Jump to content
Sign in to follow this  
Freak

Vilken korv?

Recommended Posts

Körde ica smal kabanoss i helgen. 

Korven inehåller 89%kött.

Big salmon gillade dom och bytte bort sina "svensk grillkorv från scan" snabbt när han fick chansen.

Bra med smal korv för att slippa "halvrå" korv i mitten.

5korvar av 5 möjliga ;)

(Ja dom säljs i 5 pack )

• Like 3

10 minutes ago stefan biehl sa:

Big salmon gillade dom och bytte bort sina "svensk grillkorv från scan" snabbt när han fick chansen.

5korvar av 5 möjliga ;)

(Ja dom säljs i 5 pack )

Fint med lite omdömen på korv man inte testat!

1 hour ago stefan biehl sa:

5korvar av 5 möjliga ;)

(Ja dom säljs i 5 pack )

Yes, de var bra! Hög köttmängd ger bättre tuggmotstånd, bättre mättnad och bättre matkänsla.

De korvarna jag hade med mig kommer inte få följa med flera gånger. Ingen vidare smak eller konsistens. Och så var de så jävla varma... :P

Jag fortsätter:

Smala chorizo på Willys (inte Willys eget märke). 95% köttmängd, ganska hårda, lagom styrka. Egentligen bara positivt. Kanske lite dyra: 60 spänn för tio korvar.

Någon som har tips på varmkorv som inte innehåller lika mycket konserveringsmedel och skit som Bullens? 

Helst i en konservburk för att kunna värma direkt på gasolbrännaren. 

9 minutes ago Cyklisten sa:

När det gäller korv som tilltugg, så gillar jag Forbondekorv från Björks i Färila.

Opus Magnum skulle jag vilja kalla den korven, den är... helt sagolik!

• Like 1

16 minutes ago Hannu sa:

Någon som har tips på varmkorv som inte innehåller lika mycket konserveringsmedel och skit som Bullens? 

Har generellt ganska dålig koll på just konservkorv men det finns lite olika, Sibylla, Lithells, Nyhléns, och Scan är de jag kommer ihåg att jag sett på burk, bortsett från bullens då. Hur de är innehållsmässigt mot Bullens låter jag vara osagt :)

Jokkmokks Rökeri har en korv med entrecôte och västerbottensost men den går inte att få tag på här nere. Den är faktiskt larvigt god. Jag får vänta till nästa sommar tills nästa gång. Annars ska det vara stark korv med mycket kött i. Ibland fuskar jag med ölkorv som substitut när jag inte pallar att grilla. 

• Like 2

4 hours ago Hannu sa:

Har också sökt detta. I  t.ex. Tyskland finns det ekologiska konserverade korvar, men har tyvärr inte sett dem här. Nackdelen, med dessa är glasburkar pga av tyngd och stötkänslighet. Men brukar köpa på mig några burkar och ta hem då jag är nere förutom några backar öl.:P

Undrar förresten om det är så hälsosamt att värma konservburkar direkt på brännaren, har inte insidan ett skikt av BPA eller liknande som antagligen frisätts ännu enklare vid uppvärming ?

Edited by Isoperla

1 hour ago Bob sa:

Jokkmokks falukorv! 

Ohotad etta! :)

+1 på den!

Svårigheten är att välja original eller basturökt (så jag brukar köpa båda). :)

• Like 3

Jag har börjat släpa med mig ett isterband eller två samt ett paket Ramselebacon (Trångsvikens chark): dödlig kombo!

• Like 1

12 hours ago moonshadow sa:

+1 på den!

Svårigheten är att välja original eller basturökt (så jag brukar köpa båda). :)

+1 från mig också men jag föredrar den hemma i semesterköket tillsammans med stuvade makaroner. Egentligen behöver jag inte äta något annat när jag är uppe där. Helst den basturökta förresten.

• Like 1

10 hours ago Redbeeerd sa:

Jag har börjat släpa med mig ett isterband eller två samt ett paket Ramselebacon (Trångsvikens chark): dödlig kombo!

Ramselebacon... Utan tvekan det bästa baconet inom detta lands gränser!

• Like 1

19 hours ago Isoperla sa:

Har också sökt detta. I  t.ex. Tyskland finns det ekologiska konserverade korvar, men har tyvärr inte sett dem här. Nackdelen, med dessa är glasburkar pga av tyngd och stötkänslighet. Men brukar köpa på mig några burkar och ta hem då jag är nere förutom några backar öl.:P

Undrar förresten om det är så hälsosamt att värma konservburkar direkt på brännaren, har inte insidan ett skikt av BPA eller liknande som antagligen frisätts ännu enklare vid uppvärming ?

Har faktiskt tänkt samma sak angående burkens insida.

Man kanske får bita i det sura äpplet och ta med sig en mindre kastrull för korv-värmningen.

Då öppnar sig en annan möjlighet.....att hitta korv med bättre kvalitet.

13 hours ago MathiasL sa:

+1 från mig också men jag föredrar den hemma i semesterköket tillsammans med stuvade makaroner. Egentligen behöver jag inte äta något annat när jag är uppe där. Helst den basturökta förresten.

Tycker faktiskt den är för god för att tillaga! Äter den helst rå! :)

• Like 1

Typ alla korvar från  rosashandel i Löttorp på Öland : )   favvo ostkorv ost o chilli grillare cabanossi ...  ölandskorv