Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Jag har provat Nextcast 45 s2 tror jag det var. skön lina. Den var väldigt lättkastad Bra tappras. Anledningen till att jag köpte den bar pga tips av min guide i Oregon. I somras köpte jag en Carron 65ft flyt och 75ft flyt. Dessa linor kändes extremt bra. Fiskade i Spey. Så skönt att slippa strippa skjutlina. Nextcast var en av de första långre linorna jag prövat Jag kan kolla närmare när jag kommer hem vilken det var. Carronlinnan var dock skönare. Körde också på Polyleaders på 5 ft på Carronen vilket fungerade utmärkt

• 2 years later...

/ Jag kör med Nextcast SalarFinder 40 flyt # 7/8 på 13´CTS # 7/8 en mycket trevlig lina. jag använder även en Rio Scandi Body Long # 7/8. Två nästan identiska linor i längd/ vikt. 30,5g respektive 28 för Rio. på dessa linor har jagHardys spetsar på 6 g. Funkar kanonfint men ett litet + för Rio linan som är aggressivare i sin framtapering och därför vänder över flugan lite bättre tycker  jag,

Edited by berndt
  • 2 years later...

2 år senare, var det bara något år av hype och sedan inget mer? 
Vore kul att höra en recension om hur dessa linor beter sig jämtemot mer traditionellt taperade scandilinor.

11 minutes ago, berndt said:

Använder fortfarande min Nexcast SalarFinder 40 när den linan passar att fiska med. Men numera så har Skagitlinorna blivit favorit linorna för mitt fiske. 

Har du något du kan säga om linorna?

Jag kan bara uttala mig om SalarFinder 40 #7-8 och 45 som jag provat. Jag tycker dom är fantastiskt fina. Min 40 kör jag med spetsar mellan 10-12-15 fot beroende vilket spö jag använder. Min 40 är # 7-8/ 8m. På mitt 12 fots # 8 spö kör jag med 12 fots /6 grams spets.

På 13 fotarn eller längre spön blir det 15 fots spets/6gram

1 hour ago, berndt said:

Jag kan bara uttala mig om SalarFinder 40 #7-8 och 45 som jag provat. Jag tycker dom är fantastiskt fina. Min 40 kör jag med spetsar mellan 10-12-15 fot beroende vilket spö jag använder. Min 40 är # 7-8/ 8m. På mitt 12 fots # 8 spö kör jag med 12 fots /6 grams spets.

På 13 fotarn eller längre spön blir det 15 fots spets/6gram

Det här är konstruktiv kritik: Du har kastat med 100 olika spön och 1000 olika linor och verkar lägga fler timmar på att testa lin och spökombinationer än de flesta fiskar. Säg gärna något mer än "det kastar bra" eller "den är fin", för du lär ju veta mer än så. Jag har nog sett 20-30 av dina filmer.

200 grain - det går så fint så. 400 grain - jaa, det här var också fint. Spö X - det här kastade fint. Spö Z - det här var trevligt. 

Använder du vanliga hardy/rio spetsar, eller nextcasts egna? Hur upplever du att linan beter sig jämfört med en traditionell scandi-tapering?

När jag provar olika spön/ linor kan jag bara tala om hur jag upplever det. När det gäller Nexcast SalarFinder 40 så jämför jag med den lina som jag använder annars och som ligger i samma längd/vikt. Den lina som jag använder är Rio Scandi Body Long #8= 8 m/27,9g. Den linan är fullt i klass med SalarFinder 40.

Spetsarna jag använder är på 10/15fots Rio. Men jag tycker att Hardys spetsar är bättre för mig dels för att dom är 12 fot och dubbel densitet. dels för att priset är hyfsat. Nexcast spetsar har jag aldrig provat.

Sedan är det så med spön/linor. Det är bara upp till användaren som kan säga om han gillar ett spö/ lina. Av alla spön jag provat har jag ännu inte provat något spö som jag tyckt var dåligt. Svår kastat javisst men med en annan lina har flera olika spön känns riktigt trevliga.

Samma sak med linor, det gäller att veta hur jag vill använda en viss lina till ett visst spö. Ex OPST Skagitlinor tycker jag är fina vid vissa tillfällen. Men en Skagitlina jag har tagit hem från Kina tycker jag kastar bättre varför? Jo bara för att den är längre fast med samma vikt.

Kontentan av vad jag skriver på min blogg är att försöka upplysa gemene man att inte gå på alla försäljnings knep. Det finns inget spö/lina som kastar 10m längre än det man redan har. 

• Like 1

Tja,

Börjar med en disclaimer. Finns inga rätt eller fel i flugfiske. Allt är väldigt individuellt. Så detta är enbart mina tankar och vad jag upplevt. 

Vill börja hålla med Berndt. Bra Observerat och jämfört. +1 på den. 
-Väldigt mycket likheter med rio scandi. Rio scandi känns lite mer aggressiv och lite lättare att få iväg i form av flyt/int klumpar. 

När vi sedan pratar sjunk varianter så känner jag inte mycket skillnad mellan de två fabrikaten.  
Båda är easy-mode linor som flyger även om man har en veckas kastande i ryggen och drar iväg ett trött-kast med 0 tanke så förlåts kasten av hur pass de är taperade. Det gillar ja då jag kanske kastar ”bra” första dagarna innan man börjat förlora sömn och energi. Allt som räknas är att flugan är i vattnet i slutändan.  

(Har rio scandi short som all time favorit kan tilläggas. Testar alldeles för mycket, men går alltid tillbaka till denna. En helt perfekt klump för mig och mitt fiske.)

Har fiskat en hel del med NC linor. Både SF40 och SF45. Kanske mest med tip system men har även fiskat en del hela. Ska göra mitt bästa att lite förenklat skriva ner mina tankar om NC nedan.

*edit - insåg att det skulle ta timmar att beskriva alla linor jag testat... Så utelämnar en del och berättar istället var dom sken vs var dom inte sken för mig.  

Spöna jag använder mest är Hardy zeph 14’6 9-10# i kombination med Sage One 13’ 10#. 

-Som skjut Lina har jag gott över helt till intouch running line varianter från att alltid ha Kört flat-beam varianter (den röda från GL är fin annars. Men med denna typ av klumpar förlorar du inte alls mycket kast längd på bytet. Vinner mer trasselfria kast. (Undantaget är om man står och dänger kort kast med 850 i någon galen vår flood. Där vinner flatten då den skär vattnet bättre)  
^ så där är lite backstory

Hela linor 
👇🏻
-SF40 468/246 9-10# 40,8gr 

- Funkat som en dröm i hög vatten. Lätt att kasta, fin tapering, sjunker precis som du vill att en 246/468 lina ska sjunka. Rätt trevligt att fiske dessa linor ”hela” när du verkligen behöver komma ner och ha kontroll. 
Dessa klumpar har varit en fröjd att kasta med på båda spöna. 

-SF40 FF1/F24 9-10# 40,8gr. 

- FF1 känns alldeles för lätt för mitt hardy. Och det kanske de är. Men helt klockrent på mitt sage. Fiskar runt samma gram på båda spön (för att undvika att ha halva bilen full med klump) i andra linor och tyckt det kännas bättre en detta. 
-F24 Var super trevlig för båda spöna, väldigt nöjd med båda. Kommer fortsätta. 

-SF40 F2, 13, 35, 57. 9-10# 39g (om jag minns rätt) 

Dessa är nog det jag haft mest glädje för. Kört hardy 12ft tips på Sage och GL 4D 15ft tips till hardy spöt. Helt fantastiska kombos.
Lätta att kasta med, snäppet vackrare kast (nerd🤓) en scandi short.  Men återigen så är det svårt att inte jämföra dom med rio scandi short. Likheterna är slående. 

-SF45 -  FFF, FH1, F24, H12. —  10/11#         44-47gr - 14m 
(Köpte dessa till min 14’6a enbart) 

First of all. Bakar in båda modellerna här då jag börjar bli trött på att skriva. Oavsett om det är spets eller en hel lina så är det på väldigt få ställen jag lyckats använda dessa effektivt. Fiskar mest i Sverige och så få platser där jag har tillräckligt med plats för att verkligen ladda dessa linor. Rätt svåra att hantera och skulle vilja kalla dom lite mer ”oldschool” scandi kast. Inte riktigt min stil som skagit/Short kastare. Kräver mer teknik en de andra vi gått igenom. 

Fiskar du mycket i Norge och har ett 15’ (eller längre) spö som standard så är dessa linor guld. 
När du väl får till ett kast med dessa så flyger dom till andra sidan älven. Problemet för mig har varit att jag kanske får 1/10 sådana kast om inte platsen du fiskar på är perfekt. Kanske talar mer om min teknik en om annat dock. 

Minns en idag hur jag förvånad jag blev att se min fluga landa på andra sidan älven med 45FFF. Aldrig kastat så långt med någon annan lina förut. 

Avrundar med att säga nej, dom är inte överhypeade. Sjukt fina linor, speciellt SF40 serien för vårt svenska lax fiske. Både som hela som klump.  
Kommer definitivt få fortsatt fisketid tillsammans med mina rio scandi short. 

Hoppas det inte blev alls för rörigt. And again... glöm inte att detta bara är min åsikt. Efter att ha jobbat i fiske butik i många år så har jag lärt mig hur känsliga sådana här ämnen är. 

One love, 

——Edit. 

Nextcast spetsar var verkligen inget speciellt alls. Kändes ”billiga” trots att de inte är spec billiga.  
Föredrar Hardys spetsar i 12ft för priset. Och 4D spetsar för alla intressanta kombinationer man kan mixa med. 

Edited by Lax142

Spännande. Det låter ju rimligt att Salarfinder är relativt lika "träskon", då bägge linor har samma tänk men med lite olika tapering. Rio Scandi Body med Hardy-spetsar är också min favorit i trängre situationer, lite vind, eller när livet bara är lite normaljävligt. 

Har du kört med 6 eller 8g Hardy-spetsar?

Testade Nextcast Zone FF 550 grain - det närmaste jag kunde komma rekommendationen 525 grain för #7 Spey - tillsammans med en 15' tip (Nextcast). Passade mig perfekt på mitt 12' Cross S1. Kommer att föredra den före min Scandi Versitip short (#7) i fortsättningen.

https://www.nextcastproducts.com/products/zone

Edited by Balswinger
2 minutes ago, MagnusDomeij said:

Nextcast Zone flyger och kastar bättre än träskon.

"Usually we recommend add about 25gn over the line/skagit head weight you use from other brand"

Vad fasen? Det ska viktas TYNGRE än en Skagit, men är en "Scandi"? 42g PLUS spets på ett #9/10 = 50g 🤪

23 minutes ago, SBG said:

"Usually we recommend add about 25gn over the line/skagit head weight you use from other brand"

Vad fasen? Det ska viktas TYNGRE än en Skagit, men är en "Scandi"? 42g PLUS spets på ett #9/10 = 50g 🤪

Så uppfattar jag det också.

Funkade bra för mig, hade ändå 25 grain över rekommendationen och 15' spets  i stället för deras "normal"-spets på 10'. Nextcast 10' spetsar  tror jag väger runt fem gram, ungefär lika som Rios 10' spetsar (#7).

Edited by Balswinger
Just now, Balswinger said:

Så uppfattar jag det också.

Funkade bra för mig, hade ändå 25 grain över rekommendationen och 15' spets  i stället för deras "normal-spets på 10'. Nextcast 10' spetsar  tror jag väger runt fem gram, ungefär lika som Rios 10' spetsar (#7).

Och du menar att du kastade mer eller mindre som om det vore en normal scandi-lina med det jäkla godståget till linpaket? Enl. rekommendationerna så känns det nästan som att längderna på linan ballar ur lite på höga spöklasser.

1 minute ago, SBG said:

Och du menar att du kastade mer eller mindre som om det vore en normal scandi-lina med det jäkla godståget till linpaket? Enl. rekommendationerna så känns det nästan som att längderna på linan ballar ur lite på höga spöklasser.

Exakt! 😎

1 minute ago, Balswinger said:

Exakt! 😎

Känner att jag skulle vilja provkasta det här! 50g på mitt 9/10 LPXe som är känt för att smälla av, det kan bli roligt.. 😎
Det får bli på ett mjukare spö. Men 1000kr för att testa är lite styvt. 

5 minutes ago, SBG said:

Känner att jag skulle vilja provkasta det här! 50g på mitt 9/10 LPXe som är känt för att smälla av, det kan bli roligt.. 😎
Det får bli på ett mjukare spö. Men 1000kr för att testa är lite styvt. 

Spöna blir ju mjuka 😀

55 minutes ago, SBG said:

Kör samma vikt som rios bodys dvs 450 grain till klass 9 

9 minutes ago, MagnusDomeij said:

Kör samma vikt som rios bodys dvs 450 grain till klass 9 

Det låter "mer rimligt", men lite lätt. Har hört att vi skandinaver bör gå ner åtminstone lite från vad jänkarna rekommenderar. Har du någon annan information om dessa linor att delge?

Edited by SBG
2 hours ago, SBG said:

Det låter "mer rimligt", men lite lätt. Har hört att vi skandinaver bör gå ner åtminstone lite från vad jänkarna rekommenderar. Har du någon annan information om dessa linor att delge?

Lätt eller inte, mycket hänger på hur DU vill att det ska kännas. Själv vill jag ha det åt det lättare hållet då jag gillar lättare linor. Zone linorna påminner om Scandibody men ”rullar” långsammare i luften vilket ger längre flygtid. Zone klarar av att vända över betydligt längre spetsar än Rios body. Vårfisket med 5/7 och 3/5 bedrivs uteslutande med T-material i längder från 4 meter uppemot 7-8 meter beroende på om jag kör T-7 eller T-10 eller T-14 och vadningsdjup. Mitt enkla tips är köp och testa själv.