Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Rio Versitip

Recommended Posts

Jag kör Rio Versitip Short #8 på det spöt. Fungerar ypperligt men kräver viss precision vid ankringen
med tanke på den korta längden klump+tip.

Rio Versitip #8 är i mitt tycke för tung (33,1g) för Loop Cross S1 13f#8 som inte gillar att överbelastas.
Kanske kan man mixtra med en sådan #8 klump parad med 15ft #7 tip'ar och få till det, jag har inte prövat.

Kör Rio Versitip Short #7 till mitt Cross S1 12 #7.
Denna kombo funkar extremt bra, och upplever inte alls att det blir för tungt för spöet.

Kör en #7 till mitt cross 12 fot, magisk combo.

Du skulle kunna testa 12fots tippar från tex guideline eller vision om du vill ha lite längd.

Men tvivlar på att det inte skulle bli succé med en 8:à till din 8:à. 

Till en 13 fotare rekommenderar jag "vanlig" versitip, om du inte ska fiska mest där det är trångt och så.

Tycker f.ö. att v-tip #6 och #8 funkar bra på cross #7 så i alla fall 12 fotaren klarar ett stort viktspann galant.

Jag kör bara VersiT till alla mina spön. Har inget Loop men till min CTS 13´# 7/8 gillar jag en # 8 men funkar även med en 7:a . Grejen är ju att Bodyn är samma oavsett om det är en Short eller en Versi T.

Om du kör en # 8 Body och du vill minska vikten sätt på en 7:a spets. Själv använder jag 10 fots spets om jag vadar djupt eller fiskar i trånga läge. 15 fots sätter jag på om jag inte är ute på djup vatten eller har gott om plats bakom mig.

Den siffran som står på spöt är ju det som tillverkaren tycker passar bra. Inte alls säkert att just det passar dig som kastare tyvärr. Sådan är verkligheten, jag har själv provkastat med till dags dato 100 spön 99% har varit fina att kasta med, när jag har fått på den linan som passar mig och inte det som står på spöt.