Jump to content
Edgeforum

Linor till kust

Recommended Posts

Jag har kört combon GL LPXe RS #7 med en Coastal #7 under många år och vill nu utöka linarsenalen. Vill ha en flyt 7:a till det kalla grundvattenfisket samt en intermediate 8:a för att tackla hård vind. Nu är som bekant inte AFTM systemet längre att förlita sig på så vi får gå efter klumpvikt. Klumpen på en Coastal 7:a ska väga 17g. Flytlinor jag har funderat på är Scientific Anglers Big Fly Taper samt Guideline Highwater Evolve. Provade nyligen en Airflo 40+ flyt men den föll tyvärr ej mig i smaken. Även om Coastal är en kanonlina i mitt tycke så skulle det vara kul att prova en ny intermediatelina. Har då kikat på Guideline Camo Pro och Vision Kust. Tips mottages tacksamt!

Snowbee Neutral Density är min favorit intermediate på kusten. Diametern känns väldigt tunn för klassen och jag tror det är mycket detta som gör att kastegenskaperna är såpass bra. Tycker den är ganska lik Camo Pro som också har lite längre klump och funkar kalas. Cortland Clear Camo är inte heller dum men sjunker lite för snabbt för min smak. Flytlina finns det ju mängder att välja på, en basic-wf typ air cel, Gl force, Cortland 444 funkar kanske kan vara nåt att utgå från? En vanlig sjua klarar ju att vända över ganska rejäla flugor med lite anpassad tafs.