, rätten att såga en annan människa vid fotknölarna så länge de inte bryter mot några regler. Det ökar bara spänningarna grupperna emellan och skapar en massa brus. Bättre att behandla dem som folk och förklara med någorlunda hyfsad ton varför man tycker det ser illa ut, och sen rikta sin energi mot att försöka påverka regelmakarna, i det här fallet Länsstyrelsen.

Själv har jag inte ens mage att ta en matfisk på fjället, jag tycker det är nog problematiskt att vi plågar djur bara för att det känns bra, så det är inte där mitt "försvar" ligger. 

• Like 1
Posted

Folk som beter sig som idioter ska idiotförklaras. Att försöka resonera med den här typen av människor är precis lika lönlöst som att dela ut armband mot våldtäkter. Som framgår av de publicerade bilderna och språket på bloggen så är tänkandet inte deras starka sida.

Posted

Och istället har du i tråden föreslagit att man kan skrika lite på "idioterna", och sen inte prata med fiskeförvaltningen, för då riskerar man att göra framsteg som gynnar fiskbeståndet och i förlängningen "idioterna" själva. Det låter lite som att idiotförklarandet i sig är målet med den strategin?

Posted
5 minutes ago Andreas89 sa:

Och istället har du i tråden föreslagit att man kan skrika lite på "idioterna", och sen inte prata med fiskeförvaltningen, för då riskerar man att göra framsteg som gynnar fiskbeståndet och i förlängningen "idioterna" själva. Det låter lite som att idiotförklarandet i sig är målet med den strategin?

Ja. De ska skämmas och känna sig dåliga. Du har uppfattat det hela korrekt. Bra sammanfattning.

Posted
17 minutes ago Andreas89 sa:

Försvara och försvara, man ger sig ut på riktigt djupt vatten om man börjar döma folk för hårt efter vilka normer och värderingar de har i bagaget. Dessa går alltid att påverka, men vill man garantera tvärstopp så är nog en idiotförklaring en av de starkare öppningarna man kan välja. 

Jag ser inte vad som ger mig, eller oss, rätten att såga en annan människa vid fotknölarna så länge de inte bryter mot några regler. Det ökar bara spänningarna grupperna emellan och skapar en massa brus. Bättre att behandla dem som folk och förklara med någorlunda hyfsad ton varför man tycker det ser illa ut, och sen rikta sin energi mot att försöka påverka regelmakarna, i det här fallet Länsstyrelsen.

Själv har jag inte ens mage att ta en matfisk på fjället, jag tycker det är nog problematiskt att vi plågar djur bara för att det känns bra, så det är inte där mitt "försvar" ligger. 

Du har en viss poäng Andreas, men jag håller inte med dig fullt ut.. Oavsett vad som har mest effekt, kan jag tycka att en markering är på sin plats.. Driver man en verksamhet som baserar sig på fisketurism och ett gäng potentiella kunder visar sitt missnöje tror jag att man funderar en del kring detta. Har haft diskussioner face to face och det brukar inte gå hem och tro det eller ej så är jag en rätt diplomatisk person.