Hoppa till innehåll

Frigolit e.d. till flytringsdyna - var köpa?


Bigsalmon

Recommended Posts

Jag har fått punka på sittdynan på flytringen och funderar på att byta ut den mot en frigolitbit i stället. Var köper man lämpligt material?

Jag har sett att på t.ex. äldre Fat Cat är det inte "vanlig" frigolit som lätt smular sig, utan ett material som påminner om förpackningsplast. Det materialet är att föredra, men kanske är svårt att hitta i lösvikt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Foam sa:

Vad är förpackningsplast för något?!?

 

Sådan plast du slår in ömtåliga föremål i när de ska skickas. Eller som du får glasföremål inslagna i när du köper dem. Några millimeter tjock, lite töjbar, innehåller mycket luft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago stefan biehl sa:

Kan du inte plasta in hela frigolit skivan för extra hållbarhet.

Tänker typ vanlig plastfolie eller pallplast. Snurra 10 varv och skapa en några mm plastakickt runt allt?

Körde bygg frigolit länge i min u båt fr att komma upp.

Smart! Så kan man förstås göra. Nackdelen är väl att det vatten som ändå letar sig in i plasten ligger och bidrar till ev mögelbildning.  Samtidigt så kom jag på att så länge frigoliten är innesluten i facket för dynan på flytringen kommer den yttre påverkan vara försumbar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago stefan biehl sa:

Är der dragkedje fack eller öppet? 

 

Så du slipper mäska med frigolit kulor? :)

Idag är det uppblåsbar dyna, så "ingången" är bara ett hål, lite större än ventilen på blåsan. Om jag får tag på lämplig frigolit eller annan flytplast blir jag tvungen att sprätta upp en söm, få dit den nya dynan och sedan sy ihop igen. Då kan jag samtidigt täta det gamla hålet så att frigoliten och dess beståndsdelar hålls på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp inte vit frigolit. Köp de rosa eller blå isoleringsblocken. https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474

De är dyrare, styvare, ythårdare och släpper inte så mycket material och har en helt annan hållfasthet.

För ökat styvhet kan man även lamineringslimma. Först en tunn kvadrat, (kontaktlim?) sättlim som proffsisolerare nyttjar, eller PVA-lim till nästa kvadrat vriden 90 grader osv till önskad tjocklek / sitthöjd. Men det tar tid att få allt torrt och stabilt, särskilt ett vattenbaserat lim som skall avdunsta mellan två helt täta ytor.... Bind många flugor under väntetiden.

Silvertape är ju annars ett lysande material för att ytförstyva olika sorters frigolitblock. Vi använde alltid det till våra stora spelbräden som vi byggde på den konflikt- och figurspelsklubb jag en gång deltog i. Det var en skön plats där allt styrdes av tärningar i ljuva färger. Och nördarna på EDGE skulle där ha framstått som helt normala.:P.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Ingemar sa:

Köp inte vit frigolit. Köp de rosa eller blå isoleringsblocken. https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474

De är dyrare, styvare, ythårdare och släpper inte så mycket material och har en helt annan hållfasthet.

För ökat styvhet kan man även lamineringslimma. Först en tunn kvadrat, (kontaktlim?) sättlim som proffsisolerare nyttjar, eller PVA-lim till nästa kvadrat vriden 90 grader osv till önskad tjocklek / sitthöjd. Men det tar tid att få allt torrt och stabilt, särskilt ett vattenbaserat lim som skall avdunsta mellan två helt täta ytor.... Bind många flugor under väntetiden.

Silvertape är ju annars ett lysande material för att ytförstyva olika sorters frigolitblock. Vi använde alltid det till våra stora spelbräden som vi byggde på den konflikt- och figurspelsklubb jag en gång deltog i. Det var en skön plats där allt styrdes av tärningar i ljuva färger. Och nördarna på EDGE skulle där ha framstått som helt normala.:P.

Precis! Problemet med de sk XPS-blocken var att de bara finns att köpa online och inte i varuhuset. Iaf enligt webbsidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller via the Salmonfishing Forum som jag just gästade för att få info om en rulle som hade fräckheten att bråka med en EDGEkollega.

Det brittiska forat fyllde min skärmvärld med TA DA!: erbjudanden om blå frigolit från ByggMax i Halmstad :D.

Vi har en mula på Edge. :ph34r:B) eller så är Royal Navy "going light" vid Scapa Flow.

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Flugan85 sa:

Alla som jag annars känner vill ju dock gå från blocken och vill ha uppblåsbart för dom blir så jävla otympliga annars:)

 

 

Jag vet, och det gäller mig också. Nu är grejen att jag har en ring med trasig dyna och det går inte att få tag på en ny. Känns onödigt att lägga 4000 spänn på en ny ring när jag har en som går att åtgärda. Sittdynan är fortfarande OK, så det blir bara ryggstödet som blir massivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Silverbågen sa:

Har du kollat med FlyDressing...tror att de kan få fram en ny uppblåsbar dyna åt dig...

..men sökandet efter den optimala cellplasten och stället att inhandla den på kanske e halva grejen..;)

TearAid är ett annat koncept som brukar funka när olyckan varit framme..

/S

Det här är en gammal Imagoring och dessutom en prototyp, så jag tror inte Flydressing kan hjälpa mig. Men tack ändå för tipset! :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok..tyckte jag läste gammal FishCat i nåt av de första inläggen...ser dock nu att du bara refererade till FishCats cellplastdynor..

Om måtten stämmer någorlunda kanske det inte är så viktigt med vilket fabrikat det är på dynan...

/S

Redigerad med Silverbågen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Silverbågen sa:

 

 

http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/124013/MODELLPOLYSTYREN_70X100CM.html?prdc=FOAM10MM

kanske kan vara något för den som vill pyssla lite...

/S

Nja, det kostar ju som en begagnad ring... :P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, jag har med framgång använt bubbelplast som man får kring ömtåliga saker när  man får paket på posten el köper en tv. Det finns sorter som är lite kraftigare och har lite större bubblor. Funkar fint, kan tänka mig att man kan använda småbubblig o lägga flera lager.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Barkarby sa:

Hej Johan, jag har med framgång använt bubbelplast som man får kring ömtåliga saker när  man får paket på posten el köper en tv. Det finns sorter som är lite kraftigare och har lite större bubblor. Funkar fint, kan tänka mig att man kan använda småbubblig o lägga flera lager.

Haha, det låter nästan som ett skämt, men jag gissar att det inte är det...?

Om man bortser från att det är ganska ömtåligt borde det vara lätt att fylla på i facket där originaldynan suttit tills det blir bra. Man behöver kanske inte ens vika, utan kan bara trycka på tills det är fullt.

Bra idé som fick igång tankeverksamheten. Tack för den! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Expanderskum till byggen är lätt att fylla på. :D

Grannen och jag skulle täta en liten springa mellan våra garage. Han plockade fram en aerosoltub och började ivrigt skaka. Sedan sprutade vi meddelst en tunn slang in bubbelmassan mellan husen. Efter ett par minuter bågnade springan och jag är övertygad om att garagen separerade några centimeter  också. Vi fick fram lieblad och bågfilsblad för att tömma springan från det monster vi frisläppt.

Det är alltså väldigt effektivt. Tätande, Lufttätt. Formbart med kniv och fil efter ca 30 min. Och helt okontrollerbart för den ovane.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...