Jump to content
Sign in to follow this  
Isoperla

Tjuvfiske

Recommended Posts

Det blir tydligen värre och värre, man undrar också ibland om polisen verkligen vill göra sitt jobb om en utredning bara läggs ned trots pistolhot mot tillsyningsman. I alla fall har några blivit bötfällda för sitt tjuvfiske.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hotfullt-nar-tjuvfiskare-tas-pa-bar-garning

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tjuvfisket-ska-stoppas-myndigheterna-kraftsamlar

2 hours ago Svanberg sa:

Varför inte likställa tjuvfiske med tjuvjakt?

Tjuvjakten har av någon anledning högre prioritet än nästan allting annat, medans tjuvfisket har oerhört låg prioritet. När man läser att 45 poliser plus en helikopter var inblandade för att fånga tjuvjägare börjar man undra . I Norrland brukar ju polisen dessutom annars inte vara så tillgänglig när de behövs.Tjuvjakt verkar nästan likställas med terrorism och ha högre prioritet än mord, våldtäkt, rån m.m  om man ska gå efter de resurser som plötsligt finns tillgängliga.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/det-kan-handa-att-vi-hamtar-in-fler-for-forhor

En idiot viftade med kniv åt mig. Jag blev heligt förbannad och förklarade att antingen lägger han undan kniven eller tillkallar jag polis. Han försvann fortare från platsen än man hinner säga flaska. Inte trevligt alls.

Jag är själv tillsyningsman i vår klubbsjö. När jag kom upp till sjön en kväll fann jag ett gäng tjuvfiskare där. Dom var både packade och för många, så jag ringde polisen. Dom svarade att jag kan väl be dom gå därifrån, själva hade dom inge folk att skicka...

Har belyst detta problem vid flera tillfälle hur hoten mot tillsyningsmän är påtagliga sedan lång tid tillbaka och att dom ökar, jakten har ett mycket större ekonomiskt och socialt värde både ur allmänhetens och myndigheters ögon tyvärr!! Det borde vars samma men så är inte fallet. Sedan verkar det vara skilda världar mellan tillsyningsmän uppe i norr om jag har förstått rätt i deras agerande i en del inlägg, både otrevliga och burdusa men skumt förflutet. 

För oss vanliga tillsyningsmän som kör på i klubbar ideellt är det en helt annan sak och ett måste att vara två vid tillsyn och det är värst vid p&t fisket där det begås mest brott mot fiskelagen . Det är en ojämn kamp att försöka hindra regelbrott och polisen är 0 intresserade av dessa fall så man får försöka lösa det så bra man kan på plats.

Som tillsyningsman ska man ha ett förstärkt rättskydd. Fysiskt våld men även hot rubriceras som Våld mot tjänsteman. Att till exempel inte lämna ifrån sig fiskeutrustning ska enligt boken vara Våldsamt motstånd. På pappret är det ju allvarliga brott.

Det är ju väldigt ledsam om polis och åklagare inte ger stöd för det. Definitivt något man borde få lokaltidningen att skriva om...

Varför går ni inte bara samman och patrullerar tillsammans. Vem står kvar om det dyker upp ett fotbollslag med ärrade och förbannade fiskerättsinnehavare. Är man bara är tillräckligt många (och tillräckligt elaka) skulle problemet vara över på ett par veckor och ni skulle få ha era vatten ifred. 

Edited by Balzac

Vad är tjuvfiske igentligen? Man bor i detta land är svensk medborgare, arbetar och betalar skatt. Naturligtvis kan man inte lägga nät och råffa åt sig utan tillstånd. Men som flugfiskare undrar man varför man betalar fiskekort ibland......

2 hours ago SA sa:

Vad är tjuvfiske igentligen? Man bor i detta land är svensk medborgare, arbetar och betalar skatt. Naturligtvis kan man inte lägga nät och råffa åt sig utan tillstånd. Men som flugfiskare undrar man varför man betalar fiskekort ibland......

För att du som (flug)fiskare ska ha ett välskött vatten, eventuell inplantering av fisk, fiskevård osv osv....

Även vi "tröga" norrlänningar borde begripa sånt...eller?

• Like 3

11 minutes ago Hannu sa:

För att du som (flug)fiskare ska ha ett välskött vatten, eventuell inplantering av fisk, fiskevård osv osv....

Ja!..en "fluga" bör inte vara just en fluga..kan vara en bagge lr. annat skit.

Nämen!...ev. inplantering har ju orsakats av oss själva....som i sin tur bör inbegripa ev. FISKEVÅRD.

11 hours ago Hannu sa:

Det är inte alltid så tydligt att pengarna går till sånt...

13 minutes ago Tuben sa:

Det är inte alltid så tydligt att pengarna går till sånt...

Det är sant!

Men grundidén med fiskekort borde åtminstone vara det. 

• Like 1

Vi här uppe i norr har mycket att lära när det gäller fiskevård.

Det känns inte bra att köpa fiskekort när man vet att fiskevård är lika med noll. Men man gör det ändå. Men det finns självklart undantag.....Kågeälvens nedre FVO är ett lysande exempel på det.

Thomas Johansson, Mattias Ladås mfl. har gjort ett grymt jobb med den älven. Folk man träffar där har alla inställningen att värna om det man byggt upp och slitit för. En förening som borde stå som modell för hur ett vatten ska skötas och förvaltas....i hela Sverige.

• Like 8

Dom där fiskekorten för fiske ovan odlingsgränsen, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna.

Pengarna ska visst gå till renskötare det mesta, en liten del till kartor och länsstyrelsen.

Köpte Arjeplogskortet års men inte Kirunakortet.....

På 2016-10-08 at 10:00 Idivuoma sa:

Nej, köp fiskekort, ta er fram med lagligt framkomstmedel, ta inte upp fisk för att ruttna utanför tältet, bränn upp slitna tafsar och backing och städa upp efter er. Då får vi till hållbarhet över tid så att våra barn också kan njuta av flugfiske i väglöst land.

Övre Lainioälven i sandåslandet  där jag fiskat mycket genom åren har förändrats. Laxfiskare från utomlands. Kanoter och diverse flytetyg har invaderat. Det som förr var rent är numera besudlat med sopor på stränder och i vattnet.

Men inga fiskekontrollanter!

14 hours ago Idivuoma sa:

Var har du det från att pengarna går till renskötseln? Pengarna går väl till länsstyrelsen som säljer korten? Visst har samebyn ordnat med städning efter älvarna lite då och då men det har samebyn stått för själv. Att pålägga samebyn att agera fiskekontrollanter för att kompisarna tror att "de ändå får så mycket bidrag" blir lite fel...

Om pengarna går till renskötseln eller ej som någon skrev har jag ingen aning om, men jag har också läst att en stor andel av intäkterna på sålda kort i statens vatten ovan odlingsgränsen går till samebyarna.

Tillägg, hittade dessa:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=687030

http://www.fiskejournalen.se/nedskrapning-vid-populara-fjallvatten-okar/

Länsstyrelsen får tydligen mindre än 17% av intäkterna enligt artikel 2 och efter vad jag kan se så får samerna resten förutom statens moms och fiskekortsförsäljarens 10 %. Med knappt 17% kan man man naturligtvis inte göra så mycket.

Edited by Isoperla

På 7 oktober 2016 at 19:11 SA sa:

Om man inte äger fiskerätt kan man ofta köpa sig den genom att köpa fiskekort eller ev få fiskerättsägarens tillåtelse. Då har man rätt att fiska enligt gällande regler. Så då blir det tjuvfiske om man fiskar utan att ha rätt till det eller om man bryter mot reglerna. För mig är detta ganska enkelt, men jag har stött på folk vid vår klubbsjö som uppenbarligen har en annan uppfattning. Ju fler som sköter den här biten som man borde, desto bättre för alla seriösa fiskare?

Så länge det inte gör ont att tjuvfiska kommer det bara att fortsätta. Det är ungefär som att snällt be jihadister lägga ner sina vapen.

Har en vän som har ett eget vatten där det funnits mycket tjuvfiske. En kväll skulle han åka ut på jakt vilket han även har på dessa marker. Med bössan i hand stöter han även denna gång på tjuvfiskarna. Helt otroligt, innan han visste ordet av var där poliser överallt. Var det han som gjorde ett brott ? På väg till jakt och på sina egna ägor har han väl rätt ändå rätt att bära vapen när han har alla licenser som krävs. Nu visade det sig att tjuvfiskarna inte kunde kommunicera på svenska, de förstod inte en skylt med en överstruken fisk och engelsk text, men geväret förstod de och det blev full tumult runt detta. Fattar inte vårt system, när en tillsynsman blir hotad med pistol, kniv osv är polisen totalt passiva men när en tjuvfiskare får se en jägare med sitt vapen i hand så blir det fullt pådrag. Så akta er, tar ni hand om tjuvfiskarna själv blir ni jagade av lagens väktare. Vi har ifs tagit saken i egna händer utan följder, men de valde väl att inte säga till lagens arm då.

Att det blev tumult kan jag förstå. Bra att polisen kom för bägge parter.

Det intressanta är väl hur domen blev? Berätta gärna vidare om detta.

Med vänliga hälsningar,

Rickard.

På 14 Oct 2016 at 19:30 SA sa:

Vad är det för fel med kanoter och flytetyg? Fiskare har inte ensamrätt att bruka resursen vatten. För egen del blir det både fiske och packraft i svåråtkomlig storslagen natur. Självklart ska alla ta hand om sitt skit och inte lämna mer än fotspår efter sig. Tror inte fiskare är bättre på detta än andra hobbyutövare

• Like 2