Jump to content
Sign in to follow this  
Dorin_89

Resesällskap Laxviken/Föllinge första veckan i augusti

Recommended Posts

Tja!

Är det någon intresserad att fiska i Hotagsströmmen, Laxviken mm och vill samåka samt dela på boende kostnaden? Jag har en 5serie kombi som rymmer ganska mycket. Du behöver inte ha körkort.

Jag fiskade i området i Juni men fiskekompisen har slut på semesterdagar och jag tänker prova på grovöring i Hotagsströmmen en gång till då v25 var lite för tidigt och vi fick mest harr.

Skicka gärna ett PM med lite presentation så svarar jag också med presentation och info. Jag har dessutom många gratis tips och hotspots i området. ;-)

Tanken är att fiska hela eller en del av första veckan i augusti.

Du behöver inte bo i Norrköping men nånstans längs Norrköping - Sundsvall.

PS. Galen flugfiskare här! :-)

Edited by Dorin_89

Kommer vara i området (läs Åre med radie),  kanske dyker förbi. Rapportera gärna läget :-)

Hur går det för er? Var uppe och fiskade Hotagsströmmen idag, dåligt med vak och endast en gäddjävel lyckades jag lura :-/

Vågar man fråga om någon hotspot för området? Har varit där ett par gånger men inte fått något märkvärdigt.

Här får ni en rapport från mig.

När vi anländer till Laxviken så möts vi av lågt och badtempererat vatten.

Förutsättningarna var allt annat än optimala, det var sporadiska kläckningar av mindre modell längs älven men få vak.

Så jag tacklade upp med klass 8, sjunklina, 0.45 tafs och ledade stor-streamers med inställning på grov vandrande öring!

Inte en dragning blev resultatet efter första dagen så jag bestämde mig för att fiska "lättare" framöver.

Vi bestämde oss för att INTE stå och trängas mera där nere i lågvattnet så vi började att söka efter nya vatten. Det var inte helt lätt att utforska detta område till fullo då det finns fina vatten överallt.

Men fisken började i alla fall att nappa så både Chrille och Dorin fick varsina fina fiskar på 45 cm medans mina var betydligt mindre än så. Och såhär fortsatte fisket för mig mycket vandrande följt av smått, några få mellan 30-38.

Då och då så plockade jag fram det tunga artilleriet för att söka av älven med mina små kattungar, resultatlöst.

Väderprognosen såg ljus ut efter helgen med en antågande kallfront följt av skurar :) precis vad vi behövde just nu. Det blev också lite kyligt, 3-4 grader i luften och regn. YES! storöring väder!! 

Nöta och nöta var mantrat som upprepade sig i ens huvud, medans utrustningen skiftades från en 8a med hel-katt på till en femma med kanin stump.

Näst sista kvällen när vi tog en liten paus och tittade utöver strömmen så plaskade det till ganska ordentligt följt av en redig virvel, äntligen en större fisk.

Vi gick fram och började fiska av strömmen, jag satte zonkern proffsigt i ett träd vid ett bakkast. Framme vid trädet så får jag trassla en del för att få lös flugan så jag skyndade mig snabbt tillbaka för att lägga ut ett identiskt tänkt kast.

Och JÄVL*R i mig vad det drar till i linan när jag stripar flugan genom strömmen. Öringen visar sig direkt uppe i ytan i ett gigantiskt plask. Följt av en tok-rusning på +50m där löslina och backing flyger ut genom ringarna. Över grunda stenpartier så ser jag dessa enorma fenor sticka upp, medans klass femman står böjd som ett U.

Mina nya fiskebröder kommer rusandes till undsättning för landning medans jag försöker att hålla en god press på fisken samtidigt som jag backar upp den mot land. Det är bara det att den här fisken gör lite som den vill och flera gånger så sticker den antingen rätt ut i strömmen eller nedströms så att Dorin får ducka för tafsen och Chrille kasta sig sid-leds :P 

Mitt adrenalin pumpades runt på max under dessa uppskattningsvisa 10 minuterna. Men vi jobbade in den så fort det gick och satte tillbaka den respektfullt. TACK FÖR HJÄLPEN GRABBAR! Jag är fortfarande helt i extas över den här fisken.

Efter drillen så kunde jag dra av min 0.28 tafs som ingenting med handkraft, den hade slitits duktigt bland stenarna så därför kommer jag ALLTID framöver att fiska med minst 0.40 tafs, vid streamer fiske på enhandsspö B)

Closeup!.jpg

Closeup2.jpg

Trubbelfisk (4).jpg

Edited by Mustelavison
  • Like 5

Tack för en bra fiskevecka grabbar! 

Man ska nog satsa hårt på "kattungar" och "hel-katt" när det är grovöringsläge! :-))

Tack så mycket!

Tyvärr så hade jag inte hunnit få min kamera än, den kom på posten när jag var på resan 

Någon som har en Gopro till salu förresten?

Förra veckan var det dags igen. Största var en öring på 70cm. Tyvärr dåliga bilder då kompisen var en bit borta just när jag fick den...

IMG_6943.JPG

IMG_6944.MOV-1.mov

Edited by Dorin_89
  • Like 1