Jump to content

Flugfiska Havsöring i Älv

Carlsson

Recommended Posts

Hello!

Jag har tänkt ge mig in på havsöringsfiske i bla Älvkarleby fr.om. denna höst. Min fundering är vad jag ska ha för utrustning. Jag har ett laxspö(tvåhands) men avskyr att fiska med det. Mitt kraftigaste enhandsspö är ett Vision catapult 6/7 9 fot. Räcker det till? Jag har bara fiskat vanlig älvöring förut och för >3 kg öringar funkar det kanon men börjar det bli 5-7 kg vi snackar om så är det kanske klent? Samt. kör de mest tubflugor i Älvkarleby eller funkar vanliga, större streamers?

• 1 month later...

För höstfisket bör ditt spö räcka ganska bra, även om det finns en viss möjlighet att kroka i en riktigt stor öring, och till det fisket kan du gott använda vanliga större streamers. Öring på runt 5-6 kg ska inte vara några problem, bara du har tillräckligt med backing ;) Det skulle dock vara en klar fördel för dig med ett lite längre spö, då det kan finnas behov av lite längre underhandskast och det ger dig även bättre möjlighet att styra flugan. På vissa sträckor får du inte kasta överhandskast, då det går folk alldeles bakom. Skulle personligen råda dig att skaffa ett lite lättare tvåhands- eller switchspö för öringen så blir du inte lika begränsad.
Vad gäller vårfisket så är det större tuber och snabbsjunkande lina som ger bästa möjligheten till kontakt, varför tvåhandsspö är överlägset. 

• Like 1