Jump to content
Sign in to follow this  
HåkanViskafors

Vilken Bira?

Recommended Posts

Helt novis på det här med öl. Dricker hellre än bra om man säger så!

Nu vet jag (naturligtvis) att man inte skall dricka alkohol - men det finns ju även alkofria alternativ!

Så - till min fråga; Vilken öl gör sig bäst vid strandkanten efter ett välförtjänt fiskepass?

En Oppigårds, Thurbo double Ipa är alltid ett bra val tycker jag - http://www.systembolaget.se/dryck/ol/oppigards-8962903

Är man för dagen sugen på något annat så slår aldrig en vanlig hederlig Norrlands fel - http://www.systembolaget.se/dryck/ol/norrlands-guld-141212

Har man en lång vandring framför sig så brukar jag försöka prångla med mig någon burk iallafall, då brukar det bli dessa, lite mer drag i dom och behöver därför inte bära med mig lika många - http://www.systembolaget.se/dryck/ol/arboga-102-1139212

För mig är det som en skala baserad på behovet av uppfriskning. Jag gillar starkare och mer spännande grejer och hamnar oftast där om det ska drickas hemma i soffan eller på puben, men efter en varm dag i solen med lite svett lackandes i pannan blir det alltid en helt vanlig blaskig lager om jag får välja. Och till den vill jag banne mig ha en kryddig grillad körv. 

(Blir sällan öl om det inte är bilfiske dock, till fjälls tycker jag whiskyn är mer logisk med avseende på vikt och skräpproduktion)

Bor i Skåne och är i Köpenhamn en dag i veckan, vilket gör att jag har fördelen att kunna köpa hem någon öl då och då till vettigt pris. Det finns en vanlig pilsner, som helt enkelt heter Harboe Pilsner, och som jag fastnat för som "vardagsöl". Har alltid tyckt att den är ok och har en bra balans mellan smak, blaskighet och styrka (och inte minst pris - 69 kr/back i flaska).

Under värmeböljan i förra veckan så gav jag mig ut och fiskade lite, svetten rann, insekterna surrade kring nacken och man kände sig sådär allmänt sugen på en dusch! Men hursom, när jag kom hem så satte jag mig på trappan och knäckte en iskall Harboe Pilsner och det var tamejtusan utan tvekan den godaste öl jag druckit...

Drack en Guinness i sky-baren på Guinness bryggeriet efter en varm dag i Dublin en gång, det var också den godaste öl jag druckit...

Så jag tror att det beror på situationen, men som sagt så är en Harboe Pilsner en bra öl som funkar till det mesta!

• Like 1

12 minutes ago Wickhams fancy sa:

Det finns bara en- "Bedarö Bitter" från Nynäshamnsbryggeriet.

Nynäshamns ångbryggeri gör riktigt trevlig öl.

3 hours ago HåkanViskafors sa:

Helt novis på det här med öl. Dricker hellre än bra om man säger så!

Nu vet jag (naturligtvis) att man inte skall dricka alkohol - men det finns ju även alkofria alternativ!

Så - till min fråga; Vilken öl gör sig bäst vid strandkanten efter ett välförtjänt fiskepass?

Det beror ju lite på väder, men en solig dag är nynäshamns Landsortslager inte fel. Även Nya göteborgsbryggeriets starkpilsner är klockren i värmen.

Är det lite kallare så tar jag gärna en porter, varför inte en carnegie?

Efter fisket får det gärna bli något fylligare, kanske en välhumlad DIPA som omnipollos nebuchadnazzar eller varför inte en yeti som är en trevlig imperial stout.

Beror som någon skrev lite på vädret. Är det varmt och soligt passar det enligt min mening bäst med en lager eller pils , t.ex. Mariestad, Augustiner, Eriksberg, Flensburger eller liknande. Vid lite svalare väder föredrar jag en Pale Ale, från t.ex. Gotlands Bryggeri eller en Red Seal. Är vädret riktigt taskigt får man värma sig med en Single malt:P.

Instämmer med ett tidigare inlägg, Bedarö Bitter och Landsortslager...men någon trapist är aldrig fel, då gärna Chimay :) dock blir man nockad av den :D

Jo det är som många skriver även väderberonde för mig, vid varmt lager väder blir det gärna Saku Kuld från Estland eller en Bernard amber lager, lite emellan gärna en Citra pale ale och till maten på kvällen lite mera med beska och då gillar jag Sigtuna Jumbo dubbel ipa och även Ballast point sculpin, Qvänum ambassadör porter funkar fint till chokladkaka när det vankas efterrätt .

Edited by trigger hammer

45 minutes ago Svanberg sa:

Instämmer med ett tidigare inlägg, Bedarö Bitter och Landsortslager...men någon trapist är aldrig fel, då gärna Chimay :) dock blir man nockad av den :D

Guida ett par belgare i forsen hemmavid förra veckan och fick ett färdigt pack med sex olika trappister av dem som vi avnjöt vid stugan i helgen.  Helt fantastiskt goda. Kanske att Achel var den bästa men det hade nog behövts ett målfoto för att avgöra den här gången.

IMG_4300.JPG

IMG_4302.JPG

IMG_4306.JPG

• Like 3

Situationen påverkar förstås valet, men jag har alltid varit svag för tjeckisk pils. Urquell har varit en ständigt återkommande favorit sedan mitten på 80-talet då jag först testade den. Enkelt och okomplicerat (bekvämt). Sedan är det inte fel med en APA eller IPA lite då och då, om man blir bjuden... Säger inte heller nej till öl med vackra namn som knyter an till Stockholms södra skärgård. Instämmer därmed med tidigare talare som lyft Landsort lager och Bedarö bitter ☺️

Min absoluta favorit från nynäshamn är valsvikens vinterporter, men den har jag aldrig druckit vid fiske. Däremot har jag ett gäng på lagring sedan några år :)

Blir nästan lite sugen på att gå ner och gräva i lagringsförrådet nu....

Som nån skrev ...OPPIGÅRDS!! helst 8,5 lr. 8,7 VOL % ALK..MÅSTE susa i palten ..annars kan en drunkna.

• Like 1