Jump to content
Sign in to follow this  
Mathias Nilsson

Mat på fisketuren

Recommended Posts

Såg att det diskuterades korv i en annan tråd här... Men inte alltid man har lust att fixa eld och sätta sig till ro för det!

Vad brukar ni ta med eller fixa till för käk på fisketuren?

Själv beror det på väder och längd på turen såklart. Ibland bara kaffe och ett choklad, men oftast några mackor, en öl och en termos kaffe!

Blir det en trip utan eld så är det kallkorv som gäller matmässigt!

Just now Nordin sa:

Blir det en trip utan eld så är det kallkorv som gäller matmässigt!

Kallkorv...? Har jag som skåning missat något, eller är det helt vanlig "grillkorv" som du käkar kall?

Eller varför inte göra som en härlig trollare och klämma en kall tub med risgrynsgröt?

Fiske ska inte vara en njutning, det ska vara ett hårt slit, ett jobb, ett lutherskt elände!:rolleyes:

Edited by Henka

Just now Mathias Nilsson sa:

Kallkorv...? Har jag som skåning missat något, eller är det helt vanlig "grillkorv" som du käkar kall?

Är jag hemma och det vankas finmiddag (korv) så äts minst 70% av korven upp före den är stekt, dvs kallkorv :)

Bäst är falukörven att äta kall, bara att ta en stor tugga och mumsa i sig

• Like 1

1 minute ago Henka sa:

Eller varför inte göra som en härlig trollare och klämma en kall tub med risgrynsgröt?

Haha, det där käkade jag ibland när jag jobbade som väktare. Stressigt, och då kunde man klämma i sig en tub under tiden man körde bil... Numera får risgrynsgröten hålla sig till juletid! 

Kall kryddig korv eller torkat kött å en öl eller mackor och kaffe. Brukar inte ha tid att mys elda:)

Hls Magnus

Oftast blir det vanliga mackor, men av och till wraps med t.ex. pulled pork eller dylikt om det inte finns tid att göra upp eld eller starta gasköket.

Om jag inte behöva mättas under en längre period så brukar jag ha med mig en jävla massa morötter. Gött att gå och tugga på och det mättar rätt bra ändå. Tycker jag iaf.

Kan tipsa om Ikeas wok panna hållt massa tirer trots teflon beläggning och öppen eld.

Där kan man köra allt från wok till raggmunk,fritera eller köra pasta osv.

Även gansna lätt att ta med.

I så fall blir det ett gäng kokta ägg och till det serverar jag mig själv mycket rikliga mängder Kavli Äkta majonnäs.

Ibland skojar jag till det med räkost på tub istället för majonnäsen. Oavsett vilket pratar vi om kopiösa mängder. :P

Ätande tar ju tid från fisket...så oftast skippar jag matsäcken helt...:)

Oavsett om man bor i tält, stuga eller gör det på turen är det inte så jobbigt att koka pasta. Brukar köra detta som är enkelt, snabbt, gott och mättande.

Pasta (valfri) , en burk pesto (basilika), strimlade soltorkade tomater och parmesan.

En annan snabb variant som jag brukar köra med är en burk Weight watchers linssoppa där jag blandar in antingen kokt wienerkorv eller stekt chorizo. Linser mättar bra och korven ger extra smak, speciellt chorizo naturligtvis.

• Like 1

7 hours ago Isoperla sa:

Oavsett om man bor i tält, stuga eller gör det på turen är det inte så jobbigt att koka pasta. Brukar köra detta som är enkelt, snabbt, gott och mättande.

Pasta (valfri) , en burk pesto (basilika), strimlade soltorkade tomater och parmesan.

En annan snabb variant som jag brukar köra med är en burk Weight watchers linssoppa där jag blandar in antingen kokt wienerkorv eller stekt chorizo. Linser mättar bra och korven ger extra smak, speciellt chorizo naturligtvis.

Det där med pasta låter gott.Måste testa på en fisketur, är ju enkelt.

Jag brukar ha med mig marinerade lammframdel o grilla(Marinad .Vitlök ,olivolja salt o peppar ,rosmarin ,citron ,en skvätt balsam vinäger så det blir lite syra i det.) sen mögelost saint aquer några tomater och lökar samt sallad o en baquett samt en skvätt vin om det blir övernattning .på morgonen blir det kaffe samt apelsinjuice och några grillade chorizo

Edited by Meritaimen

57 minutes ago Meritaimen sa:

Det där med pasta låter gott.Måste testa på en fisketur, är ju enkelt.

Jag brukar ha med mig marinerade lammframdel o grilla(Marinad .Vitlök ,olivolja salt o peppar ,rosmarin ,citron ,en skvätt balsam vinäger så det blir lite syra i det.) sen mögelost saint aquer några tomater och lökar samt sallad o en baquett samt en skvätt vin om det blir övernattning .på morgonen blir det kaffe samt apelsinjuice och några grillade chorizo

Låter ju som en riktig festmåltid, inte dåligt.

• Like 1

Steker hamburgare och lägger dessa i folie. Tar med bröd, dressing, ketchup, senap och lök ibland. Äter sedan dessa kalla mellan öringvaken. Smakar otroligt gott när man är ute och mättar grymt bra :)

Om jag inte har tid att sitta ner och äta, koka kaffe och filosofera lite stannar jag hellre hemma och ser på TV.

• Like 2