Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som sagts så klokt: det är inte på individnivå man bekämpar sånt man tycker är fel. Att idiotförklara andra fiskare gör dem knappast bättre. Det är på myndighetsnivå man kan nå förändringar, ingen annanstans.

Hur tror ni Ransarån blev kvoterad till exempel? Det var inte genom att svära på nätet eller kalla dem som tömde vattnet och fyllde boxen för idioter. Väl genomtänkta argument, ett gott alternativ till förvaltning med minimal arbetsinsats för tjänstemän på lst samt de dåliga exemplen som tilläts med dåvarande upplåtelse som förklaring till varför förändring krävdes. Det tog ett och ett halvt år av bearbetning men sedan lyckades det.

Så av ett exempel bland många, slösa inte enegin på sånt som inte ger något tillbaka i frågan. Ta chansen att använda bloggen med alla dess skräckexempel påmvad dålig förvaltning resulterar i och bearbeta på lst-nivå istället. Campen och dess besökare har ju redan gjort halva jobbet. De har serverat den dåliga förvaltningens skräckexempel på ett silverfat, använd det och sätt igång så kan nog en förändring komma! I och för sig kommer det kräva mer arbete och energi än vad det tar att fräsa åt skräckexemplen på nätet men det kan tvärtemot det ge ett konkret resultat i form av den upplåtelseform man önskar.

• Like 5
Posted

Både Jens Andersson, samordnare fjällfiske (jens.andersson@lansstyrelsen.se) och Mattias Lindell, vattenhandläggare (mattias.lindell@lansstyrelsen.se) är på semester för närvarande. Men jag skickade tidigare idag en fråga till bägge om lämpligheten i att detta upptag av allt att döma är tillåtet. De stod som kontaktpersoner i anslutning till broschyren för renbetesfisket ifall någon undrar varför jag mailade just dessa två. 

Länk dit, och som jag läser broschyren finns rekommendationer kring att man kanske inte borde bete sig så här, men jag ser inga upptagsregler som stoppar frysboxfisket det aktuella vattnet.

http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/Sv/djur-och-natur/fiske/sportfiske-pa-renbetesfjall/Pages/index.aspx

• Like 1
Posted (edited)

Jag citerar ur länktexten som Andreas89 i inlägget ovan visar på. Denna text finns under rekommendationer, inte under regler:

"Om du vill bidra till ett bra framtida fiske bör du släppa tillbaka fiskar över 35 centimeter såväl i sjöar som i rinnande vatten. Däremot får du gärna ta upp alla små fiskar i de sjöar du fiskar i och ta matfisk mellan 25 och 35 centimeter. I rinnande vatten gäller dock ett minimimått på 25 centimeter."

(Fetmarkeringarna är mina och vill visa hur svagt formulerade rekommendationerna är nu. Men texten innehåller maxmått, minmått samt fönstermått. Kompletterat med antalsregler finns här en bra stomme till mer konkreta regler)

På hemsidan från den aktuella fiskecampen hittar jag inga antalsbegränsningar alls. Så,  - att skälla på individer utan att veta mer om deras motiv/ ursprung / rättigheter/ skyldigheter  verkar vara en ganska opraktisk väg att gå vidare längs. Jag tror inte heller kommunens eller länstyrelsens handläggare gör ett bättre jobb om deras mailbox är full av invektiv vid återkomsten från semestern.

Edited by Ingemar
Posted

Det låter kanon grabbar, vi håller tyst och kontaktar lämplig myndighet. Den modellen fungerar ju fin fint i samhället i övrigt..

Posted (edited)

Lysande framåtskridande grabbar. Så ska nog slipstenen dras.

Jag säger som Polonius i Hamlet

"Fastän detta är galenskap

Så är det likväl metod däri"      :)

Edited by Jolly Roger
Posted
5 hours ago VAK sa:

Det låter kanon grabbar, vi håller tyst och kontaktar lämplig myndighet. Den modellen fungerar ju fin fint i samhället i övrigt..

Det är väl ingen som säger att man ska hålla tyst? Men fakta talar för sig själv i detta fallet, jag har personligen varit en av två drivande i hela fallet Ransarån och ger det som exempel på hur man i fiskefrågor kan nå konkret resultat liknande de som efterfrågas i tråden.

Det är inte att hålla tyst. Det är att vara klok och ge sig på problemets källa vilket är ansvarig högsta instans, dvs länsstyrelsen. Inte de enskilda personer som utnyttjar ett bristfälligt system. Att ge sig på dem är knappast produktivt men att använda dem som exempel i kommunikationen med lst är klokt och har tidigare gett goda resultat.

• Like 1
Posted
9 minutes ago jakobj sa:

Det är väl ingen som säger att man ska hålla tyst? Men fakta talar för sig själv i detta fallet, jag har personligen varit en av två drivande i hela fallet Ransarån och ger det som exempel på hur man i fiskefrågor kan nå konkret resultat liknande de som efterfrågas i tråden.

Det är inte att hålla tyst. Det är att vara klok och ge sig på problemets källa vilket är ansvarig högsta instans, dvs länsstyrelsen. Inte de enskilda personer som utnyttjar ett bristfälligt system. Att ge sig på dem är knappast produktivt men att använda dem som exempel i kommunikationen med lst är klokt och har tidigare gett goda resultat.

Det var det dummaste jag hört. Efterblivna beteenden ursäktas inte med dålig reglering utan människor har faktiskt ett jävla ansvar att tänka själva. Och när de inte gör de ska de få höra att de är usla människor av sämre sort!

• Like 1
Posted
På 2016-07-09 at 15:08 VAK sa:

Precis hemkommen från en trevlig fjällvecka i Stora Blåsjön. Följer en blogg av ortsbo som driver en stugby. När jag var inne på bloggen idag ligger ett inlägg uppe med ett rensbord med över 20 grova öringar. Det här är ju inte direkt ovanligt, men man blir så jävla lack! Hur fan tänker folk egentligen. Fisken är tagen i en relativt liten fjällsjö.

http://iloapp.fjallcamp.se/blog/bluelake2?Home

Uppmuntrar övriga Edgemedlemmar att lämna en kommentar till inlägget för att markera att detta inte är ok! Jag gör gärna detsamma om någon annan uppmärksammar något liknande.

Peace!

Ja så är det tyvärr. Det sitter i i de äldre generationerna. 

Posted

För det första. Jag har inte uppmanat till tystnad. Jag har uppmanat till hyfsat språk och att ta reda på hur motparten funkar och varför.

För det andra. Jag har inte funnit regler som begränsar antalet upptagna fiskar.

För det tredje. Att påverka genom många kanaler är ofta en god idé. Vi är olika och lämpar oss för olika uttrycksformer och arbetsinsatser. Så är också motparten med följe.

För det fjärde. Min morfar och far fiskade med små korta nät samt ränndörjade på väg ut och in från sättplatsen. Fångsterna var aldrig större än att de åts direkt. Min far gav mig sitt gamla spinnspö av stål samt en skev Rekord ( 1700 tror jag att det var) . En fisk på spöt blev ju snabbt hundrafalt mer värd än en nätfångad. Och så har det sedan förblivit. För mig, mina fyra barn och barnbarn.

Så jag tillhör en generation som kollektiv anklagas för kortsiktighet, idioti med mera. Kul, vem bryr sig. Avsändaren skjuter sig i foten. Och jag har aldrig stått med bakvänd kepa och pussat öringar heller ;)

• Like 2
Posted
1 hour ago nisnom sa:

Det var det dummaste jag hört. Efterblivna beteenden ursäktas inte med dålig reglering utan människor har faktiskt ett jävla ansvar att tänka själva. Och när de inte gör de ska de få höra att de är usla människor av sämre sort!

Jag förstår inte varför ni väljer att vinkla det till att andra sidan av argumentet skulle vara veka och ursäktande. Det är lite som att man blir anklagad för att vara för snäll när man föreslår att ni kan göra eld upphör med automatkarbinerna och hjälpa till att bygga en atombomb istället.

• Like 3
Posted
21 minutes ago Andreas89 sa:

Jag förstår inte varför ni väljer att vinkla det till att andra sidan av argumentet skulle vara veka och ursäktande. Det är lite som att man blir anklagad för att vara för snäll när man föreslår att ni kan göra eld upphör med automatkarbinerna och hjälpa till att bygga en atombomb istället.

Va? Vad är det dummaste du hört? Att vi genom att bearbeta lst fått till vettiga fiskeregler och strikt begränsat uttag i känsliga fjällvatten? Var det dumt eller är det dumt att föreslå att arbeta på samma sätt för att uppnå resultat?

allvarligt, jag förstår verkligen inte varför du tycker det är dumt?

jag menar förstås inte att de dom utnyttjar ett tvivelaktigt upplåtelsesystem är utan skuld men däremot att inga regler kommer att förändras genom att ge sig på dessa. Ge dig på kärnan istället, länsstyrelsen. Eller ge dig på båda två. Men att enbart rikta in sig på symtomet av ett sunkigt system förändrar ingenting i längden. Det är det jag menar och jag kan underbygga det med konkreta exempel vilket jag lite ytligt gjort redan. Så kom inte och dumförklara mig i denna fråga tack. Jag har väldigt stor erfarenhet i den och har arbetat med likadana och liknande frågor sedan -99. Och har sett vad som fungerar och vad som bara skapar låsta positioner.

• Like 3
Posted
Just now jakobj sa:

Va? Vad är det dummaste du hört? Att vi genom att bearbeta lst fått till vettiga fiskeregler och strikt begränsat uttag i känsliga fjällvatten? Var det dumt eller är det dumt att föreslå att arbeta på samma sätt för att uppnå resultat?

jag menar förstås inte att de dom utnyttjar ett tvivelaktigt upplåtelsesystem är utan skuld men däremot att inga regler kommer att förändras genom att ge sig på dessa. Ge dig på kärnan istället, länsstyrelsen. Eller ge dig på båda två. Men att enbart rikta in sig på symtomet av ett sunkigt system förändrar ingenting i längden. Det är det jag menar och jag kan underbygga det med konkreta exempel vilket jag lite ytligt gjort redan. Så kom inte och dumförklara mig i denna fråga tack. Jag har väldigt stor erfarenhet i den och har arbetat med likadana och liknande frågor sedan -99. Och har sett vad som fungerar och vad som bara skapar låsta positioner.

Blev fel!

menade förstås att citera nisnomd inlägg!

Posted
48 minutes ago jakobj sa:

Jag dumförklarade dig för att du påstod att bristande reglering var det underliggande problemet. Varsågod.

Posted

Återigen vinklar du hejvilt och gör snäva tolkningar, samtidigt som du tar dig rätten att förlöjliga andras retoriska förmåga. 

Det är en sak att säga att reglering är det mest effektiva medlet för att komma tillrätta med ett problem.

Det är en helt annan att säga att bristande reglering i isolation är själva problemet. Den senare tolkningen är din egen. Det är ingen som påstått att så är fallet.

Posted

Andreas99 och Jakobj: Sluta trolla här nu och gör istället som TS bad om och uttryck er avsky och rättmätiga ilska i fjällcampens gästbok istället. Det ger mer än att sitta på edge och berätta hur duktig man är.

• Like 2
Posted

Även om underhållningsvärdet på den här tråden börjar bli högt kanske det är läge att avsluta den här diskussionen innan den blir för het. Det har ju helt klart varit en fråga som berör, jag vill tacka alla som engagerat sig!

Trevlig sommar och skitfiske till alla!

Mvh Max

• Like 1
Posted
1 hour ago nisnom sa:

Andreas99 och Jakobj: Sluta trolla här nu och gör istället som TS bad om och uttryck er avsky och rättmätiga ilska i fjällcampens gästbok istället. Det ger mer än att sitta på edge och berätta hur duktig man är.

Jadu, du var mig en lustig prick som det heter i pilsnerfilmerna.. :D

• Like 1