Jump to content
Sign in to follow this  
Joffe

Sage Method Switch i klass 7 till storöring?

Recommended Posts

Jag har efter noggrant övervägande kommit fram till att bygga ett switchspö till börtingfisket då jag fastnat med båda fötterna i det träsket. Eller ja, till att börja med ett switch, och sedan ett tvåhands, men i den här tråden önskar jag åsikter angående just switch.

Jag har kikat på några olika klingor och just nu kan jag få ett riktigt bra pris på Method. Är det någon som har några åsikter om detta spö till detta ändamål? 

jag kör switch till sommarfiske efter lax och öring. Har provat/ägt fem olika switchspön (två Zpey, Loomis RR, Sage One) tills jag fastnade för Sage Method #8. 

Använder Rio Scandi Short Versitip #9. Funkar helt perfekt. 

Ett Sage Method #7 kommer funka alldeles utmärkt för (stor) öring

om du fortfarande är osäker på att du gjort rätt kolla denna länk

https://www.youtube.com/watch?v=TxetrPYQcOQ

eller i text

http://redsflyshop.com/blog/2015-switch-rod-buyers-guide

I korthet om Method switch från reviewen

Sage METHOD Switch Rod - At 11'9" this rod is a bit longer than most of the others.  It is really designed as a two-handed rod for anglers that want to throw high line speed and tight loops with spey casts.  This means windy environments, mid-sized water where long rods aren't necessary, brushy rivers where casting under trees on the opposing bank might be necessary, or advanced spey casters that don't need a 13' spey rod to achieve distance and want some of the line handling advantages of a shorter rod.  There is no rod that I have ever cast that throws with as much distance and line speed as this rod. 

Gillar man, som jag, snabba spön så är det Method

Edited by Chrglx

3 hours ago Idivuoma sa:

Har ett självbygge på method #7 11'9 klingan. 30-32g klumpar på 10.5 m passar bra, Rio scandi body #8 med 10' Rio #7 replacement tip kastar fint. Med de klumpvikterna är den naturligtvis ingen enhands, så att kalla den switch blir fel. Är en kort tvåhands och ingenting annat. Men ett otroligt fint spö att kasta med:)

Helt enig

detta är ett tvåhandsspö och inget "switchspö" i meningen att man kan byta mellan enhands och tvåhands. Detta är dock inget som borde avskräcka, i min mening är riktiga "switchspön" varken eller. Kommer aldrig nånsin äga ett "äkta" switch igen. Dock är det ett lätt spö i meningen att man kan fiska ut flugan med en hand (ex vis om man vill köra hitch med hög spötopp)

Edited by Chrglx

Tanken är att jag ska slippa överhandskasta i fortsättningen och jag har sett att många som har ett "riktigt" switch, eller rättare sagt ett kortare handtag än tvåhands, tenderar att kasta överhands pga av att de inte kommer överens med det korta switchhandtaget. Vad kul - det får bli ett bygge!