Jump to content

Nytt klass 6 spö för 5000kr.

Recommended Posts

Har varit och kört lite "se dum ut kasta på gräsmattan" med spöet idag. Grymt lättkastat spö. Körde med en deep rulle 5/6 samt en lina med 10 metersklump. Jag är ingen långkastare och ligger på runt 20 meters kast, det kom jag upp i med även detta spö utan större ansträngning. Jag har svårt att hålla så mycket lina (20 meter + )i luften, men behärskar man det finns det mer tryck i klingan för att daska ut hela linan utan några problem. Jag tycker spöet jobbar från 3/4 av klingan och det gillar jag. Ett lättkastat spö helt enkelt med drillkänsla. Tummen upp än så länge. 

• 2 weeks later...

Hej. Nu har jag varit och kört en helg i strömhult med nya spöet loop evotec cast 6 m/fl och tänkte skriva lite tankar om spöet till er. Spöet känns lättare en det 89g som angivs. Vid kasten skulle jag vilja säga att kraften byggs upp 3/4 ner i klingan. Långa kast om man nu är ute efter det går såklart, men något säger mig att kanske fast modeller är mer anpassad på det. Drillkänslan är fantastisk, landa en fin bågar 6.4kg och då var det spö böj ner i handtaget, go känsla. Kvalitet och bygget är bra, korken skaver lite första gångerna men brukar jobbas bort. I det hela kan jag tycka 5000kr är mycket för ett spö (har haft spö för max 3000kr tidigare som varit bra, xact, blueline, lpxe, scierra stonefly, brook). Nu gick jag upp i mina ögon till ett "premium spö" och jag gillade och flugfiske är bland det roligaste jag vet och kände att det var värt det. Hoppas ni fickan lite hjälp om ni är i valet och kvalet, fråga om ni har någon fundering bara. Mvh

Edited by carldy
  • Like 2
På 2016-09-10 at 12:34 carldy sa:

dålig kvalitet på korken låter ju sådär, man kanske ska titta på andra märken. Vill inte köpa begagnat söker nya modeller på marknaden. Tips på andra spön där man får mycket för pengarna mottages gärna.

Ja köpte mig ett Hardy Shadow, en bit ifrån din tänkte budget, men jag vart överraskad vilken kanon det va. Medium/fast med grym känsla i. Drillade fisk som senast på det för 1 timme sen o det är sjukt skönt o drilla på.