Jump to content

Recommended Posts

Nån som kan ge mig ett tips på en bra lina jag kan köra på mitt Sage z-axis #5, har kört med en Looplina med kort klump men vill testa nån annan lina mer för längre kast. Looplinan är kalas i smala åar o vattendrag, men vill kunna kasta längre och presentera lika bra som med kortklump.

Ös på med tips

En liten doldis är Scientific anglers air cel, deras billigaste lina men riktigt bra tycker jag. Har den både i klass 4 och 5, tillsammans med Cortland 444sl har den blivit min favorit.

Kanske inget för riktig långkastning men runt 20-22 meter tycker jag inte är några problem.

Med det priset och prestandan förstår jag inte riktigt hur de (SA) kan sälja linor med liknande tapering för runt 7-800kr, har provat tex mastery trout och den känns inte ett dugg bättre/annorlunda fast den koster mer än det dubbla.

• Like 2
15 minutes ago M.L sa:

En liten doldis är Scientific anglers air cel, deras billigaste lina men riktigt bra tycker jag. Har den både i klass 4 och 5, tillsammans med Cortland 444sl har den blivit min favorit.

Kanske inget för riktig långkastning men runt 20-22 meter tycker jag inte är några problem.

Med det priset och prestandan förstår jag inte riktigt hur de (SA) kan sälja linor med liknande tapering för runt 7-800kr, har provat tex mastery trout och den känns inte ett dugg bättre/annorlunda fast den koster mer än det dubbla.

Ok, tack för det tipset. Man behöver nån annans synvinkel med på linor då ja bara snöat in på Rio Gold, men anser att det e lite mycket pengar för o testa på en lina OM den funkar för mig. SA-linan låg ju vettigt i pris så det kan man ju slänga ut för o testa.

2 hours ago ringh24 sa:

Så med den går det inte att fiska streamer osv??

Mycket allround lina, funkar bra för streamers med, så länge de inte är för stora och tunga. Är relativt tung, men stabil även med överhäng, kastar riktigt långt med denna. Passar dock bäst för torrt och små flugor i inte alltför mkt vind... En av mina favoriter, dock brukar jag köra minst en klass lättare, eftersom den egentligen är gjord för underhanskast och är därmed tung.

9 hours ago ringh24 sa:

Ok, tack för det tipset. Man behöver nån annans synvinkel med på linor då ja bara snöat in på Rio Gold, men anser att det e lite mycket pengar för o testa på en lina OM den funkar för mig. SA-linan låg ju vettigt i pris så det kan man ju slänga ut för o testa.

Rio Gold har jag haft förut och den är fin, men tycker inte att den skjuter lika bra på kort distans som Air cel eller 444sl gör.

Förresten, angående streamers så funkar det bra med dessa båda linor, så länge det inte är några monster du tänker kasta så klart. Inte ofta jag fiskar streamer men ibland åker någon mindre woolly bugger eller zonker på, streamerkrok 10 och förtyngd med guldhuvud är inga problem om man bara har lite kortare/kraftigare tafs.

Har en massa fluglinor lite överallt och tänkte sortera bland dessa lite… MEN… jag har slarvat med att anteckna vilken lina som är vilken… vissa tillverkare är snälla och markerar linan, men nu har jag en hel del där jag enbart vet vad det är för klass och färger på dessa. 

Finns det någon hemsida eller liknande som man kan få hjälp av när man vill identifiera vad det är för lina man har?

1 hour ago M.L sa:

Rio Gold har jag haft förut och den är fin, men tycker inte att den skjuter lika bra på kort distans som Air cel eller 444sl gör.

Förresten, angående streamers så funkar det bra med dessa båda linor, så länge det inte är några monster du tänker kasta så klart. Inte ofta jag fiskar streamer men ibland åker någon mindre woolly bugger eller zonker på, streamerkrok 10 och förtyngd med guldhuvud är inga problem om man bara har lite kortare/kraftigare tafs.

Ok ja air cel ligger bra till nu och i streamer-väg är det det du skrev ja fiskar med. Men bra o veta att det funkar med det då man inte alltid hittar fisken på utan :) Då får det bli en beställning på air cel på jobbet ikväll när man får tråkigt framför datorn 

Angående linidentifiering så är en bra dellösning att köpa en gramvåg. Med den väger du upp kokain och linklumpar med samma elegans. Jag tänker inte göra reklam genom att berätta att jag köpt en liten bra våg på flugor.se för det får du ta reda på själv.:P

Det svåra är att mäta upp rätt längd linklump och att sedan få den ca 9 m långa ormen att samsas med lilla vågen. Jag löste detta på ett tillräckligt bra sätt genom att dricka en liter mjölk. Klippa förpackningen så jag fick ca sju centimeter höga sidor. Därefter tvätt å tork. Vips hade jag skapat en duglig vågskål. Eftersom själva vågen (det finns andra vågar) har en sk TARAfunktion kan du få mjölkpaketets vikt att räknas av automatiskt, så displayen ger dig rätt vikt direkt.

Lite pilligt är det faktiskt ändå men övning ger färdighet. En bit tape eller två och ett par fästjack skurna i kartongsidan underlättar. Börja öva på något litet föremål av känd vikt, en baby, kattunge  eller kanske en välkänd fluglina.

Det andra hjälpmedlet är en mikrometer (tror jag det heter)

Lycka till //i

Edited by Ingemar
3 hours ago ringh24 sa:

Ok ja air cel ligger bra till nu och i streamer-väg är det det du skrev ja fiskar med. Men bra o veta att det funkar med det då man inte alltid hittar fisken på utan :) Då får det bli en beställning på air cel på jobbet ikväll när man får tråkigt framför datorn 

Ska kanske nämna att det är den nya varianten av Air cel jag använder, den är gul. Den äldre var väl blå om jag inte minns fel, vet inte om det är någon annan skillnad än färgen på dem...

https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2344&cPath=130_43_89

2 hours ago M.L sa:

Ska kanske nämna att det är den nya varianten av Air cel jag använder, den är gul. Den äldre var väl blå om jag inte minns fel, vet inte om det är någon annan skillnad än färgen på dem...

https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2344&cPath=130_43_89

Mistpool är bra o handla från? Har för mig ja läste nåt om lång leveranstid, dålig kontakt vid fel osv.

1 minute ago Bigsalmon sa:

Mistpool har alltid levererat som förväntat. Jag har dock aldrig behövs reklamera något, så om den biten vet jag inget.

Ok, men det låter ju bra. Då lägger man nog en beställning ikväll från jobbet när man får tråkigt :D

SA Air Cel är bra i klassningen så till klass 5 spö köper ja en klass 5 lina?? Vilket ja hoppas på nu för nu är den beställd. Får vi hoppas den möter mina förväntningar på lina och att man kommer lite längre med bra presentiation av flugan :)

Edited by ringh24
47 minutes ago M.L sa:

Jag upplever dem som "rättklassade" Har du inget extremt styvt/mjukt spö så är det nog bara att köra på en femmas lina.

Ska sitta på ett Sage z-axis och det e ju varken extremt åt nåt håll så då borde den passa som handen i handsken.

• 1 month later...

Hej då ska jag ge dig ett tipps på den bästa lina jag kört på flyt, och jag har testat en uppsjö av linor i olika klasser och fabrikat. För tillfället fiskar jag med klass 6 evotec cast m/f spö. Den senaste linan jag körde med heter distance presentation och den säljs för låga priset 199kr av Skandinavian fly lines på nätet. Jag använder mig av den som är klassad 6/7 till mitt set. Coationen ar grym, klumpen ca 10 meter och vill du trycka ut långa cast på 20 till 25 meter går det förvånad lätt och precist. Linan lägger sig väldigt rakt över vattnet. Skulle du testa den till ditt 5 spö skulle jag kört på 5/6 linan. Lite mer vikt med spöet kommer fixa det galant. Ända linan från kända märken som kan mäta sig är rio Gold. Väl värt ett test enligt mig. Lycka till. Mvh calle

• 4 weeks later...
På 2016-09-26 at 21:23 carldy sa:

Hej då ska jag ge dig ett tipps på den bästa lina jag kört på flyt, och jag har testat en uppsjö av linor i olika klasser och fabrikat. För tillfället fiskar jag med klass 6 evotec cast m/f spö. Den senaste linan jag körde med heter distance presentation och den säljs för låga priset 199kr av Skandinavian fly lines på nätet. Jag använder mig av den som är klassad 6/7 till mitt set. Coationen ar grym, klumpen ca 10 meter och vill du trycka ut långa cast på 20 till 25 meter går det förvånad lätt och precist. Linan lägger sig väldigt rakt över vattnet. Skulle du testa den till ditt 5 spö skulle jag kört på 5/6 linan. Lite mer vikt med spöet kommer fixa det galant. Ända linan från kända märken som kan mäta sig är rio Gold. Väl värt ett test enligt mig. Lycka till. Mvh calle

Supertack för den infon den linan ska ja absolut kolla upp. 

9 hours ago ringh24 sa:

Supertack för den infon den linan ska ja absolut kolla upp. 

Kan bara hålla med Carldy ang Distance Presentation. Jag har samma lina fast med deep tip till HÖ och det är ett fruktansvärt bra drag i den och väldigt fin coating. Och priset ....:D