Jump to content
Chrillecarlsen

Vision loikka vadarsko gummi+dubb

Recommended Posts

Hej,

hur är era efranheter av dessa vadarskor? Jag är nämligen påväg att reklamera mitt andra par på mindre än ett år. Problemet är att gummisulan fram har släppt helt på ena skon och är påväg att släppa på den andra Samt att limningen av den "höga" svarta gummit runt skon har släppt på flera ställen. Har jag fått TVÅ!! måndags ex lr finns det liknande erfarenheter?

fiskar bara i söt-vatten och mestadels strömmande vatten. Skorna har haft ca 20-30 fiskepass.

Ta gärna en bild så vi ser hur det ser ut? underifrån så man ser sulslitaget, från sidan och uppifrån.

Jag har ett par med gummi (sötvatten) och ett par med gummi/dubb (saltvatten) och båda har fungerat perfekt under flera års tid nu. Spontant skulle jag säga att de är ett av de bästa par skorna på marknaden, speciellt om man ser till priset. Det som jag tycker är bra med skorna är att de är lätta och att de har en mycket bra stabilitet/passform samt en gummiblandning som förmodligen är den bästa jag testat.

Sen har ju mina några år på nacken så det är ju inte omöjligt att just dina skor kommer från en helt annan produktion som inte varit helt hundra? Tycker det låter väldigt märkligt om du lyckats slita ut två par på mindre än ett år? Terrängen spelar så klart in men 20-30 fiskepass ska de klara galant som jag ser det. Jag tror att mitt första par med ren gummi har börjat släppa lite i svarta gummit fram men det ser jag som ett naturligt slitage efter flera års användande. Jag skulle oavsett inte tveka att inhandla ett nytt par när det är dags. 

Kan även rekommendera den nya sprintskon med gummisula. Den låga grå gympadojeskon som jag tycker är väldigt trevlig den med.

Jag tycker du ska reklamera och ge dem en chans till.

2 hours ago Jonas sa:

Ta gärna en bild så vi ser hur det ser ut? underifrån så man ser sulslitaget, från sidan och uppifrån.

Jag har ett par med gummi (sötvatten) och ett par med gummi/dubb (saltvatten) och båda har fungerat perfekt under flera års tid nu. Spontant skulle jag säga att de är ett av de bästa par skorna på marknaden, speciellt om man ser till priset. Det som jag tycker är bra med skorna är att de är lätta och att de har en mycket bra stabilitet/passform samt en gummiblandning som förmodligen är den bästa jag testat.

Sen har ju mina några år på nacken så det är ju inte omöjligt att just dina skor kommer från en helt annan produktion som inte varit helt hundra? Tycker det låter väldigt märkligt om du lyckats slita ut två par på mindre än ett år? Terrängen spelar så klart in men 20-30 fiskepass ska de klara galant som jag ser det. Jag tror att mitt första par med ren gummi har börjat släppa lite i svarta gummit fram men det ser jag som ett naturligt slitage efter flera års användande. Jag skulle oavsett inte tveka att inhandla ett nytt par när det är dags. 

Kan även rekommendera den nya sprintskon med gummisula. Den låga grå gympadojeskon som jag tycker är väldigt trevlig den med.

Jag tycker du ska reklamera och ge dem en chans till.

Jag är absolut nöjd med skon rent komfortmässigt och det är riktigt bra föste med dom båda i och ovan vatten. Det blir bara så tråkigt när dom går sönder.

bifogar lite bilder

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Gammal tråd men hittade nyss dessa till kanonpriset 895, så det fick bli ett par.

Jag tackar för dessa bilder och kommer säkra upp alla svaga punkter som bilderna visar med Stormsure. Kanske man "fular" ner dojjorna en aning men har ej tänkt att gå på stan med dem...

Edited by JohanM
  • Like 1

On 6/24/2020 at 7:15 PM, JohanM said:

Gammal tråd men hittade nyss dessa till kanonpriset 895, så det fick bli ett par.

Jag tackar för dessa bilder och kommer säkra upp alla svaga punkter som bilderna visar med Stormsure. Kanske man "fular" ner dojjorna en aning men har ej tänkt att gå på stan med dem...

Bra pris. Vet du vart och om det fanns fler? Googlat efter dem ett tag men känns svåra o hitta till vettigt pris.

6 hours ago, Isoperla said:

Har också haft dessa, var nöjd med komforten, men hållbarheten var dålig.

IMG_1229.JPG

IMG_1228.JPG

IMG_1227.JPG

Ja jäklar, det där såg ju inte roligt ut. Hur länge nötte du ner dessa?

12 hours ago, JohanM said:

Ja jäklar, det där såg ju inte roligt ut. Hur länge nötte du ner dessa?

Uppskattningsvis 80 fiskedagar. När jag hörde av mig med bilder till leverantören och  veta att jag haft dem för mycket i solen. Så man ska tydligen inte fiska i solsken. Man ser ju att hålet är en utmattningsskada, det har kommit precis där skon böjer vid gång. Har oftast haft Simms och det har aldrig haft sådan skador, köpte Simms igen efter detta. Men det kan ju finnas andra som håller bättre än Simms, men Vision lär jag inte köpa igen.

• Thanks 1

9 hours ago, Sunray said:

Gammalt och klokt råd:

"Köp billigt och du köper dyrt" 

Skulle dock argumentera att Vision Loikka inte ska kategoriseras som "billigt". REK-pris är ju 2100 kr.

Dock gillar jag inte vad jag ser på bilderna ovan. Ska ta mig en rejäl funderare...

En skall fan gå barfota!...är less på dåliga skor...en får plågas en tid...men det är det nog värt.

On 6/27/2020 at 7:03 AM, Isoperla said:

Uppskattningsvis 80 fiskedagar. När jag hörde av mig med bilder till leverantören och  veta att jag haft dem för mycket i solen. Så man ska tydligen inte fiska i solsken. Man ser ju att hålet är en utmattningsskada, det har kommit precis där skon böjer vid gång. Har oftast haft Simms och det har aldrig haft sådan skador, köpte Simms igen efter detta. Men det kan ju finnas andra som håller bättre än Simms, men Vision lär jag inte köpa igen.

Säger mer om Flydressing än om skon. Synd att flydressing har all kundtjänst för vision i Sverige. Deras devis när det gäller garantier är tyvärr "kunden har alltid fel". Reklamerade ett par av visions dyraste vadare "scout", de läckte ordentligt från 7 olika ställen helt plötsligt. De menade att det var självförvållat, har svårt att se att jag skulle råka göra hål i vadarna från olika håll på olika ställen på en dag utan att rulla mig i en törnrosbuske.

För övrigt är loikka med dubb den bästa vadarsko jag ägt. Lätt även blöt, bekväm och superenkel att gå i och ur. Dundergrepp och bra på alla vis. Höll två år, hade kanske hållit mer om det varit en mer rigid konstruktion men då tror jag inte man fått alla de andra fördelar skon har.

• Like 2

1 hour ago, Tiger said:

Säger mer om Flydressing än om skon. Synd att flydressing har all kundtjänst för vision i Sverige. Deras devis när det gäller garantier är tyvärr "kunden har alltid fel". Reklamerade ett par av visions dyraste vadare "scout", de läckte ordentligt från 7 olika ställen helt plötsligt. De menade att det var självförvållat, har svårt att se att jag skulle råka göra hål i vadarna från olika håll på olika ställen på en dag utan att rulla mig i en törnrosbuske.

För övrigt är loikka med dubb den bästa vadarsko jag ägt. Lätt även blöt, bekväm och superenkel att gå i och ur. Dundergrepp och bra på alla vis. Höll två år, hade kanske hållit mer om det varit en mer rigid konstruktion men då tror jag inte man fått alla de andra fördelar skon har.

Kan hålla med om att skon är bra i övrigt, hållbarheten är dock ett viktigt kriterium. Kan bara nämna som jämförelse att jag köpte ett par Simms Aquastealth med dubbar 2005 då jag var i Nya Zeeland. hade beslutat att köpa nya där då jag inte räknade med att få ta in mina gamla slitna Simms guide, vilket de kan vara rätt kinkiga med pga sjukdomsspridning och spridning av främmande fröer odyl.  Efter resan använde jag båda paren parallellt under ett par år, tills jag slängde de gamla och bara fiskade med de "nya".  Dessa använde jag fram till ca 2014, tror jag att det var,  då de började kännas för trånga. möjligtvis hade de nya vadarna en tjockare neoprensocka eller så hade de dragit ihop sig. Köpte då mina Vision, men gav mina Simms till en kompis som har någon skostorlek mindre än mig och han använder dem fortfarande även om de börjar vara rätt så "färdiga" nu. Ser dock redan nu att mina Simms Headwaters Pro som jag köpte efter  fadäsen med Vision inte kommer att hålla lika länge som dessa Aquastealth, men de har redan hållit betydligt bättre än Vison Loikka.

Jag är inne på andra säsongen på mina Vision Musta med gummisula och inga problem hitintills, sköna och bekväma är dom också.

Edited by Ixoye

6 hours ago, Ixoye said:

Jag är inne på andra säsongen på mina Vision Musta med gummisula och inga problem hitintills, sköna och bekväma är dom också.

Hur är vidden i lästen på Musta? På mina Vision Sprinter släppte yttersulan i limningen efter 14(?) år. Vet inte om det är värt att limma. Andra kängan är på väg åt samma håll och gummeringen över tåhättan börjar ge sig. Men gummisulan har hållit bra, så även dubbarna.

18 hours ago, xps said:

Hur är vidden i lästen på Musta? På mina Vision Sprinter släppte yttersulan i limningen efter 14(?) år. Vet inte om det är värt att limma. Andra kängan är på väg åt samma håll och gummeringen över tåhättan börjar ge sig. Men gummisulan har hållit bra, så även dubbarna.

Den är bra, mina fötter får plats även med en skyddssocka i neopren.

50 minutes ago, Ixoye said:

Den är bra, mina fötter får plats även med en skyddssocka i neopren.

Tack. För mig är lite vidare läst ett plus. Jag har ställt en fråga till Fishline om vikten på Musta jämfört med Nahka men ännu inte fått något svar. Kanske någon annan vet?

Mina sparrisar vill inte ha för tunga kängor...