Jump to content

Lämmeln åt upp korken

JonteG
 Share

Recommended Posts

Under en av fjällturerna i sommras åt lämmeln upp halva korkhandtaget och butten. Hade ställt ställt två spön mellan några stenar och på morgonen var ena spöet halvt uppkäkat.

Beställde nytt korkhandtag och butt från Hi Level, skar bort gamla korken med brytbladskniv och kokade lös rullfästet. Limmade nya handtaget med epoxi. Total arbetstid ungefär en timma. Blev över förväntan bra.

IMG_2563.JPG

IMG_2565.JPG

IMG_2567.JPG

• Like 7

Snyggt Jonas! 

Jag har också råkat ut för det där. Hade ställt ena spöt åt sidan och gick och fiskade en sväng. När jag kom tillbaka hade sorken smakat på korken men framför allt gnagt av linan på flera ställen :(.

Fyndade själv ett 3-delat Lpxe 12'6" 7/8 med tråkig kork och rullfäste. Byggde nytt handtag och satte nytt rullfäste så blev det betydligt roligare :)!

Hade planerat att drilla in det med en Ammarnäsöring nu, men sjuka barn satte stopp för det...

/Tobias B

Före:image.jpeg

Limma korkringar:image.jpeg

Färdigt:image.jpeg

Edited by Tuben
  • Like 3

Har också planer på att bygga om några enhands till tvåhands. Små grabbarna är lite sugna att testa tvåhands, kanske med OPST-klumpar. Blir ett Micro-skagit vinterprojekt..

Törs man sätta holken på spöet i borrmaskinen. Vill forma om övre handtaget på mitt 12,6 ACT4. Det är liksom jämntjockt nu, vill göra det lite smalare framtill, som på ditt LPXE ungefär.

• Like 1

11 hours ago JonteG sa:

Har också planer på att bygga om några enhands till tvåhands. Små grabbarna är lite sugna att testa tvåhands, kanske med OPST-klumpar. Blir ett Micro-skagit vinterprojekt..

Törs man sätta holken på spöet i borrmaskinen. Vill forma om övre handtaget på mitt 12,6 ACT4. Det är liksom jämntjockt nu, vill göra det lite smalare framtill, som på ditt LPXE ungefär.

Pm!

På 2016-09-07 at 07:50 JonteG sa:

Under en av fjällturerna i sommras åt lämmeln upp halva korkhandtaget och butten. Hade ställt ställt två spön mellan några stenar och på morgonen var ena spöet halvt uppkäkat.

Beställde nytt korkhandtag och butt från Hi Level, skar bort gamla korken med brytbladskniv och kokade lös rullfästet. Limmade nya handtaget med epoxi. Total arbetstid ungefär en timma. Blev över förväntan bra.

IMG_2563.JPG

IMG_2565.JPG

IMG_2567.JPG

Snyggt! Lyckades du trä på det nya handtaget, rullfästet och butten bakifrån? Fyllde du upp utrymmet i handtaget med epoxy? 

@ bowmore, jag fick fila upp hålet lite grann i korken för att kunna trä på delarna bakifrån. det blev ganska tight passning faktiskt. Limmade sen rikligt med epoxy. Rullfästet hade en hylsa inuti, så det passade mot klingan.

Edited by JonteG
  • Like 1