Jump to content

Nytt klass 6 spö för 5000kr.

Recommended Posts

Hej. 

Ska utöka spö arsenalen och är på jakt efter en ny sexa. Är beredd på att lägga 5000kr för ett nytt spö. Problemet är att det finns massvis med spö runt den pengen. Gillar full flex spö samt märket loop. Har kollat in Loops nya evotec cast medium/fast som verkar trevligt, sen har vi nya Scott flex serien som också verkar bra. Vad hade ni siktat in er på?

Mvh

Har hittat en recension på evotec cast serien dock skriven på tyska men med google translate får man lite grepp om dem.

medium serien: http://www.fliegenfischer-forum.de/loopevoteccast1.html

medium/fast: http://www.fliegenfischer-forum.de/loopevoteccast3.html

och fast: http://www.fliegenfischer-forum.de/loopevoteccast2.html

Provkastade det bara som snabbast i våras men jag vill minnas att det jobbade djupt ner i klingan, det var långt ifrån toppigt. Det jag minns mest va hur lätt det kändes och hur lättkastat det var, kändes inte som en sjua :)

Staffan kan nog beskriva spöt mer i detalj! 

Jag har ett evocast mf dock en fyra. Det är rätt rappt och rätt likt andra snabba spön på marknaden. Långt ifrån full flex. Har även ett pågående reklamationsärende på det spöt. Korken hade flera hål stora som ärtor fyllda med filler. Väntat sen mitten av maj på en ny del lär komma snart har jag blivit lovad. Så kolla finishen i butik före du köper...

Mitt kanske var ett måndagsex. Fast att jag får vänta 4-5 månader på en ersättningdel talar emot det eftersom reservdelarna verkade vara slut. Hursomhelst kan du ju kolla spöt före du köper det så inga problem där inte. Problemet som jag ser det är ju mer det att du letar efter ett fullflexspö,men är sugen på ett evocast mf som är snabbt. 

7 minutes ago Foam sa:

Mitt kanske var ett måndagsex. Fast att jag får vänta 4-5 månader på en ersättningdel talar emot det eftersom reservdelarna verkade vara slut. Hursomhelst kan du ju kolla spöt före du köper det så inga problem där inte. Problemet som jag ser det är ju mer det att du letar efter ett fullflexspö,men är sugen på ett evocast mf som är snabbt. 

Jag har hört detta på flera ställen nu, att cast är snabbt. Jag letar efter en #7 att använda på kusten, därmed vill jag gärna ha den lite rappare. Den andra anledningen är att jag vill kunna använda spöt med en #8 eller #9 lina och kasta lite med i lokala älven (som är pytteliten, mitt på sommaren är det lite vatten och det är finlir med småflugor). Så jag kanske ska nöja mig med mf.

21 hours ago carldy sa:

Hej. 

Ska utöka spö arsenalen och är på jakt efter en ny sexa. Är beredd på att lägga 5000kr för ett nytt spö. Problemet är att det finns massvis med spö runt den pengen. Gillar full flex spö samt märket loop. Har kollat in Loops nya evotec cast medium/fast som verkar trevligt, sen har vi nya Scott flex serien som också verkar bra. Vad hade ni siktat in er på?

Mvh

Nya Guideline Fario Classic är ju ganska mjuka men ändå men en hel del kraft i sig. 1000:- billigare än Evotec cast så prisvärt får det väl sägas vara också. Kan du tänka dej en femma har jag ett till salu :)

Edit:

Det kryllar ju inte av spön med fullflex och de som finns brukar vara dyra. Ett alternativ är att köpa en mf #5 (som det finns massor av) och dra på en lite tyngre lina. Många verkar rädda för att prova andra linklasser än den som står på spöt men en klass upp eller ner är inga problem för spöt och ibland får man riktigt trevliga överraskningar när man provar. Jag har ett Scott Radian klass 6 och till det spöt är föredrar jag linor i klass 5 helt klart.

Edited by M.L

Ett jobbigt problem är att spöna inte finns tillgängliga i min stad att känna på så jag får beställa via nätet och det är lite jobbigt när man inte vet vad man får för 5 pix. Jag har idag ett loop xact klass 6 som jag vill byta upp mig från och vad jag kan läsa mig till ska evotec cast ha liknande progressiva aktion som xact? I min värld känns xact som ett full flex spö, så för mig är evotec cast kanske rätt. Först tänkte jag köpa ett fario, men efter jag känt på det på xxl blev jag fundersam, kändes inte alls som jag hade tänkt mig. 

2 hours ago carldy sa:

Ett jobbigt problem är att spöna inte finns tillgängliga i min stad att känna på så jag får beställa via nätet och det är lite jobbigt när man inte vet vad man får för 5 pix. Jag har idag ett loop xact klass 6 som jag vill byta upp mig från och vad jag kan läsa mig till ska evotec cast ha liknande progressiva aktion som xact? I min värld känns xact som ett full flex spö, så för mig är evotec cast kanske rätt. Först tänkte jag köpa ett fario, men efter jag känt på det på xxl blev jag fundersam, kändes inte alls som jag hade tänkt mig. 

Var det "gamla" Fario eller Fario Classic? Har ägt/äger båda och dom skiljer sig en del i aktionen. Classic är rätt likt Evotec cast mf fast lite mjukare medans gamla modellen har en styvare topp och är mjukare nära handtaget.

Då blev det till slut en beställning på evotec cast m/f en sexa. Nu har jag två nya spön att testa till helgen då jag även köpt ett scierra brook klass 6 som kommer få agera extra spö, dock blev jag imponerad av känslan samt bygget på det spöet för strax under 2000 spänn.

• Like 1
28 minutes ago carldy sa:

Då blev det till slut en beställning på evotec cast m/f en sexa. Nu har jag två nya spön att testa till helgen då jag även köpt ett scierra brook klass 6 som kommer få agera extra spö, dock blev jag imponerad av känslan samt bygget på det spöet för strax under 2000 spänn.

Fan så nice. Återkom när du testat CAST!

• Like 1
På 2016-09-09 at 20:21 Nilsson sa:

Provkastade det bara som snabbast i våras men jag vill minnas att det jobbade djupt ner i klingan, det var långt ifrån toppigt. Det jag minns mest va hur lätt det kändes och hur lättkastat det var, kändes inte som en sjua :)

Staffan kan nog beskriva spöt mer i detalj! 

Jag har sjuan hemma och håller med om att det känns lätt och smidigt för att vara en sjua. Sexan kan jag inte uttala mig om men den är säkert också trevlig. Jag har också kastat mycket med #5 i F, min upplevelse är att det är större skillnad mellan M och MF än mellan MF och F, om det kan vara till någon hjälp :)

Allt gott

Staffan

• Like 1
9 minutes ago Staffan Dahlbom sa:

Jag har sjuan hemma och håller med om att det känns lätt och smidigt för att vara en sjua. Sexan kan jag inte uttala mig om men den är säkert också trevlig. Jag har också kastat mycket med #5 i F, min upplevelse är att det är större skillnad mellan M och MF än mellan MF och F, om det kan vara till någon hjälp :)

Allt gott

Staffan

Om du fick jämföra CAST och Cross S1? Vad skulle du säga skiljer dem åt?

Har kört en Evotec Cast Fast 9' #6 tillsammans med en Arctic Silver WF6I lina och en Opti Dry Fly rulle till havsöringen nu ett tag. Grymt skön kombo så det spöt rekommenderas å det varmaste. Ska skriva lite om spöt i testaren längre fram. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa medium/fastvarianten än.

• Like 1

Fick hem spöet idag och har klämt och känt på det, känns som ett riktigt fint spö. Klingan är riktigt lätt och det känns ganska mjukt när man "fäktar" med det i luften vilket jag föredrar. Ska testa det i strömhult om ett par dagar och återkommer med lite mer info om spöet i skarpt läge så att säga.

6 hours ago Einarsson sa:

Om du fick jämföra CAST och Cross S1? Vad skulle du säga skiljer dem åt?

Castspöna är riktigt trevliga att kasta med, och kostar 3000 kr mindre. Mycket spö för pengen, även om 5000 kr också är en slant. Crosserien mer påkostad, känns möjligen lite gedignare. Tuben också mer påkostad men tuben skiter åtminstone jag i, den hamnar i en skrubb och spöna i en rod and reel bag. Vad beträffar kastegenskaperna skiljer sig spön åt mellan linklasserna så det blir svårt att göra en generell jämföradelse. Cross S1 #6 har jag alltid gillat och håller det som ett ypperligt allroundspö med fin MC aktion och MF tempo, 796 likaså. Evotec Cast 796 känns smidig och lätt och är trevlig att kasta med. Cast i #6 har jag bara dängt med på mässan och jag minns inte. Men det ska beställas för jag tror det är bra. 

Over and Out

Staffan