Hoppa till innehåll

Ammarnäs med omnejd


PiteåDanne

Recommended Posts

Godkväll alla flugfiskare årets fjälltur med helikopter blev inställd och vi har nu i stället bokat stuga i Ammarnäs. Åker dit med familjen och de fiskar endast med lättare flugfiske prylar efter harr och mindre öring. Jag själv har dock även tillgång till mitt tvåhands klass 7a och tänkte därför såklart ge mig på Storöringen. Det jag undrar över är alla tänkbara tips och råd på området så jag lyckas landa min drömöring! :)

Tyvärr så var specialsträckorna som de erbjuder i Kraddsele och Ammarnäs fullbokade så det blir fiske i de vatten som ingår i det vanliga fiskekortet.

vi åker nu på torsdag och stannar tills på söndag, försöker övertala familjen att vara med och ta en guide en av dagarna anser ni att det är värt pengarna?

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte hur fisket är just nu men jag var i Kraddsele för första gången för ca 3 veckor sedan och då funkade svart/lila Streamers bra, fick Öring på runt 3kg och tappa en på 4-5kg och flugan heter Black Glow som jag körde med.

Hade bäst fiske i grundforsen dock var det på tok förmycket folk överallt för mitt tycke så jag hoppas du slipper det nu när semestrarna har börjat tagit slut för folk..

Vi fiska 1 dag i Järnforsen som är specialsträcka men vi hade inte ett drag i flugan där..... tror det funkar lika bra på vanliga sträckorna att fajtas storöring men vad vet jag :rolleyes: Var ju första gången där i Kraddsele.....

Finns många fina strömsträckor på kraddsele delen där det lär stå fina Öringar, kolla även utloppet från flugfiskesträckan ner i selet där tyckte jag det såg riktigt bra ut!! Fick dock bara några småöringar där

Skitfiske på dig och skriv gärna en rapport om fisket här när du kommer hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyckans ost! Kom just hem efter en fantastisk vecka i Kraddsele. Det finns fisk på alla strömsatta ställen, skulle satsa på Kraddseleområdet, mindre folk o mer vatten att fiska på. Djupselsforsen o fäboforsen är riktigt heta. AH-tuben är det enda du behöver, helt enkelt stora svarta flugor med lite flash. Intermediatespets på klumpen o kanske en normal sjunktafs (ej nödvändigt.) Fisk kan du få både dagtid o kväll/natt. Såklart hetare på kvällen när fisken börjar röra på sig. Forsen ovan Djupselet är oxå fin o man kan vada ut långt ovan nacken och kasta mot land där djuprännan går, utblåsen på forsarna kan vara bra dagtid. Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj vilka lovande ord, ska spana in karten i nämnda forsar helt klart. Eftersom vi bor i Ammarnäs misstänker jag att det är det fiskekortet vi köper vad tror ni om forsarna som ingår i deras fvo och inte i Kraddseles?

Sen tror ni att vi måste räkna med att stå och trängas med massa annat folk vid varje fors och kan övriga familjemedlemmar lyckas med sitt harrfiske i samtliga forsar också där jag fiskar på större öring?

Och till sist hur är utbudet på de gångbara flugorna i Sorsele eller i Ammarnäs ? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer aldrig mer fiska på Ammarnäs fvo, sanslöst otrevliga tillsynsmän som dessutom pytsar ut ved så det räcker till en kaffekokning men inte mer. Sen upplever jag det märkligt att dom tillåter spinnfiske på många sträckor...nä...Kraddsele hade jag valt, inte så mkt längre att köra...

Mkt välsorterad fiskebutik i Ammarnäs så det är lugnt :)

Redigerad med Svanberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Svanberg sa:

Kommer aldrig mer fiska på Ammarnäs fvo, sanslöst otrevliga tillsynsmän som dessutom pytsar ut ved så det räcker till en kaffekokning men inte mer. Sen upplever jag det märkligt att dom tillåter spinnfiske på många sträckor...nä...Kraddsele hade jag valt, inte så mkt längre att köra...

Mkt välsorterad fiskebutik i Ammarnäs så det är lugnt :)

Alright det lät ju inget vidare :/ kanske får ta och åka ner till Kraddsele och fiska i deras fvo istället då. Tack för tipset! 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt fina strömmar på Amfvo men mer folk. Jättefina harrstrykor i alla strömmar i Kraddsele, men vet för lite om Amfvo för att uttala mig. Du kan även köpa harrflugor hos Ingrid på Emils fiskecamp i Kraddsele - där du f ö har några av de bästa harrstrykorna. Kolla satellitkartan på Eniro!!! Håller dock inte med om att tillsynspersonerna är otrevliga, har bara bra erfarenheter, det är f ö samma personer på båda sträckorna. PMa om du vill ha mer handfasta tips

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Barkarby sa:

Väldigt fina strömmar på Amfvo men mer folk. Jättefina harrstrykor i alla strömmar i Kraddsele, men vet för lite om Amfvo för att uttala mig. Du kan även köpa harrflugor hos Ingrid på Emils fiskecamp i Kraddsele - där du f ö har några av de bästa harrstrykorna. Kolla satellitkartan på Eniro!!! Håller dock inte med om att tillsynspersonerna är otrevliga, har bara bra erfarenheter, det är f ö samma personer på båda sträckorna. PMa om du vill ha mer handfasta tips

Grymt! :)

Pm skickat 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig angående tillsynsmännen att de oftast bemöter som de blir bemötta? Grinar någon om mängden ved osv grinar de säkert tillbaka ;) Jag har efter många års fiske i Ammarnäs bara gott att säga om dem och det är som någon säger ovan till stor del samma personer i Kraddsele som i Ammarnäs. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Barkarby och FS! Kan omöjligt finnas bättre tillsynsmän än i Ammarnäs!! De är alltid kanontrevliga och extremt mån om ammarnäsöringen (och harren för den delen). 

Är du sugen på guide så ska du definitivt kontakta Peter på http://ammarnasguide.se. Han kan allt om vattnen där och är kanontrevlig (och tillsynsman:)).

Lycka till! 

/Tobias 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Tuben sa:

Håller med Barkarby och FS! Kan omöjligt finnas bättre tillsynsmän än i Ammarnäs!! De är alltid kanontrevliga och extremt mån om ammarnäsöringen (och harren för den delen). 

Är du sugen på guide så ska du definitivt kontakta Peter på http://ammarnasguide.se. Han kan allt om vattnen där och är kanontrevlig (och tillsynsman:)).

Lycka till! 

/Tobias 

+1 på det :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Tuben och HCR! 

Peter kan sin sak och är allt annat än otrevlig. Han är grym och har en trevlig butik och bistro också! Passa på och kontakta honom om du behöver en guide så maximerar du ditt fiske där uppe om du aldrig varit dit, eller inte har andra kontakter på plats!

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej mina kära!

Vi behöver lite hjälp med vår fiskeresa upp till Ammarnäs/Vindelälven. Kan nån här eller via PM ge lite tips på ställen där man kan fiska i lugn och ro och dessutom få kanske någon fisk? Vi är intresserade av Ammarnäs Grand Slam dvs Harr, Öring och Röding :). Är Sjöforsen, Grundforsen mm verkligen så kanonbra som alla säger?

Vi har bokat herr Schmidt för en dag, men vi vill ändå planera lite grann före resan.

När vi en gång är i trakten, lönar det sig att ta sig till Arjeplog eller dylika områden?

Finns det någon fluga som är MUST HAVE i Ammarnäs? Eller klarar vi oss med typiska E12, superpuppa, caddis mm?

Ha det bra!

Mvh
Christian från Hesingfors

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Fick ett par fina öringar 3-5kg i Kraddsele förra året på Streamer Black Glow ( svart/lila ) så några Streamers för öringfisket är ju inte fel att ha med sig.

Men i Ammernäs och Kraddsele så får ni inte vara för er själva!! Fy va folk det var när vi var där...... bra fiske men med tanke på folkmängden så håller jag mig nog därifrån i framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara varit i Ammarnäs en gång. Vill man fiska hela dagar-veckor utan att se andra människor är detta fel ställe. Vill man ha en bra bas med bekvämligheter-butik, mobiltäckning, restaurang, dusch och säng är detta rätt ställe. Lätt att göra vandringar upp på fjället eller uppströms vindelälven över dagen eller övernatta i vindskydd. Finns många vatten att besöka. Vi fiskade Vindel-, Tjulån och några sjöar på fjället med goda resultat. Såg några enstaka människor då och då, inget som störde utan tvärtom trevligt att språkas lite och utbyta erfarenheter. Vi hade även bokat Sjöforsen några dagar och där var vi helt själv med fantastiskt fiske. Ska man stå vid hotspots vid Storöringtider ja DÅ blir det lite trångt, ungefär som vid pool ett i Mörrum i maj :).

Gångbara flugor hittar du här: http://ammarnasfvo.se/flugor-flugbindning/bassortiment/

Special pupa var mycket bra speciellt för harr i de lugnare partierna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...