Jump to content
Edgeforum

Tubfluga med löst hängande krok eller fast i tuben, vad är bäst?

Recommended Posts

9 minutes ago Tuben sa:

Självklart så lossnar kroken om den sitter fast med hjälp av silikonslang. Jag syftade på tuber a la Frödin m fl, där kroken sitter fasttryckt i tuben och inte lossnar  vid drill.

Mina flugor av den typen lossnar ganska ofta de med, men får anpassa tubdiameter till krokögla så man slipper trycka in kroken med våld.

• Like 1

Jag tycker man krokar laxen lika bra oavsätt om kroken sitter fast i tuben eller inte. Stora fördelen med löst hängande krok är på små pluppisar med lång mjuk vinge, man slipper då att vingen snurrar och trasslar in sig i kroken.    En liten plast hylsa över knuten så kroken sitter rakt efter flugan gör susen. Plast hylsan kan man ha i olika färger så kan man piffa till färgsättningen på flugan lite till ute vid vattnet.

image.jpg

• Like 5

Värt att veta är att om man kör med enkel el dubbel lös så går den upp och ner med spetsarna uppåt. Har kört med lös krok till 99% på laxen i snart 30 år och tycker det är överlägset. Alltid trekrok om inte reglerna sagt annat. Främst för trasslar mindre med kort metalltub och lång vinge.. Just krokningen många snackar om tror jag har mindre betydelse hur man apterar.

• Like 1
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

istället för att krångla med styrslang gör man bara en "perfection loop"

sen dra in knuten i tubslangen. Kroken hänger alltså löst i loopen bakom flugan.

Funkar inte på alla tuber men det kan man ju styra då man själv binder de flesta flugorna.